Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tidsforbruk på bytte av bakaksling

Startet av erikf, fredag 20. april 2012, klokken 21:54

« forrige - neste »

erikf

Jeg opplever en støy fra motoren.
Nei, det er ikke støy. Det er bare så lett å legge merke til lyder i denne stille bilen. :)

Men uansett, jeg lurer på om det er vanlig:
Leafer jeg har prøvd før har jeg ikke lagt merke til har denne lyden. Det er en summing som er veldig høyfrekvent og litt irriterende. Drukner hvis jeg skrur anlegget litt opp, så normalt sett plager den meg ikke. Den varierer litt i tone med tempoet og kommer kun når jeg gir litt "gass". Kommer ikke i alle hastigheter, men de fleste.

Er det slik med alle Leafer eller er det varierende?
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

ovev

Hører også en høyfrekvent hvinelyd fra motoren av og til, men lyden er svak og derfor ikke irriterende.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

Aspiranten

Har en kul elektronisk høyfrekvent motorlyd ja. Liker den jeg, da det er lyden av fremtiden  :)
Nissan Leaf

gbzdoc

Høres spesielt godt ved aksellerering eller regenering.

Liker at det høres ut som et jagerfly som tar av når jeg tråkker på gassen jeg... ;-) (Bare med vesentlig mindre byåk, hehe. :) )

Er også noen hastigheter den høres mer i enn andre, selv når man cruiser.

Aspiranten

Også hjelper det selvsagt på at rallybiler ofte har ett høyfrekvent godt hørbart turbohvin, så de psykologiske assosiasjonene er definitivt tilstede i mitt hode når jeg gasser på  8)
Nissan Leaf

erikf

Hehe, enig i at lyden gir en god følelse av high-tech fremtid, så lenge det er normalt.
Skulle nå likevel kunnet slå den av, i noen tilfeller blir hviningen værende på ca 11kHz, må da øke eller senke hastigheten litt for å bli kvitt den. Uansett, ganske sjelden jeg legger merke til den.

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 04. april 2012, klokken 08:56
Også hjelper det selvsagt på at rallybiler ofte har ett høyfrekvent godt hørbart turbohvin

Trenger ikke ha rallybil for å høre det. Min '99 Caravelle har et slikt hvin, som kommer (sammen med merkbart forbedret ytelse) på omtrent 1800 omdreininger.  ;D

Think'en, derimot er så godt som helt stille. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 04. april 2012, klokken 10:10

Dumt. Kom de ikke med turbo?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 04. april 2012, klokken 10:24
Sitat fra: cra på onsdag 04. april 2012, klokken 10:10
Dumt. Kom de ikke med turbo?

Nei, de gjorde nok ikke det.  :-\  Men hvis du hart lest litt rundt i forumet de siste åra så har du sikkert sett at det finnes måter å sprite opp Think'en på også. Thunderteam har jo gjor det. Personlig synes jeg 90km/t er mer enn nok toppfart; det er ikke lov å kjøre mer enn 80 i Møre og Romsdal uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Ja. Jeg merker også en ekstra kvinelyd, men når jeg slipper gassen forvinner den. Jeg trodde egentlig det var noe som ikke var som det skulle, men nå hører jeg flere her som har samme lyden, så da er det nok vanlig.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

erikf

Sitat fra: arnejorg1 på onsdag 04. april 2012, klokken 16:52
Ja. Jeg merker også en ekstra kvinelyd, men når jeg slipper gassen forvinner den. Jeg trodde egentlig det var noe som ikke var som det skulle, men nå hører jeg flere her som har samme lyden, så da er det nok vanlig.
Ja, tydeligvis vanlig, men i varierende grad så vidt jeg trodde. Med mindre det faktisk ikke kommer noen her nå snart og sier at de ikke opplever denne hviningen. Mener jeg ikke har opplevd det så sterkt i de andre leafene jeg har kjørt så langt i alle fall. Hvis det er noe som varierer, er det kanskje noe som også kan fjernes på verkstedet.

gbzdoc

Dere kan jo ta en titt på denne for å høre hvordan det hadde hørtes ut dersom bilen var dårligere lydisolert:

http://www.youtube.com/watch?v=LifOs6WG3MY&feature=youtube_gdata_player

Leaf Nismo har samme motor og drivverk som gate-Leafen. ;-)

arnejorg1

Lyden er uansett ikke så ille at den plager meg. Dersom jeg hadde eid en elektrisk racingcar hadde jeg nok ville hatt lyden fra el-motoren, det er tøft og ha litt lyd når man kjører på bane
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

bno

Har det samme. Samme høyfrekvente lyden som man hører fra tog. For meg virker det normal(t) el-motor lyd.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

masae

Lyden er helt normal for elektromotorer som akselererer, så det er ikke noe som er galt med bilen.

Står du på et tog- eller t-banestopp vil du som nevnt høre samme lyden bare veldig mye kraftigere. Hører denne lyden hundrevis av ganger om dagen når jeg gir pådrag med MX3000-togene på jobb :)
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA