Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Enda en elbilbrann

Startet av Lunde, mandag 16. april 2012, klokken 17:51

« forrige - neste »

Lunde

Vært på jobb i Koppang med TH!NKen min siden tirsdag. Bilen har rullet straks 80 000Km og kapasiteten blir sjeldent testet seriøst, men har vel følt at den er like god (minst) som da bilen var ny.

Kjørte hjem (Koppang Hagan i Nittedal) nonstop på nøyaktig tre timer 215Km med snittfart på ca 70kmt Mellom fem og ti prosent restkapasitet. Kunne vel tynet mellom 20-30 Km til. Det var ikke nevneverdig redusert ytelse på bilen på tampen av turen.
TH!NK oppga rekkevidden til inntil 180Km Da den grensen ble passert var det fremdeles over 25% energi å gå på.
Kjørte på vinterdekk og med svært følsom høyrefot. MORRO var det da jeg etter 120Km kun var halvveis på energimåleren og innså at jeg slapp å stoppe for å lede på hjemturen  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Finn Arne

Imponerende rekkevidde på Thinken din Lunde, er ikke mange el-biler i dag som greier dette.
Har bare så vidt greid 16 mil med min 2011 modell Litium, kjørte tur retur Nedre Eiker i fjor høst, nesten bare motorvei i ca 80-90 km/t.



Kjøpte en sort Think City 2001 mod. 28.01.2011.
Kjøpt på 47 000 km. regner med å kjøre ca 12 000 km pr år.
Kjøpte en sort Think City 2011 mod. Lithium, 4 seter, med AC og oppvarmet fronrute,  15.04.2011.
kjøpt på 1 400 km. :-)
Bor på Løvenstad i Rælingen.
Dette er er spenning i hverdagen.

Lunde

Verd å ta med seg at også TH!NK og ZEBRA har hatt diskusjoner om "restkapasitet" etter 100 000Km Zebra er en unik teknologi med sine opp og nedsider. Batteriet er ikke feilfritt og flere har opplevet feil som gjør at batteriet må kasseres eller repareres. Det har vært noen tilfeller av isolasjonsfeil og noe elektronikk/software problemer.  Begge deler skyldes varierende kvalitet under produksjon.
Batteriet er ikke konstruert for høy belastning da den indre motstanden i praksis gjør det lite fornuftig å hente ut effekter lik den man har i f.eks LEAF. Dette gjør også at batteriet ikke er mulig å hurtiglade i samme grad som litium. Ladetider på 2-3 timer er mulig. Batteriet har også et varmetap som over et år utgjør 7-800kWh  .
Fordelene er at batteriet ikke er plaget vårt kalde klima og yter like mye effekt/energi sommer som vinter. Verd å merke seg at det ikke er lik samme rekkevidde sommer som vinter. Ytre forhold som kald luft høyere rullemotstand etc spiser sitt uansett batteriteknologi.

Enda vet ingen hvor lenge et litiumbatteri (eller ZEBRA for den sakens skyld) lever, men det kan vise seg at ZEBRA slett ikke er noe dårlig alternativ i det lange løp.   :)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Zer ut som Zebra knuser Lithium på rekkevidde. Har liten tro på at jeg noengang klarer mer enn 160 km på Lithium bilen min. Ser ut som den ligger på 1,71 kWt/mil i forbruk, og regnes 15% tap i lader og batteri stemmer dette bra med at 24 kWt batteriet skal klare 160 km.

Har faktisk mer tro på eget bygg basert på en Classic A266 og med 39x200Ahr Hipower celler. Det blir rundt 23 kWt, men i en mer strømgjerrig bil. Tipper på 180 km og håper på 200 + km og med mulighet for superhurtig lading. Cellene tåler nemlig opp til 1400 A utlading, og mer opplading enn jeg har lader og kabling til.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

#4
Det skal vel siees at dette er en tur jeg ikke kan garantere at jeg vil klare når som helst, men viser at det kan være mulig om naturkreftene spiller på lag og en økonomisk kjøredisiplin som krever fokus hele veien. Ulempene med ZEBRA sin høyre indre motstand og derav et vesentlig høyere energitap ved høy effekt reduseres betydelig ved et stabilt lavt effektuttak  ;D  Hadde jo omtrent samme kjørelengde og snittfart som jeg opplevde på denne turen http://www.elbil.no/mennesker/492-langtur-med-elbil  Her startet dog turen langt over tregrensen mellom Hol Aurland som ga endel gratis på høydeforskjellen. Koppang ligger på vel 300m og det er vel ikke langt unna der jeg bor til daglig heller  ;)

Strømforbruket på hele turen ble snaut 32kWh, ladetiden ble ca 14 timer på lav effekt dvs ca 9,5A (2100W) De siste to timene med svært begrenset effekt ntagelig en slags "utgjevnigslading".
Det blir et forbruk fra stikkontakten på omtrentlig 1,5kWh/mil. Om vi skal regne forbruk slik alle andre på fire hjul regner (dvs forbruk av faktisk energi i "tanken") kan jeg vel estimere forbruket til snaut 1,2kWh / mil, slett ikke ille på en gammel traver  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Arnie

Artig å høre om slike stunt som det du har gjort her, Lunde. Det å utfordre skjebnen med å tøye strikken er litt av moroa - om man skal kalle det det - med å kjøre elbil. Imponerende at du klarte å lande med fire rullende hjul på gårdsplassen i Hagan.

Vi har gjort samme erfaring som deg med våre to eltaxier, som nå nærmer seg 90.000 km: Ingen registrerbar svekkelse av kjøredistanse. Men vi har heller ikke tatt noen grundig undersøkelse på saken.

Etter et mislykket forsøk med Leaf som taxi i kald årstid, er jeg blitt mer overbevist om at zebra er beste batteritype for norske forhold.

Hvis man er "heldig" med sin utgave av zebra (ingen mandagsproduskjon), så tror jeg det kan holde seg meget bra i mange år hvis man steller pent med det. Da mener jeg i hovedsak pen kjøring. Zebra er jo veldig lettstelt på den måten at man bare plugger inn og tenker lite på ladeprosent.

Så vidt jeg vet var også zebra en del dyrere i innkjøp enn lithium for Think.

Kanskje er det ikke så ueffent å kalle zebra for batterienes Rolls-Royce - i hvert fall per i dag?
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

Lunde

Hei Arne  :)  Det er et ensidig fokus på "hurtiglading" om dagen der folk flest åpenbart tror at det er eneste veien til et lykkelig elbilhold. Det skal sies at det må være mulig å omsette et batteri som kan lades på 2-3 timer også. Dere og jeg med flere har jo klart det utroligste med en ladetid på 12timer + i noen tilfeller.
En annen ulempe med ZEBRA er at batteripakken er massiv og krever reativt sto plass sentralt i bilen. Litium kan plasseres litt her og der derfor byr ZEBRA på visse utfordringer designmessig.
Stort og økende produksjonsvolum og ikke minst fokus på utvikling av Litium gjør det vanskelig for Zebra er jeg redd. Det hadde vært en fordel om det faktisk var flere teknologier der ute som ga elbilbrukere verden over et reelt valg.

Vi er heldige som har et eksemplar av arten og får vel krysse fingrene å se hvor langt de vil ta oss i årene som kommer :D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Go-carter

...ja jeg venter fremdeles i spenning( :D ) på å få igjen mitt batteri...  :(
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Arnie på fredag 30. mars 2012, klokken 10:12
Etter et mislykket forsøk med Leaf som taxi i kald årstid, er jeg blitt mer overbevist om at zebra er beste batteritype for norske forhold.

Tja, jeg har nok ennå mer tro på Tesla Model S som taxi. Batteriet har aktiv temperaturregulering, så det kjøles om sommeren og varmes opp om vinteren. I tillegg kan det hurtiglades med 90kW og en rekkevidde på inntil 50 mil bør jo duge for de fleste taxi-turer.

Jeg tror vi vil få se mange av disse som taxier etterhvert. Mulighet for å ta med 6 passasjerer er vel heller ingen ulempe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Arnie

Jo, Tesla S er utvilsomt et spennende produkt for drosjenæringen og mange andre. Litt dyr, men med plass til 5 voksne og to barn kan den gi bra inntjening.

Jeg håper det vil komme mange aktuelle elbiler for drosjenæringen i årene som kommer. Nissans New York leveranse lover bra. Noen av bilene (NV200) vil være helelektriske.

Volkswagens Taxi Concept (Milano) er jeg også spent på, men det har vært stille om dette en stund. Vi har mye i vente tror jeg.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), Tesla X90D (lange turer).

hkaspenberg

Sitat fra: Arnie på fredag 30. mars 2012, klokken 12:09
Jo, Tesla S er utvilsomt et spennende produkt for drosjenæringen og mange andre. Litt dyr, men med plass til 5 voksne og to barn kan den gi bra inntjening.

Jeg håper det vil komme mange aktuelle elbiler for drosjenæringen i årene som kommer. Nissans New York leveranse lover bra. Noen av bilene (NV200) vil være helelektriske.

Volkswagens Taxi Concept (Milano) er jeg også spent på, men det har vært stille om dette en stund. Vi har mye i vente tror jeg.

I Oslo går flere og flere av taxi-selskapene over til Prius. Noen av selskapene folierer også bilene grønne for å vise en "miljøprofil", men den egentlige årsaken er vel at Prius er mer driftssikker enn Mærsj, bruker halvparten så mye drivstoff og koster vesentlig mindre i innkjøp. (Dessuten er Prius mer behagelig for passasjerene. Satt i øko-modus gir den snill akselerasjon selv om sjåføren kun vet to stillinger på gasspedalen; null eller full  :o )

Litt på siden av tråden, men allikevel: For dere som driver med dette, hvor mye koster egentlig en fullt utstyrt "drosjemærsj" i innkjøp og drift i et år?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på fredag 30. mars 2012, klokken 12:28
I Oslo går flere og flere av taxi-selskapene over til Prius. Noen av selskapene folierer også bilene grønne for å vise en "miljøprofil", men den egentlige årsaken er vel at Prius er mer driftssikker enn Mærsj, bruker halvparten så mye drivstoff og koster vesentlig mindre i innkjøp. (Dessuten er Prius mer behagelig for passasjerene. Satt i øko-modus gir den snill akselerasjon selv om sjåføren kun vet to stillinger på gasspedalen; null eller full  :o )
De grønne (0TAXI) har kjøpt to Leaf også   http://www.budstikka.no/nyheter/klar-med-el-drosjer-i-sandvika-1.6727530
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

III

Min Think med Zebra 28Kwh har snart gått 50000 og kan bare bekrefte det Lunde sier , har ikke merket nedgang i rekkevidde. Har pendlet så og si problemfritt i vår Horten-Oslo-Horten med lading i Oslo uten nevneverdige problemer. Har måttet ta turen til Moss en par ganger pga at ladeledning ikke funka helt , men bilen er helt super.
Østfold, Svart Think City(Zebra 28kwh) mai 2010
Passert 135 000 km
Model 3 LR , Dual Motor

kula

Med vår zebra -08 97.000 km har vår lengste A til b tur uten lading vært Larvik 0 moh og hjem til Hadeland 300 moh 19 mil. Hadde da ca 10% igjen. Dette på ca 80.000 km, sommerdekk og tørt vær i fjor sommer. Vi har ikke merket noe til dårligere batteri enda. Mitt inntrykk for for kilometertyning mot estimert maks 20-22 mil langkjøring på fullt batteri (eks. sommerens faste langturer Hadeland 320 moh-Fredrikstad 0 moh - 17 mil) er at turer med "slak nedover" (som for deg Lunde Koppang mot Osloområdet) gir klart lengre kjørelengde enn motsatte turer). Hastigheter rundt 70-75 km/t alltid en fordel for god lengde. På strekninger f.eks. Oslo-Fredrikstad med kilometergrense 100 er det en fordel på høye hastigheter over 80 mot 90 og 100 å ligge close bak de største trailerne for å klare de estimerte 18 mil med glans.
TH!NK City 2008 zebra 149.000km på 6 år før batteriet takket for seg januar 2015
e-Golf fra februar 2015 23.000 km første året
TMX 75 #255 fra oktober 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA