Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

Wean

Sitat fra: hiawata på onsdag 22. september 2021, klokken 11:07
Jeg skal prøve å få montert bøylene i kveld og teste med Thule Flow som jeg har liggende.

Supert den vurdrer jeg også så fint med mange bilder. Spesielt med luken til bagasjerommet i øverste posisjon.

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Motion XT er ikke akkurat pen, og ser lite aero ut, men den er stor, blant de letteste boksene (21kg), og enkel å ta av og på bøylene, så det er kanskje en god kandidat.. Har ikke lyst på typen man må tre innpå bøylene, det er for mye styr å ta av og på.

Radial

Motion XT XL er en knallboks, brukt den på ZS også.
Passer "alt".

Ikke noe jeg ville kjørt med hele året, men da taper man så mye rekkevidde at det unngår man uansett tror jeg 😆
Ikke kommer jeg inn i garasjen med den heller, så den er backup på ekstremt volumøse ferier.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Jaronsen

Jeg skal prøve å få montert bøylene i kveld og teste med Thule Flow som jeg har liggende.

Hvordan ble det? :) Har bestilt en YP som jeg tenkte å prøve den på (siden vi kjøpte en i fjor). Det jeg synes er så genialt med, er at det tar meg akkurat 2 min å ta den av og på, helt alene. Tenker det kommer til å bli veldig praktisk mht at den (kanskje) skal stå på en elbil (rekkevidde), og at jeg kan hive den av og på etter behov.

-Johan

daktari

Er ikke Motion XT XL litt kort med 215 cm? Eller er den bare så høy at den ser kort ut?
Hva er innvendig max lengde på ski på XL? Ville trodd XXL er en bedre variant?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

Maks skilengde 200 cm står det, men det er når de ligger helt rett, så du får sikkert inn et lenger par litt på skrå om nødvendig.

https://www.thule.com/nb-no/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-motion-xt-xl-_-629804

antohagg

Sitat fra: daktari på onsdag 22. september 2021, klokken 19:19
Er ikke Motion XT XL litt kort med 215 cm? Eller er den bare så høy at den ser kort ut?

Hadde vært intressant ja, noen som har lyst å teste?

Jeronan

Sitat fra: antohagg på onsdag 22. september 2021, klokken 22:47

We bought the Thule Motion XT XL before the summer when it was on offer and used it on our previous Model S.

I have 197cm langrenn skis and 175cm slalom skis and they fitted easily inside this box with room to spare, when I test fitted them.
So it should be about right that 200cm skis should easily fit inside this box.

It's a high box, so yes it gives a small look on the outside, but its far from being small on the inside.  ;)

It's a nice box, since due to it's height we can actually fit bags and camping/fish gear in it other than just skis in the winter. It's one of the best selling Thule boxes for this reason.  :) :+1:
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

ToWalkOrDrive

Sitat fra: antohagg på onsdag 22. september 2021, klokken 22:47

Virker som at avstanden mellom takbøylene på Model Y er ganske stor (mye lenger enn på Model 3), sånn at det ikke er så mye rom for å flytte boksen lenger frem eller tilbake, siden bøylene treffer ytterpunktene på begge sider, sånn ca. Så derfor avhenger det litt av om den ekstra lengden på XXL-versjonen er helt bakerst, på midten eller foran... Men om den ekstra lengden kommer bak så kan det gjerne løses med at en begrenser hvor mye bakluken åpnes, eller at en rett og slett putter noen klosser under takboksfestene, så boksen kommer høyere opp, og en dermed kan åpne bakluken mer...

Ser for øvrig at Thule skriver at maks skilengde på Motion XT XL er 200cm og på XXL 215cm, men det er vel uten å måtte trikse til ting.

Litt rart de har sluttet å lage Thule Dynamic. Kunne få en veldig lang og lavere boks der., som og var aerodynamisk...men kommer an på hva en skal ha med...

ToWalkOrDrive

Virker forøvrig som at du kan ha ski på skrå oppover, ja, og at det gir mye lenger ski-lengde....men det må de som har boksen si noe om.

PionerThink

Sitat fra: Jaronsen på onsdag 22. september 2021, klokken 19:11

Hvordan ble det? :) Har bestilt en YP som jeg tenkte å prøve den på (siden vi kjøpte en i fjor). Det jeg synes er så genialt med, er at det tar meg akkurat 2 min å ta den av og på, helt alene. Tenker det kommer til å bli veldig praktisk mht at den (kanskje) skal stå på en elbil (rekkevidde), og at jeg kan hive den av og på etter behov.

-Johan
Synes faktisk Thule Flow er et litt "penere" og lengre alternativ enn Thule Motion XT hvis man ikke har boks fra før av, og den hadde ikke helt avskrekkende pris heller: https://www.autoload.no/produkt/takbokser/thule/thule-flow-sort-glossy-takboks-nyhet
Hvis @hiawata kunne fått tatt et bilde av bilen med bøyler og boks hadde det vært helt supert :+1: :)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 146'km i daglig bruk i Kristiansand
Porsche Boxster 2011, Solskinnsbil

Wean

Sitat fra: PionerThink på torsdag 23. september 2021, klokken 14:34
Sitat fra: Jaronsen på onsdag 22. september 2021, klokken 19:11

-Johan
Synes faktisk Thule Flow er et litt "penere" og lengre alternativ enn Thule Motion XT hvis man ikke har boks fra før av, og den hadde ikke helt avskrekkende pris heller: https://www.autoload.no/produkt/takbokser/thule/thule-flow-sort-glossy-takboks-nyhet
Hvis @hiawata kunne fått tatt et bilde av bilen med bøyler og boks hadde det vært helt supert :+1: :)

Ja vi er flere som venter på bildene til @hiawata

hiawata

Fikk ordna en rask (og skeiv) montering i dag.
[attachment id=0 msg=1006286].

Som nevnt, ikke mye justering å gå på, men dytta så langt bak det gikk.
Går akkurat klar av bakluka helt oppe.
[attachment id=2 msg=1006286]

Ser ikke boksen over frontruta fra min normale førerposisjon.
[attachment id=1 msg=1006286]

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA