Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Setetrekk

Startet av Runex, tirsdag 17. april 2012, klokken 22:27

« forrige - neste »

Smiling when sailing

Jeg er ikke helt enig i bruktbilkalkulasjonen. Caravellen vi hadde var med avstand den billigste bilen jeg noensinne har eid. Kjøpt for 45000, solgt som delebil etter 6 år/100000 km for 10000. Delekostnader ( inkl olje og dekk) ca. 30000 og dieselkostnadene ca 100000. Ingen verkstadkostnader, da jeg gjorde alt selv. Men i begynnelsen bodde vi fortsatt i byen og brukte den ikke/sjelden til å komme oss på jobb, også er en god del av km kjørt på ferie.
Men ja, hadde den vært på verksted ville det sikker kommet 100000 i tillegg for bare arbeidet og alt mulig rart som bare byttes ut til verkstedpriser o gsom egentlig ikke trengs enda....
Og nei, det har aldri vært problemer med Caravellen (problemer = kjører ikke).
Blå Leaf, Tromsø

Aspiranten

Ja hvis du kan skru selv og kjøper en gammel holk med null kollisjonsikkerhet (forrige årtusen) så kan man ha ett ekstremt billig bilhold :-)

Jeg tenker på 5 år gamle biler vs. nybil.
Nissan Leaf

Smiling when sailing

I virkeligheten er Caravellen (T4) en av de sikrere eldre bilene som kjører rund på veiene (minst 30% sikrere enn gjennomsnittsbilen) i hvert fall hvis man skal stole på Folksam sine undersøkelser. I en frontkollisjon mellom en Caravelle og en Leaf er sannsynligheten å miste livet like stor  i begge biler, bortsett fra at i en rød stor Caravelle blir man ikke så lett oversett (eller hørt) ;). Uansett passer ikke den nyeT5 inn i toget så den er helt uaktuell som bil for oss. Men Hvis e-NV200 blir bra, så kan det jo bli våres bil Nr.2. Og min erfaring med Caravellen er at en stor bil kan redde livet. Da en lastebil prøvde å forbikjøre en bil som kom imot oss og så oss i siste oyeblikket... de var bare så vidt at det ikke smalt. I en hvilken som helst 5 stjerners NCAP bil hadde vi dødd fordi lastebilen prøvde å forbikjøre et sted der han ikke kunne se hele veien (oss) pga. en liten haug. Og jeg hadde ikke sett han heller på en lavere posisjon tids nok til å bremse litt... Han så nok det røde taket i det siste øyeblikket for å avbryte forsøkiet og det var bare snakk om noen meter i 100 km/t i Nord-Finnland i nærheten av Kilpisjärvi. Lastebilen fikk sleng men klarte so vidt å komme forbi oss og å forbli på veien... Så NCAP kollisjonssikkerhet er ikke alt som teller.
Men jeg kjører jo Leaf nå og har valgt å ikke kjøpe en nyere Caravelle enda :)
Blå Leaf, Tromsø

Runex

#18
Aspiranten og jkirkebo: Jeg vet selvfølgelig at det skal beregnes renter av alt en eier hvis en sammenligner med å selge det og putte penger i banken. Men å beregne renter i begge regnestykkene for egenkapitalen har jo ingen hensikt så lenge vi snakker om å sammenligne to bilhold mot hverandre. Om det hadde blitt 10000 eller 500000 i tillegg pga. renter av egenkapital så hadde jo uansett denne kostnaden kommet som samme sum i begge regnestykkene. Derfor valgte jeg å beregne renter kun av merverdien for det dyreste alternativet. Hele regnestykket var satt opp for å vise forskjeller, ikke for å vise hvor mye det koster å ha bil.

Aspiranten: Jo da, bilene bruker både dekk og bremseklosser. Men det gjør vel Leaf også? Eller får du kjøpt evigvarende dekk til den bilen? Vet at den bremser en del med motoren, men det prøver jeg å gjøre mest mulig i dag også. Forskjellen der blir nok ikke all verdens. Når det gjelder reparasjoner så har vi en hovedbil som ennå har garanti (og har meget langt igjen til bytte av reg.reim) pluss en trofast bensinbil som i sin tid ble kåret til verdens mest driftsikre (Honda Accord). Selvsagt blir det noen reparasjoner over tid, men den bilen er såpass enkel at det fortsatt går an å gjøre noe selv evt. sette bort reparasjonen til Bakgården SvartMek AS. Hittil har den gått uten et feilslag. Bare jeg holder rusten unna så holder forhåpentligvis karosseriet også.
Hvis vi kjøper Leaf så har jeg i regnestykket satt opp at den store bilen skal koste en del mindre enn dagens for at vi i det hele tatt skal ha samvittighet til å ha to ganske dyre biler. Begge bilene brukes jo til jobb hver dag, så familiebilen kommer jo uansett til å bli brukt. Dermed har vi også en eldre bil uten garanti der sjansen for reparasjoner vi må betale blir mye større. Så jo, det skulle nok kanskje vært lagt inn noen reparasjoner i regnestykkene, men jeg anser ikke sjansen for påkost å være vesentlig større i det ene regnestykket.

RogerB: Slik rosenrød utregning bare basert på direkte driftsutgifter og ingenting annet er å regne med skylapper. Jeg forstår at mange gjør det slik for ikke å komme i tvil om bilkjøpet var riktig, men det holder liksom ikke slik vi diskuterer her.

Jeg må ellers si at dette er en interessant diskusjon som trolig berører og forhåpentligvis interesserer mange flere enn meg. Så lenge Leaf i manges øyne blir en bil i tillegg til en større familiebil så blir det til at man setter den opp mot det å ha en billigere bil som attåtbil/arbeidsbil eller hva du kaller det.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

Aspiranten

Nissan Leaf har helt nye dekk og bremser når du kjøper den, så dette skal selvfølgelig ikke byttes på leeenge! :) Når du kjøper en 5 år gammel bruktbil så kjøper du bilen idèt alt av slitedeler begynner å bli slitt...
Nissan Leaf

gbzdoc

En ting er i hvert fall sikkert: I dag er det den enkelte elbileiers bruksmønster, og hvor de bor, som gir det største utslaget på om det lønner seg økonomisk eller ikke.

Disse tallene er det kun en selv som kjenner til, men for veldig mange kan det være store summer å spare utelukkende pga. elbilinsentivene vi har. For andre er det kun drivstoffutgiftene man får senket...

(+ årsavgift og forsikring, men den er ikke like variabel)

foxy

Sitat fra: RogerB på søndag 01. april 2012, klokken 00:22
Jeg kan bare snakke for meg selv.

11000 km på ca 3 måneder samenlignet med min golf med 0,55 l pr mil.

1100x0,55= 605l x 15.3 kr i snitt = 9256,5

140 kr pr arbeidsdag x 5 = 700 kr pr uke x 4 = 2800 kr pr måned x 3 = 8400kr for 3 måneder.

Så 9256,5 i drivstoff + 8400kr i bom = 17656,5 kr totall på 3 måneder.

Jeg gidder ikke å samenligne med bla bla bla




hehe roger bor i leafen sin - 11k km på 3 mnd  ::)
I-miev 2011
Asker

foxy

Sitat fra: Aspiranten på søndag 01. april 2012, klokken 10:10
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=598897

Les mer om bruktbil vs. nybil her.

SitatUnngå reparasjonsbølgen
Mellom 120.000 og 150.000 kjørte kilometer begynner reparasjonsbølgen. Det betyr normalt store kostnader.

Rundt denne kilometerstanden lønner det seg ikke å eie bilen. Nybilen har utvilsomt større verdifall og rentekostnader enn bruktbilen.

Men mye av det bruktbilkjøperen sparer seg i renter og verdifall, blir spist opp av de økte reparasjonskostnadene.

Fra 2003 til 2008 steg verkstedprisene med 28 prosent, mens nybilprisene kun har steget 5,5 prosent, viser tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB).


å kjøpe bruktbil 1,2 eller 3 år gammel lønner seg seff sammenlignet med nybil - ikke noe tvil engang!!!
I-miev 2011
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA