Hvilken elbil bør jeg velge?

Startet av sdga, onsdag 06. mai 2020, klokken 18:10

« forrige - neste »

sdga

Står veldig fast mellom å kjøpe en lite brukt TM3 eller en splitter ny Kia Soul. TM3 er jo litt dyrere og er redd for problemene som Tesla har hatt. Til gjengjeld får jeg hengerfeste på TM3.
Vil holde meg til +/-400 000 kr.
2020 Peugeot e208
2023 Tesla Model Y RWD (bestilt)

Radial

To ganske forskjellige biler, har du noen andre kriterier?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Counterpointer

Soul er en meget behagelig og driftsikker bil med god garanti.
Model 3 er en avansert kjøremaskin.

Rosstopher

Skal du på langtur eller liker teknologi velger du TM3. Skal du ha en småtøff liten bil med god garanti kan Soul være et bra valg.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Nickelilltroll

Problemer med Model 3? Eneste jeg lest om og ser noe av på min egen etter 24k km er at klarlakken er litt tynn runt hjulbuen bak. Skal rubbe bort det selv og foliere til sommern. Ellers er den uten tvil den beste bil "all time" jeg eiet, da har jeg kjørt mye annet nytt og variert over 24 år :)

Brukt serviceapparatet til Tesla på Model S, beste jeg opplevd der og. Tror det har og gjøre med hvordan man er selv og vilket senter man bruker her i landet ;)

En god venn av meg kjører Soul siden lang tid tilbake. Vi samkjører ofte når vi skal på ting som skjer. Han har nå etter mange turer med meg bestilt seg en trimotor Cybertruck :D Ja, du kan si han er imponert av hva Tesla leverer. :+1:
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Counterpointer

Jeg har hatt en helt problemfri Model 3 performance i 1,5 år nå (25 k km). Vi har også en Model 3 LR i litt under 1 år, uten noen problemer.

Tidligere hadde jeg Soul EV i tre år (60 k km) også totalt problemfritt.

Vil si at begge er gode alternativer.

Kaptein Sabeltann

Nå har ikke jeg prøvd hverken Soul eller TM3 utover å prøvesitte dem, dog har jeg prøvd mange andre elbiler og ingen av dem slår min 6 år gamle Model S på kjørekomfort.

Dersom du kan leve med den litt "trange" åpningen til bagasjerommet på TM3 ville jeg valgt den uten tvil. Som du sikkert vet er også ladenettverket til Tesla en stor fordel å ha tilgang på nå som det etterhvert begynner bli ganske mange elbiler i samfunnet.

Lykke til med valget.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Nickelilltroll på onsdag 06. mai 2020, klokken 22:50
Problemer med Model 3? Eneste jeg lest om og ser noe av på min egen etter 24k km er at klarlakken er litt tynn runt hjulbuen bak. Skal rubbe bort det selv og foliere til sommern. Ellers er den uten tvil den beste bil "all time" jeg eiet, da har jeg kjørt mye annet nytt og variert over 24 år :)

Brukt serviceapparatet til Tesla på Model S, beste jeg opplevd der og. Tror det har og gjøre med hvordan man er selv og vilket senter man bruker her i landet ;)

Nickelilltroll :+1: :+1: Er veldig enig i dette og dette med påstanden "om at det er så mye feil på TM3 er feil" synes jeg.

Vi må holde oss til fakta og det er det som kan måles og dokumenteres. Klager til forbrukerrådet kan måles.

Se dette bildet fra en god artikkel på elbil24.no/ skrevet av Christina Honningsvåg Christina Honningsvåg, der jeg har satt det i rødt, bare 15 stk TM3 det er ikke mange. Norges mest solgte elbil! Dette er helt innenfor.

Her er nyheten fra 2019 som er 7 mnd gammel https://www.elbil24.no/nyheter/tesla-gar-mot-klagerekord/71494116

Overskrift: KLAGEREKORD: Aldri før har Tesla fått så mange klager til Forbrukerrådet som første halvår 2019.

Oh BTW nå hører vi at det nesten ikke finnes feil på TM3 :+1:  Men nå kommer jo TMY snart og da er det vel "på`n igjen" med krigstyper overskrifter i avisene skrevet av petrol heads.

Nickelilltroll

Tesla sliter med et gammelt rykte som henger i. Servicesentere i noen deler av landet slet med at følge det enorme kundetrøkket grunnet stor salgpågang og kunder som forventa seg finschmecker-kvalitet på en bil over 500k fra en 5 år gammel bilprodusent som laget modellen i like lang tid. Blev flau over hvor mye folk hause seg opp jeg...

Det har varet problemer med mye men vil påstå mye har blitt bedre, det servicesenter jeg bruker er noe av det beste jeg opplevd av alle slags bilmerker(cred til ALLE på Brumunddal) :)

Panelgaps, lakkdefekter, vannlekkasjer og andre små elektriske ting....ja dem har vart der for meg og men Tesla har ordnet opp hver gang for meg, lånebil og ikke noe kluss.

Har hatt andre store bilmerker her på garden som ikke varet i nærheten av kvalitet eller serviceånd, uten og nevne noen ;)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

Vaduz

Prøv begge to. Eneste svaret, men for meg ville det blitt M3 med mindre den stryker på viktige punkter som hundebur el. Om ikke annet så for navigasjon/inforainment og hurtiglading. Er problemfri overgang til elbil:)

sdga

Tusen takk for svar! Burde gjerne forklart mer detaljert hva jeg var ute etter. Men det blir Model 3!  :) Hadde allerede prøvd begge to flere ganger og de er jo veldig forskjellige. Innser at kvalitetsfølelsen hos Tesla definitivt er høyere. Pluss det er større plass og tilhengerfeste!
2020 Peugeot e208
2023 Tesla Model Y RWD (bestilt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: sdga på fredag 08. mai 2020, klokken 22:52
Tusen takk for svar! Burde gjerne forklart mer detaljert hva jeg var ute etter. Men det blir Model 3!  :) Hadde allerede prøvd begge to flere ganger og de er jo veldig forskjellige. Innser at kvalitetsfølelsen hos Tesla definitivt er høyere. Pluss det er større plass og tilhengerfeste!

Ja sdga, jeg ser den :+1: det er nok forhold som mange setter pris på: større plass og tilhengerfeste! Og kvalitetsfølelsen hos Tesla. Den minimalistiske stilen og stor skjerm...og ... og...

Men det er med elbil merker som med alt annet. Mange meninger om alle bilmerkene og det er det som er så bra :+1: savner derfor ikke tiden da det var nesten bare Think&Buddy å velge mellom :D ;D

BaklazhanNd

Nå i bilmarkedet er det mange elbiler. Men jeg vil fortsatt kjøpe Tesla. Nå sparer jeg for henne. Jeg tror at om et par måneder har jeg råd til dette kjøpet.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA