Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks til Model Y

Startet av krister461, torsdag 30. april 2020, klokken 10:53

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ampéreson på onsdag 29. mai 2024, klokken 10:50Et annet spørsmål, er det noen som har montert Skiguard 830T på sin Tesla Model Y, ser at Skiguard sier at bilen blir 193 cm totalhøyde med den montert, men Takrails.no sier, sitat:

Til Model Y, så anbefaler Skiguard takboksen 830S, da taket på Model Y har en kurve som ikke gjør det mulig med tunellboksen 830T

Det må og nevnes at den IDIOTEN som designet takbøylene til Model Y burde blitt tvunget til å si Unnskyld 1 million ganger.

Tenkte han:
"Ville sett kult ut om sykler på taket ser ut som ryggen på et piggsvin" eller
"Hadde vært kult om planker på taket har lyst å skli ut til sidene"

...ref takbøyler som ikke er flate, men følger takets kurve med høyest på midten...
Tesla Model Y                         2021-

Lucifer-

Sitat fra: Ampéreson på onsdag 29. mai 2024, klokken 09:00Hvordan er støyen når du kjører over 80 kmt?

Til å leve med. Har hytte som inneholder 1 time på motorvei med 110km/t, og jeg har den på hele vinteren.
Må innrømme at det er deilig å få den av når sommeren kommer, men ikke veldig plagsomt.

Lucifer-

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 29. mai 2024, klokken 13:12
Sitat fra: Ampéreson på onsdag 29. mai 2024, klokken 10:50Et annet spørsmål, er det noen som har montert Skiguard 830T på sin Tesla Model Y, ser at Skiguard sier at bilen blir 193 cm totalhøyde med den montert, men Takrails.no sier, sitat:

Til Model Y, så anbefaler Skiguard takboksen 830S, da taket på Model Y har en kurve som ikke gjør det mulig med tunellboksen 830T
Finnes det noen god løsning på dette med planker? Burde jo vært mulig å tilpasset noe i T-sporet eller noe sånt som man kunne brukt for å få takrailsa flate.

ToWalkOrDrive

Slik jeg har "løst" det er å kjøpe en Thule T-spor-gummilist, hvor jeg har klippet av ca 30 cm x 2, slik at det i hvert fall ikke sklir så lett av, som det gjorde før (siden ingen gummi originalt stikker opp av Tesla-drit-bøylene. Så nå ligger plankene ganske trygt frem til jeg får gjort dem fast.
https://www.thansen.no/bil/utstyr/transportutstyr/lose-deler-og-tilbehor/thule-lose-deler/thule-reservedeler/gummilist-wingbar-thule-52102-overst/n387/pn2596/

Ampéreson

Jeg går for en Skiguard 830s, kom i snakk med de og de sa totalhøyden ble 190 cm med originalt takstativ.

Dealmakere:
  • TotalHøyden på kun 190 cm
  • Enklere å ta av og på enn T modellen (tunnell)
  • Visuelt tiltalende, om det kan sies om en takboks
2021 Model Y LR Blå
2014 P85+ Grønn, Solgt (´;︵;`)

Ampéreson

Etter å ha hatt Skiguard 830s på taket noen dager har jeg gjort meg noen notater.

Pro:
  • Den er grei å få på, smør listen med silikon for å gli T-festene i sporet.
  • Virker som et kvalitetsprodukt, sitter som støpt, ingen knirking, risting eller skrangling
  • Ser bra ut
  • Totalhøyde oppgitt over support var 190, jeg har målt min til 191, så det er innenfor.
  • Vindsusen er til å leve med, ingen høyfrekvente lyder, mer lavfrekvent susing

Kontra:
  • over 80kmt er støyen merkbar, over 100 er det for meget for mine ører, blir saktefilen nedover Danmark i sommer

2021 Model Y LR Blå

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ampéreson på mandag 17. juni 2024, klokken 08:56Etter å ha hatt Skiguard 830s på taket noen dager har jeg gjort meg noen notater.

Pro:
  • Den er grei å få på, smør listen med silikon for å gli T-festene i sporet.
  • Virker som et kvalitetsprodukt, sitter som støpt, ingen knirking, risting eller skrangling
  • Ser bra ut
  • Totalhøyde oppgitt over support var 190, jeg har målt min til 191, så det er innenfor.
  • Vindsusen er til å leve med, ingen høyfrekvente lyder, mer lavfrekvent susing

Kontra:
  • over 80kmt er støyen merkbar, over 100 er det for meget for mine ører, blir saktefilen nedover Danmark i sommer

Må ha en til hver i familien....så kan dere snakke på Zoom eller Discord eller hva de heter...

Monnark

Jeg har selv thule vector alpine, det er på ingen måte uholdbar støy i høye hastigheter. I tillegg syntes jeg personlig at denne boksen estetisk ser bedre ut enn skiguard.

Ampéreson

Sitat fra: Monnark på mandag 17. juni 2024, klokken 19:44Jeg har selv thule vector alpine, det er på ingen måte uholdbar støy i høye hastigheter. I tillegg syntes jeg personlig at denne boksen estetisk ser bedre ut enn skiguard.

Ja det er subjektive meninger alt sammen, kona syntes ikke det støyet særlig. Vector alpine fant jeg ut var for høy, måtte gå for en under 195.
2021 Model Y LR Blå

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA