NRK artikkel om elbilbruk(ere)

Startet av Roy Aasen, torsdag 30. april 2020, klokken 15:56

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 03. mai 2020, klokken 12:48
Sitat fra: Roy Aasen på søndag 03. mai 2020, klokken 10:46

..det var jo snakk om nye brukere og hvor tungvint det er å lade....og der er det langt igjen til at mor på 75 kan få ladet uten forutgående kursing.
Nettopp, status i dag er at det er langt igjen til å få med "the late majority".

Enig om det med the late majority. Mener å ha sett et sted at elbil nerder som oss utgjør under halvparten og så er the late majority resten. Derfor må det bli mye mer plug&play på alt som har med elbil å gjøre inkl lading.

Her må alle parter i elbil bransjen tenke mer sammen og lage mer kundevennlige løsninger slik at også the late majority går over til elbil.

Philip Marlowe

Kundevennlige løsninger, spesielt når man krysser landegrensene.

Da er vi kanskje tilbake til det spørsmålet flere av oss stilte for flere år siden? Hvorfor gjør ikke ladeoperatørene det mulig å betale med bank- og kredittkort ved "pumpen"?
Ikke fått noe godt svar på det.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Casualkuffar

Man kommer til å få roaming avtaler mellom leverandører som gjør at det holder med avtale med en leverandør. Tilsvarende det man i dag har med mobil.

Skjønner ikke behovet for noen "roaming" avtale. Sveip kredittkortet, koble til, lad til batteriet er fullt eller konto er tom, tut & kjør, akkurat som på en bensinstasjon. Det er ikke nødvendig med noen kjøretøydatabase over Europas ørten hundre millioner biler og tilhørende betalingsinfo, eller noen "avtale" om allernådigst å få lov å være kunde. Jeg mistenker nesten at dette løpet blir lagt opp av folk fra IT-industrien - en av to næringer som kaller kundene sine for "brukere".

Det er ikke som på en mobiltelefon der man bruker tjenesten fortløpende.

hgs

Sitat fra: Casialkuffar
Jeg mistenker nesten at dette løpet blir lagt opp av folk fra IT-industrien - en av to næringer som kaller kundene sine for "brukere".

Noe som stort sett er helt riktig da kunden og brukeren av IT-industriens produkter ofte ikke er de samme.

Forøvrig enig i at kortbetaling er bedre enn dagens løsninger, men automatisk identifisering er enda bedre.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Casualkuffar

men automatisk identifisering er enda bedre.
Hvorfor det - og hvis det er det, hvorfor er det ikke slik på bensinstasjoner? Automatisk identifisering av bilen er ikke tilstrekkelig, ettersom det kan være flere som bruker den. Jeg kan fylle bioetanol på svigerfars bil i Sør-Amerika selv om det ikke fins et skvatt av informasjon om hverken meg eller bilen i noen database som er tilgjengelig for bensinstasjonen, selv om bensinstasjonen ikke har internettilgang, og selv om jeg snakker skikkelig dårlig spansk. Det er ingen grunn til at det skulle være nødvendig å gjøre det mer komplisert å lade en elbil.

Noe som stort sett er helt riktig da kunden og brukeren av IT-industriens produkter ofte ikke er de samme.
Artig nok illustrerer dette ovennevnte problem med automatisk identifisering - det er ikke sikkert at det er eieren av bilen som er ute og skal lade doningen.

turfsurf

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 10:46
Da er vi kanskje tilbake til det spørsmålet flere av oss stilte for flere år siden? Hvorfor gjør ikke ladeoperatørene det mulig å betale med bank- og kredittkort ved "pumpen"?
Marginer er svaret der. Det er veldig små marginer, og betalingsterminaler har både innkjøpskost, driftskost og vedlikeholdskost. Trådløs betaling med apple pay o.l. burde det dog være mulig å få til.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Philip Marlowe

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mai 2020, klokken 12:58
Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 10:46
Marginer er svaret der. Det er veldig små marginer, og betalingsterminaler har både innkjøpskost, driftskost og vedlikeholdskost.

Jeg har hørt det argumentet der før uten å bli overbevist. En hurtigladestasjon koster vel et par hundretusen å sette opp. En betalingskortterminal utgjør vel ikke store forskjellen? Nå kan man til og med bruke bankkort på brusautomater.

turfsurf

Sitat fra: Philip Marlowe på mandag 04. mai 2020, klokken 13:16
Jeg har hørt det argumentet der før uten å bli overbevist. En hurtigladestasjon koster vel et par hundretusen å sette opp. En betalingskortterminal utgjør vel ikke store forskjellen? Nå kan man til og med bruke bankkort på brusautomater.
Etableringskostnaden er vel ikke det store problemet, det er vel heller påslaget. Det er typisk 2-3% av beløpet. Hvis marginen din da er på 2% i utgangspunktet er plutselig hele fortjenesten spist opp.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vollis47

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. mai 2020, klokken 14:20
Etableringskostnaden er vel ikke det store problemet, det er vel heller påslaget. Det er typisk 2-3% av beløpet. Hvis marginen din da er på 2% i utgangspunktet er plutselig hele fortjenesten spist opp.

Jeg ville ikke hatt noe problem med å betale 2-3% ekstra om jeg kunne bruke kredittkort eller bankkort til å betale med.
1. Sveip kort over en leser
2. Plugg inn og ladingen starter og plugg låses i bilen
3. Sveip kortet for å avslutte lading og pluggen låses opp
4. Sett kabel tilbake på plass og kjør avsted.

Så enkelt bør det være skal vi få flere til å velge elbil.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Philip Marlowe

[/quote]

Med priser på minst 2,50 kr/kWh pluss minuttpris, så kan jeg ikke skjønne annet enn fortjenesten ligger betydelig over de to-tre prosentene.

Rosstopher

Sitat fra: Vollis47 på mandag 04. mai 2020, klokken 14:33Jeg ville ikke hatt noe problem med å betale 2-3% ekstra om jeg kunne bruke kredittkort eller bankkort til å betale med.

Helt enig. Hvis prisene i utgangspunktet er fornuftige er ikke 2-3 % påslag noe problem dersom det er lagt opp slik at hvem som helst kan lade (og laderne faktisk fungerer). Hvis det hadde vært slått opp stort i media at en ladetilbyder nå har 99 % oppetid, har lettfattelige løsninger og tar kredittkort så trur jeg fort de andre hadde fulgt etter i frykt for å tape kunder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

eivhelle

Sitat fra: Vollis47 på mandag 04. mai 2020, klokken 14:33

Jeg ville ikke hatt noe problem med å betale 2-3% ekstra om jeg kunne bruke kredittkort eller bankkort til å betale med.

Merkelig nok er det faktisk sånn det fungerer i dag.

1. Sett pluggen i bilen
2. Registrer brikke og start lading
3. Registrert brikke og stopp lading

Forskjellen er at du slipper å slå noen kode, slik man normal må gjøre med et betalingskort.

Det man trenger, som vi mangler i dag, er at en kan klare seg med å registrere en brikke hos en leverandør og deretter fungerer den hos alle. Litt på samme måten som at en autopass brikke virker på alle bomstasjoner uavhengig av hvilket bomselskap den er registrert hos.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Øyvind.h

Bankkort fungerer universelt og en kan betale kontaktløst opp til 500,- uten kode. Slik Vollis ønsker og som er fornuftig og enkelt. Alle har med seg bankkort over alt, enten fysisk i lommebok eller mobil wallet.

På laderne derimot må man ha en spesiell brikke. Enten en fra akkurat den kjeden, eller en som du har programmert tidligere som skal fungere på tvers av kjeder.

Det hadde derimot blitt likt om du hadde et eget Rema kort som kun virker hos Rema og som du hadde knyttet opp mot et bankkort på innlogget side hos Rema først.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hansi

Sitat fra: Vollis47 på mandag 04. mai 2020, klokken 14:33

Helt enig. Dette synes jeg faktisk er såpass viktig at det burde vært Norsk Elbilforenings førsteprioritet.

https://elbilforum.no/index.php?topic=10963.0
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

eivhelle

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. mai 2020, klokken 15:56
Bankkort fungerer universelt og en kan betale kontaktløst opp til 500,- uten kode. Slik Vollis ønsker og som er fornuftig og enkelt. Alle har med seg bankkort over alt, enten fysisk i lommebok eller mobil wallet.

På laderne derimot må man ha en spesiell brikke. Enten en fra akkurat den kjeden, eller en som du har programmert tidligere som skal fungere på tvers av kjeder.

Det hadde derimot blitt likt om du hadde et eget Rema kort som kun virker hos Rema og som du hadde knyttet opp mot et bankkort på innlogget side hos Rema først.
Kontaktløs betaling har begrensninger. Når du betaler varer vet du alltid beløpet før du "tapper" med kortet, fordi du alltid betaler på etterskudd. Da vet du også om du er innenfor beløpsgrensen eller ikke. Derfor vil forhåndsbetaling kunne være problematisk å få til. Og med jevne mellomrom vil det også være nødvendig å slå koden av sikkerhetsmessige grunner. Hvis ikke kunne tyver enkelt ha tømt kontoen din om de fikk tak i kortet ditt.

Et RFID kort for lading, vil være begrenset kun til kjøp av strøm på hurtigladere og derfor klarer man seg med mindre grad av sikkerhet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA