Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tazzari Zero Evo

Startet av Kai, tirsdag 17. april 2012, klokken 21:40

« forrige - neste »

Kai

Jeg og en venn som også har Leaf har begge store vanskeligheter med å få tørket gulvmatta på førersiden.

1. er det andre som sliter med tør gulvmatte ved fører siden? (hint, sjekk din bil)
2. kan det ha sammenheng med dugging på rutene? (spesielt ved oppvarming av bil)

Kai

Aspiranten

Nissan Leaf

Kai

Matta rundt pedalene. Vi har begge gummi matter. Under den er det vått (etter vinteren) og det blir ikke tørt.

sven erik

et gamelt triks er  aviser  under matta  det trekker opp  fuktigheten siklig bare husk bytt de med gjevne mellomrom  de isolerer og

asbkar

Et lite triks om vinteren er å la døra stå åpen en liten stund etter kjøring for å slippe ut oppvarmet fuktig luft. Varm luft holder på mer fuktighet enn kald, og fuktigheten kondenserer når temperaturen synker.  Å passe på å få ut snø fra skoene osv er også lurt, det smelter, fordamper og legger seg på rutene. Det er vel også sånn at rene ruter dugger mindre enn skitne ruter også, så å vaske bort trafikkfilm og drit innvendig innimellom kan være lurt.

|<
Fra Ski. i-Miev siden september 2011. TM3 siden mars 2019.

gbzdoc

Ved forvarming har man vel erfart at det kan lønne seg å skru av A/C nå når det er kaldt. Glemte å skru den av på en tur i vinter og resultatet var dugg på rutene ved forvarming. Har aldri opplevd dugg ellers... (Har alltid A/C skrudd av.)

(NB! Tenker på selve A/C funksjonen, ikke hele klimaen. Den er flittig brukt hele tiden.)

Har ellers ingen problemer med fukt ved beina, men banker alltid av snøen av skoa før jeg svinger beina inn.

Smiling when sailing

Det er masse fukt i bilen etter vinteren og den kondenserer også på karroserideler som er skjult under plasten. Hvis du vil se dette kan du åpne luken der jekken og hjulreparasjonsettet ligger i baggasjerommet på venstre siden. I bilen min er ytterveggen full av droper når den står i sola men det er is om kvelden/natten da det fortsatt er -10 hoss oss om morgnen. Det var det samme i passaten min og i Caravellen. Kondensvannet bare akkumulerer over vinteren på alle skjulte metaldeler som var i kontakt med lufta. Det hjelper bare med oppvarming og lufting. Det samme gjelder teppet under føttene. De er også fortsatt frosne hos meg, men jeg prøvde å tine de litt i vårsola i går og tok ut gummimattene som var også ganske isete. Jeg tror det enkleste vil være å gjøre som allerede skrevet, nemlig å legge papir under for å trekke mestparten av fukten ut og så å varme bilen opp (helst i sola) og lufte den. Etter hvert vil fukten forsvinne...
Alternativet er å bruke en elektrisk eller kjemisk avfukter og varme i bilen. Det tar kanskje en natt så er bilen tørr igjen (til neste gangen det er snø eller slaps på veiene...).
Her er vinteren ikke over enda, så jeg prøver ikke engang å tørke bilen fullstendig, men jeg har heller ikke problemer med kondens i bilen til tross for forvarming med AC på. Men når jeg kommer hjem og det ikke er nedbør så lar jeg dørene stå åpen i noen minutt slik at den varme fuktige luften i bilen erstattes med tørr kald luft.

Snart kommer sommeren og tørker bilen uansett ;-)

Lykke til

Matti
Blå Leaf, Tromsø

gbzdoc

Nå var jeg kanskje litt upresis i min formulering rundt bruk av A/C. Det er bruk av A/C -før- man parkerer bilen som ser ut til å skape problemer, ikke at A/C er på når bilen forvarmes. (Det kan man vel neppe styre selv?)

covi

AC vil alltid tørke luften, at du hadde problemer med dugg en gang etter du hadde AC i bruk så har nok dugget en annen forklaring. En av måtene å tørke luft på er først å kjøle den ned (med ac) for så å varme den opp igjen. Da feller AC'en ut fuktighet i form av kondensert vann. Når luften varmes opp igjen har den lavere relativ fuktighet.
Rogaland, Kjøpte Mitsubitshi i-Miev februar 2012, kjørt 16000 km per januar 2013.

kjekk

Skal ikke mye til.  Har kaffekopp med lokk som brukes på vinteren, står lokket oppe litt blir det dugg på frontruta.  Lukker igjen, og duggen forsvinner.   Ellers har jeg hatt en duggfri vinter, knapt nok behov for defroster.   Har tørt tøy og svetter lite til å være så feit ;)

BE

#10
Sitat fra: covi på mandag 02. april 2012, klokken 21:33
AC vil alltid tørke luften, at du hadde problemer med dugg en gang etter du hadde AC i bruk så har nok dugget en annen forklaring.
Fuktproblemet i Leafen på vinterstid har for svært mange vist seg å stamme fra bruk av AC før du parkerer bilen, for så å bruke timer til å varme opp bilen. (Våte sko og klær er en selvfølgelighet). Grunnen er at ved forhåndsoppvarming av bilen så stiller bilen anlegget på resirkulering, og fuktigheten som ligger på evaporatoren fra sist kjøretur blir blåst ut i kupeen.

For å unngå dette må en skru av AC en stund før en parkerer bilen, eller bare skru denne på ved behov. Husk også at dersom du setter anlegget på automatikk vil AC være aktivert hele tiden, da er det lett å glemme å deaktivere AC en stund før du parkerer.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

mariowing

Sitat fra: BE på mandag 02. april 2012, klokken 22:49
Husk også at dersom du setter anlegget på automatikk vil AC være aktivert hele tiden, da er det lett å glemme å deaktivere AC en stund før du parkerer.

Dersom du har på Auto så fungerer dette som et automatisk anlegg så AC står bare på ved behov. Så det at lyset lyser betyr ikke nødvendigvis at luften kjøles ned (at AC pumpen går). Det er i alle fall det selgeren av Leaf'n sa og det samme som er sagt om andre biler jeg har hatt. Det får vi jo håpe at stemmer for å kjøle ned luften som kommer inn i kupeen når det er -10 ute virker bortkastet...
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

cra

Nå har jeg ikke noe erfaring med bruk av Leaf (ikke enda, i alle fall), men på Caravellen har vi slike vindavvisere på rutene som gjør at de kan stå bittelitt åpne uten at det kommer nedbør inn i bilen.

Å ha en liten glipe på rutene framme gjør underverker mot dugg på frontruta, særlig dersom man har hatt oppvarmet kupe (med påfølgende fuktig luft), og man parkerer bilen i snøvær. Er vinduene igjen er det et tykt lag med kondens på frontruta. Er det en glipe er der nesten ikke dugg!

Vet ikke om det finnes slike vindavvisere for Leaf, men hvis vinduene er like som på en annen bil finnes det kanskje noen som passer. Tro om Think sine frontruter tilsvrer noen annen bil? Skulle gjerne hatt slike på den også. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

AreGar

Er det seriøst mange som kjøper seg NY bil og er nødt til å legge avispapir under matta og parkere med rutene på gløtt?
Forstår at dette er nødvendig på gamle slite biler, men jeg har hatt 11 biler siste 10 år og har måttet ta slike drastiske skritt kun med min 82-modell BMW, hadde aldri akseptert dette på en helt ny bil.

Skjønner at man gjør et kompromiss ved å kjøpe seg en buddy, reva el. men å kjøpe en Leaf til 300 000 kr burde kvalifisere til en fullverdig bil.

Kai

Jeg er litt overasket over svarene her. Men ok.

Mitt poeng er at det muligens er dårlig design/matrialvalg som gjør at vann (smeltet snø) sammler seg og så ikke tørker ved føttene.
Kan dere sjekke deres egne biler? Er det bare våre 2 biler?
Er det vått og dere ikke handler for å tørke det ut, antar jeg at det kan bli sopp etc.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA