Hovedmeny

Varsel - "Fare for skrens"

Startet av Renzir, fredag 24. april 2020, klokken 13:51

« forrige - neste »

Renzir

I går når jeg kjørte på på ring 3 så fikk jeg opp ett varselsymbol som sa fare for skrens. Kjørte under en bro i ca 70 km/t. Aldri sett dette før i vinter, selv om jeg har kjørt på snø/is og lekt meg litt. Er det noen som vet hva som trigger denne? Hva slags sensorer måler dette her? Er litt nysgjerrig på hva dette er for en sak.

Har lagt om til sommerdekk nå nylig, eneste endringen jeg kan komme på bilen har gjennomgått.

Hårek

(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Renzir

Hmm, kjenner jo til det, men aldri fått den før. Har jo testet bilen bra på is og fremprovosert skrens. Kan ikke helt huske den da. Men da var jeg jo opptatt av å styre 😉

kjbu

Husket du å rekalibrere lufttrykk i dekkene etter bytte? Det må du gjøre.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Renzir

daktari

Høres ut som en sensorfeil hvis du hverken skrenset, bremset eller tok en unnamanøver.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mortdal

Jeg fikk et varsel som gikk på ESP da jeg kjørte E6 i kraftig vind. Den deaktiverte da kjøreassistenten. Rakk ikke lese akkurat hva det sto.

Jeg har også fått varsel på dekktrykk ved kjøring på veldig glatt og sporet vei, hvor sporene har gått grep på asfalt og blank is utenfor sporene.

Tror bilens sikkerhetssystemer følger veldig godt med, og kanskje for godt i visse situasjoner.

Renzir

Sporing kan det godt være. 21" sporer markant mer en 20" vinterdekk synes jeg.

daktari

ESP bruker vanligvis fartssensor på hvert hjul, accelorometer (G-målinger sideveis, kanskje også lendgeretning), hjulstilling foran, rattstilling og gass/brems for å avgjøre om du har en skrens eller ei. Jeg tviler på at e-tron bruker kamera, radar elller Lidar i tillegg.

På tørr asfalt, i normal fart er det noe galt med en sensor hvis den varsler om skrens  - med mindre det er så store hjulspor at bilen "detter sidelengs nedi" hjulsporet. Slik er det ikke på Ring 3 nå om dagen.

Eksemplet over med isete hjulspor på siden derimot gjør ofte at bilen "sklir nedi sporet" eller opp av sporet. Da skal ESP slå inn. ESP varsler med liten gul trekant med bilde av sladdende bil uten lyd.

Det kan hende at bilen derimot ikke varslet skrens, men "pre-sense" aktiverte anti-krasj varsling. Det er Stor rød trekant med utropstegn med lyd. Dette er kjent fra Tesla at broen over sinsenkrysset og andre noen ganger gjør at noen biler bremser fordi bilen tror broen er en annen bil eller en hindring, "phantom braking" Jeg har fått flere anti-krasj-varsler fra e-tron for motgående trafikk i svinger bl.a. som er av samme typen falske positive.

Merk at både e-tron og Tesla har brå nedbremsing pga. feil fartsgrense eller feil GPS-tolkning av posisjon, ofte også kalt fantom-bremsing - men det er altså en annen årsak.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Truls Antonsen

Har fått ACC deaktivert på grunn av inngrep av ESCC system, på tørr vei rett frem.
Hadde 91x3 eller hva det var, den som tar nykking i 60-70 i går, da antydet de at ene fix'er i denne som hadde med bremsesystem å gjøre, kunne være root-cause til dette symptomet.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Renzir

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. april 2020, klokken 15:51
Det kan hende at bilen derimot ikke varslet skrens, men "pre-sense" aktiverte anti-krasj varsling. Det er Stor rød trekant med utropstegn med lyd. Dette er kjent fra Tesla at broen over sinsenkrysset og andre noen ganger gjør at noen biler bremser fordi bilen tror broen er en annen bil eller en hindring, "phantom braking" Jeg har fått flere anti-krasj-varsler fra e-tron for motgående trafikk i svinger bl.a. som er av samme typen falske positive.

Bilen varslet klart med rød trekant og "fare for skrens" i en tekst. Men når du er inne på broer så var dette tilfeldigvis akkurat under broen på ring 3 rett før du kommer til Gaustad fra Smestad.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA