Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rosstopher

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. desember 2023, klokken 09:52Interessant video fra TopGear og intervju med bl.a Franz von Holzhausen.

https://youtu.be/uefydJUbRhc?feature=shared

Fin video. Håper vi får en sånn "trailer light test mode" eller hva det sto på andre biler også.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Mobileum

@Electric cars in Norway:

Det kan da ikke være nødvendig å legge inn 15-16 sitater i ett innlegg?
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Electric cars in Norway

Sitat fra: Mobileum på mandag 11. desember 2023, klokken 12:40@Electric cars in Norway:

Det kan da ikke være nødvendig å legge inn 15-16 sitater i ett innlegg?
;D Ser det nå ja, det så teit ut men artig da - og du har vel fargekodene fremme. Så du ser det nyeste innholdet - det står nederst.

Mange rare poster her inne. Men den der må må vært en teknisk feil. Tror ikke jeg tenkte på det nå når jeg postet.  

Anyway, tror ikke den der er den verste. 

Men enig det ser jo bare teit og rotete ut nå ser jeg :o

daktari

Ikke noen revolusjon de kjøre- vs ladetidene navien spytter ut. Blir ikke ny rekord på 1000 km. Men kanskje ikke overraskende.
Bilde i saken på Reddit.
https://www.reddit.com/r/cybertruck/s/8feVQeUzTt
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på lørdag 30. desember 2023, klokken 00:24Ikke noen revolusjon de kjøre- vs ladetidene navien spytter ut. Blitt ikke ny rekord på 1000 lm. Men kanskje ikke overraskende.
Bilde i saken på Reddit.
https://www.reddit.com/r/cybertruck/s/8feVQeUzTt
Ser ut som det er på en V2 SuC, så max 150 kW effekt. Denne er vel slik jeg har forstått, forberedt for 350 kW som V4-laderne skal støtte, men som de ennå ikke har åpnet for.

Selv det å bytte til 250 kW-lader vil gjøre underverker her, og som antydet, enda mer på 350 kW.

CT er stor og tung, med langt større batteri (ca 122,4 på AWD-versjonen med 340 miles/547 km EPA rekkevidde, ifølge Car & Driver), og bruker mer per mil enn TMS/TMX, så det må man ta med i beregningen.

https://www.caranddriver.com/news/a46010154/tesla-cybertruck-battery-capacity/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Ruteplanleggeren til Tesla vil få deg frem, men den er ikke bra på kort ladetid. Bruker aldri ruteplanleggeren selv, den vet ikke hva jeg ønsker uansett. Hadde man kunnet lagt inn noen parametre som på ABRP hadde den vært bedre. Men ABRP funker jo ikke den heller...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ville det ikke vært å forvente at den på 150 kW ville hatt en etron-lignende ladekurve, med flat 150 kW til ca 70%? Siden den skal lade så raskt på 350 kW så burde den tåle det?

Uansett, 40 min lading pr 2 timer tyder på "lite" batteri og høyt forbruk. Hva vet vi egentlig om batteriet? Mistenker vi snakker Hongqhi forbruk++ dessverre.

Jeg vet ikke hva Tesla navi vanligvis stopper lading på, 70-80%? Det virker uansett ikke som man kan skippe annenhver lader.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

CT er jo en stor tung og ikke veldig aerodynamisk bil med store hjul, så ingen grunn til at den skal ha lavt forbruk!

Men om 120 kWh batteri ikke klarer å makse ut lader er det ikke imponerende.

(Var nylig på langtur med tilhenger på Model 3. Fikk da maks 260kW kort periode på V3 og over 100 kW til 70%, på V2 maks 152 kW og holdt seg over 140 kW ganske lenge)

RJK

Om den burde klare å makse ut på 150 kW over større periode, burde en jo kunne forvente. Men det kan ha mye å si hvordan de har implementert 800V-systemet, som er "påkrevd" for 350 kW lading.

Om de har gjort tilsvarende som Audi/Porsche, så er kanskje 400V-ytelsene ikke de aller beste. Dersom de har gjort mer som Hyundai/Kia, så ville de nok fått bedre nytte av lading på disse.

Tesla selv lover jo ganske bra ytelse på 250 kW-laderne, med rundt 206 km på 15 min på disse.

Her er ladekurve og tall for Cyberbeast, som vel har det større batteriet på. Synes vel ladekurven falt veldig brått her, når den faller av 250 kW-"bølgen" opp til rundt 34 % SoC.

https://evkx.net/nb/models/tesla/cybertruck/cybertruck_cyberbeast/chargingcurve/

Her påstår de 200 kWh på tri-motor-versjonen og 44 min. fra 10-80 % (estimater), som vel er Cyberbeast, 100 kWh og 22 minutter på Single motor og 120 kWh og 27 min:

https://evchargeplus.com/nb/spesifikasjoner/tesla-cybertruck-tri-motor/

https://evchargeplus.com/nb/spesifikasjoner/tesla-cybertruck-dual-motor/

https://evchargeplus.com/nb/spesifikasjoner/tesla-cybertruck-single-motor/
Bosted Oslo

daktari

Jeg mener vel ladefarten er et mindre problem enn forbruket og dårlig rekkevidde. Såvidt jeg forstår har CT ca brutto 122 kWh batteri. Klart med et så stort batteri blir man sårbar for lav ladefart.

Ifølge sjåføren kjørte de i 70-85 mph (<136 km/t, snitt 70 mph) og landet på ca 680 Wh/mile eller ca 4,1 kWh/mil. Det er vel ikke spesielt vått eller kaldt sør i Arizona nå. Vi er veldig langt unna de lovede 500 miles. Det spekuleres i at nye all season dekk vil redusere forbruket sammenlignet med standard all terrain dekk.

RJK

Er vel ingen som ventet lave forbrukstall på en slik mastodont. Kanskje noe lavere enn Lightning, og kanskje og Rivian.

Men klart, kombinasjonen stort forbruk, stort batteri og lav ladefart gjør jo at turen tar lengre tid enn folk flest ønsker. Ladefarten bør helst ikke overstige halvtimen fa 10 til 80 % SoC. Helst skulle man sett det enda raskere, da disse har kapasitet til å dra båt eller stor campingvogn, noe som man vel gjerne bruker diesel-versjoner til i dag.

Ikke det at jeg forventer at det er bruket til de fleste, men uansett en stor nok andel brukere, til at det er en øvelse disse bør være gode på.
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på lørdag 30. desember 2023, klokken 23:51Er vel ingen som ventet lave forbrukstall på en slik mastodont. Kanskje noe lavere enn Lightning, og kanskje og Rivian.

Men klart, kombinasjonen stort forbruk, stort batteri og lav ladefart gjør jo at turen tar lengre tid enn folk flest ønsker. Ladefarten bør helst ikke overstige halvtimen fa 10 til 80 % SoC. Helst skulle man sett det enda raskere, da disse har kapasitet til å dra båt eller stor campingvogn, noe som man vel gjerne bruker diesel-versjoner til i dag.

Ikke det at jeg forventer at det er bruket til de fleste, men uansett en stor nok andel brukere, til at det er en øvelse disse bør være gode på.
Det ble lovet 500 miles. Skjønner nå at det var en skrøne.

Mobileum

Tja,

"Skrøne eller ei skjemtevise er morsomme fortellinger, eventyr og vitser som er lengre enn korte vitser, men som har et komisk poeng."

og som på nynorsk heter "Lygesoge"...
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

RJK

Sitat fra: daktari på søndag 31. desember 2023, klokken 00:15
Sitat fra: RJK på lørdag 30. desember 2023, klokken 23:51Er vel ingen som ventet lave forbrukstall på en slik mastodont. Kanskje noe lavere enn Lightning, og kanskje og Rivian.

Det ble lovet 500 miles. Skjønner nå at det var en skrøne.
Musk har jo i ettertid uttalt seg om rekkevidderacet, og tilnærmet slått fast at de ikke ønsker å fortsette med å dytte masse batterier i bilene for å få en rekkevidde som få egentlig har behov for.

Er derfor ikke forundret over at de har dempet seg etter de opprinnelige planene. Kan hende ting endrer seg med NA-batterier, men det er fremdeles et sweetspot-område der "kostnaden" for mer batteri fortsatt er levelig.

Men utover det området, så blir fort kostnaden for stor i forhold til å bidra til mer rekkevidde, da mer å dra på koster i form av høyere forbruk.

Før neste store steg/hopp i rekkevidde, må altså batterivekten ned og energitettheten opp. Først da vil det lønne seg å øke rekkevidden ytterligere, bortsett fra små inkrementelle endringer.

Så kan det selvsagt legges frem som at rekkevidden var skrytetall og skrøne, men jeg synes det er bra at de besinner seg.

Hos Nio mener de at deres nye 150 kWh-batteri bare er ca 20 kg tyngre enn 100 kWh-batteriet, og da er det selvsagt et poeng å gå opp. Samtidig virker det som det batteriet er langt mer kostbart å produsere, så da spørs det om betalingsvilligheten hos kundene er på plass.

Blir det for dyrt, er tross alt ikke de fleste kundene med, og heller finner ut at de kan klare seg med mindre, selv om de helst ville hatt rekkevidden det representerer.

Vil tro det blir mest for brukerne med allerede fete lommebøker, og som gjerne vil ha den største campingvogna på campingplassen, men ikke har helt den samme sansen for å stå og lade på turen.

Men da er og alternativet en "velplassert" batteribyttestasjon, der man kan bytte mens resten av følget er inne for å utføre "pauserutinene". Problemet er vel nå at "far" må hekte av vogna, da byttestasjonen ikke er laget for gjennomkjøring og sikkert ikke vil være kompatibel med å ha vogna på under bytteoperasjonen.
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA