Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tazzari Zero Evo

Startet av Kai, tirsdag 17. april 2012, klokken 21:40

« forrige - neste »

Aspiranten

Kjører dere mye i ECO uten ordentlig varme nede ved føttene?
Nissan Leaf

Joachim

Ja dette tror jeg avhenger av flere faktorer. Varme ved føttene som Aspiranten nevner, bruk av A/C. (selv skrur jeg av A/C så fort jeg ser den er påskrudd og har ingen duggproblemer). Så har man sikkert geografiske forskjeller med forskjeller i luftfuktighet og nedbør. Og ikke minst er nok ikke alle like flinke til å dunke av snøen fra føttene idet man setter seg inn...

Jeg har en 22 år gammel Toyota i tillegg. Ingen duggproblemer i denne heller.

Når jeg tenker over det så har vi hatt én bil hvor vi slet veldig med dette. Det var en fortwo cab som var lekk som en sil. Denne hadde ganske tjukke isolasjonsmatter under gummimattene som til enhver tid var gjennomtrukket av vann...

gbzdoc

Min bil er knusktørr på stedene du nevner, men så har det ikke vært den mest snøfyllte vintern på østlandet i år.

Klører 99% med 20 grader i bilen.
Bilen er parkert ute.
Lufter aldri ut.
Kjører uten at A/C er aktiv.
Bruker MYE forvarming. (Aldri dugg)
Har som rutine å banke føttene mot hverandre for å minimere snømengden inni bilen.
Ungene er drillet til å sparke i felgen før de setter seg inn.

Smiling when sailing

Jeg kjører hver dag med en fire- og en seksåring til barnehage, skole og etterpå til jobb. Masse snø her i Tromsø (det kom enda 30 cm i natt...) men som sagt har ikke jeg duggproblemer om  morgenen, mens gulvet ikke er tørr, den er isete... bare håpløst å prøve ikke få inn snø her for tiden. Også bruker jeg lite varme om mulig. Det er ikke problematisk når det er -10 grader, da lufta er tørr, men mellom -1 og +7 er det faktisk et problem når det er fuktig ute. Da må jeg bruke mye AC for å holde vinduene fri for dugg. Men dette gjelder vel alle biler, til og med nye fossilbiler, bare at der legger man ikke merke til varme siden den er "fri"... Bilen var ganske tørr etter noen soldager, men nå er det snø inni igjen og det er håpløst å prøve ungene til å tørke av skoene. Jeg gjør dette, men det hjelper ikke så mye det heller, det er alltid litt snø eller vann som kommer seg inn og når man stiger på og av flere ganger så akkumulerer det seg.
Men jeg synes ikke at det er et spesielt Leaf problem...
Blå Leaf, Tromsø

Runex

Mye fokus her på å unngå å lage kondens. Det jeg erfarer er den viktigste grunnen til fuktighet under gulvmattene er all snøen og fuktigheten som vi drar med inn og som etterhvert blir for mye for de originale gummimattene slik at det renner over og ned i gulvteppet. Løsningen på dette må jo være de gode gamle skålformede gummimattene som samler opp en god del vann, og som enkelt kan løftes ut og tømmes ved behov.

Det finnes skålformede matter å få kjøpt til Leaf, ihvertfall i USA:
http://www.nissanaccessories247.com/leaf-accessories/leaf-interior/999E4-8X000
De gir (foreløpig) til og med fraktfri levering (i USA) hvis det skrives FREESHIP i feltet for Coupon code i kassa.

Disse mattene er laget til 2011-modellen slik at de ikke passer 2012-modellen 100% på passasjersiden (pga. en lliten forhøyning for luftkanal til baksetet tror jeg det var), men flere som har kjøpt dem til 2012-modellen skriver at det går fint alikevel (kanskje en runde med varmepistolen på matta (utenfor bilen ::)) kan hjelpe også).

Skulle tro at vi her på berget også burde klare å få tak i disse, selv om akkurat denne forhandleren kun ser ut til å selge til USA.
Kanskje noen kjenner noen over there som kunne ta opp en samlebestilling?
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA