Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mitsubishi i-MiEV Sport Air

Startet av Soloz, fredag 20. april 2012, klokken 19:34

« forrige - neste »

Soloz

Hei,

Er det mulig å høre denne lyden, mens man er inne i bilen? Lurer på om lyden er defekt hos meg.  :(

RuneW

Jeg mener å huske at dette lydsystemet er spesifikt designet for ikke å høres inne i bilen, men det er mulig jeg husker feil.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Joachim

Jeg hører det ofte ganske godt på bilen min. Test på et stille sted med vinduet oppe. Da er det lett å høre suset

Aspiranten

Både og. Jeg hører det svakt, men jeg hører det likevel ikke. Må fokusere for å legge merke til det.

Nissan Leaf

bno

Prøv å slå av og på når man kjører (gjøre det på en trygg måte...) da regner jeg med at det lett høres.  Det generere en "skrape lyd" som jeg høre godt inn i bilen.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

masae

En enkel måte å høre lyden på er å åpne vinduet, sette på parkeringsbremsen, sette bilen i D og slippe bremsepedalen forsiktig.
Da vil man høre lyden tydelig i noen sekunder før bilen skjønner at du ikke er i bevegelse og slår den av igjen, og man vil ikke høre lyder fra dekk og motor som man kan høre når man kjører i lave hastigheter.
BMW i3 94 Ah protonic blue levert 24.08.2016

erikf

Hører den når jeg sitter i bilen, men vet ikke at jeg hører den før jeg slår den av. Hører den kun i veldig lave hastigheter på asfalt. Grus etc overdøver den. Er en slags mørk metallisk skrapelyd.
Har testet hvordan den høres ut for en fotgjenger, og må si det ikke var rare greiene under mine forsøksomgivelser. Mener jeg hørte sommerdekkene mot asfalt og motoren omtrent like bra.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

iOnas

Jeg har flere ganger fått kommentar på at bilen ikke høres når den kjører sakte. Fotgjengerne merker ikke at den kommer når den er utenfor synsfeltet deres.
Bosted: Nordmøre.

RuneW

#8
Sitat fra: iOnas på torsdag 12. april 2012, klokken 09:53
Jeg har flere ganger fått kommentar på at bilen ikke høres når den kjører sakte. Fotgjengerne merker ikke at den kommer når den er utenfor synsfeltet deres.

Jeg vedder 100 2012-kroner på at om 40 år (når alle biler er elbiler) så hadde alle hørt om en Leaf hadde kommet bak seg.

Jeg er rimelig sikker på at dette har med "opplæring" å gjøre. Alle forstår at lave frekvenser betyr kjøretøy. Forgjengerlyden til Leafen mangler disse lave frekvensene og selv om folk hører lyden, kobler de den ikke underbevisst til et (farlig) kjøretøy.

Men om folk i 2050 har den riktige "koblingen", hjelper jo dette fotgjengere i dag i svært liten grad...


Men det er tydeligvis stor forskjell mellom mennesker. Jeg prøvde bevisst å skremme vannet av naboen ved å skru av varsellyden og snike meg innpå bakfra. Resultatet var nedslående. ::) Han ble overhodet ikke skremt og sa at han hørte dekklyden lang vei...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

gbzdoc

Jeg merker selv stor forskjell på Leaf kontra i-Miev, nettopp pga. varsellyden.

Kjører daglig gjennom vårt boligområde i tilnærmet gangfart, og med Leafen snur folk seg fordi de hører bilen. Med i-Miev hørte de den ikke, og det resulterte ofte i at de skvatt når de oppdaget bilen i synsfeltet sitt.

Med i-Miev savnet jeg nesten en ringeklokke. Fristet å rulle ned ruta og rope "hold høyre!" i et par tilfeller, bare for morroskyld. ;-)

gbzdoc

Forøvrig, så lenge det er grus på veien etter vinterens strøing så hører man hjulene bedre enn varsellyden. Men hos oss er dette nå kostet bort, og det er da man merker forskellen på lyd/ikke lyd.

mortimer

Hva med å montere en "road Bell" under bilen?  ::)

(It's an ages old tradition to attach a bell to your motorcycle to scare off the gremlins that might give you grief)
Os Hordaland, hvit Nissan Leaf & Grå Tesla S :-)

cra

Sitat fra: mortimer på torsdag 12. april 2012, klokken 13:18
Hva med å montere en "road Bell" under bilen?  ::)

Ha ha! Najs!  Og har man de riktige felgene kan man jo sette på noen spillkort slik vi gjorde på syklene da vi var små. Så får man kanskje litt V8/F1 feeling i 60-sona også.  ;D

Ellers kan jeg kanskje (nok en gang) driste meg til å foreslå et Arduino-prosjekt, denne gangen med MP3-shield. Da kan man legge inn den lyden man måtte ønske. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hkaspenberg

Sitat fra: RuneW på torsdag 12. april 2012, klokken 10:29
:
Men det er tydeligvis stor forskjell mellom mennesker. Jeg prøvde bevisst å skremme vannet av naboen ved å skru av varsellyden og snike meg innpå bakfra. Resultatet var nedslående. ::) Han ble overhodet ikke skremt og sa at han hørte dekklyden lang vei...
Men på gress går det stille. Jeg skremte en fyr skikkelig engang med Kewet'en min ved å kjøre slik at jeg dultet ham litt forsiktig i knehasene bakfra ... Kassa med brus som han bar på gikk rett opp. Heldigvis var det 0.5 liters flasker av plast ...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

RuneW

#14
Sitat fra: cra på torsdag 12. april 2012, klokken 13:27Ellers kan jeg kanskje (nok en gang) driste meg til å foreslå et Arduino-prosjekt, denne gangen med MP3-shield. Da kan man legge inn den lyden man måtte ønske. :)

Hmmm.... kan man programmere dette maskineriet til å loope lydsnutter med forskjellig hastighet da? Koblet sammen med data fra Leafen om turtall, så kunne det jo ha vært noe å ta videre.

For om ikke det er turtalls-avhengig er det jo BEDRE med lapper i felgene - de fulgte i alle fall turtallet  ;D

Hadde et Arduino-prosjekt i tankene da jeg lagde denne med poden:



Enn eller annen puls fra type magnet-på-felgen til kortet som styrte avspillingshastighet på lyd-loopen osv...

Men fant ut til slutt at om jeg overhodet skulle bli ferdig til løpet, så måtte jeg gjøre det enkelt...  :D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA