Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Softwareversjoner, kalibrering og oppgradering

Startet av elektrolux, lørdag 14. april 2012, klokken 05:23

« forrige - neste »

elektrolux

Ser for meg en sticky, der en kan legge inn siste avlesning etter bestemte regler.

Det foreslås bruk av medbrakt forbruksmåler som teller kWt og at en så beregner forbrukt Kwt/10km kjørt siden sist opplading til samme nivå.  ( Det være seg 80% eller 100% )

Vet ikke om det lar seg gjøre, men det hadde vært kjekt, og interresant om en kunne legge inn egne målinger i et regneark, som så regnet ut tre snitt. Et med aktiv bruk av varme, et med moderat bruk av varme og et uten bruk av varme i bilen.

Målte nettopp NyThinken min til 1,71 kWt / mil etter å ha kjørt 131 km med minimalt bruk av varmeapperatet. Et tall jeg er godt fornøyd med, spesielt siden første målingene tydet på over 2 kWt/mil i forbruk.

Vet Saxo og P106 og Think classic ligger rundt 2 kWt, Berlingo/Partner på 2,6 kWt/mil, Vectrix på 1 kWt/mil, og EVT på 0,5 kWt/mil, mens ryktene sier at de første Zebra Think ligger på godt over 2 kWt/mil mye grunnet ineffektiv lader.

Hvordan er det med trillingene og Leaf?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. mars 2012, klokken 11:56
Målte nettopp NyThinken min til 1,71 kWt / mil etter å ha kjørt 131 km med minimalt bruk av varmeapperatet. Et tall jeg er godt fornøyd med, spesielt siden første målingene tydet på over 2 kWt/mil i forbruk.

Vet Saxo og P106 ligger rundt 2 kWt, Berlingo/Partner på 2,6 kWt/mil, Vectrix på 1 kWt/mil, og EVT på 0,5 kWt/mil, mens ryktene sier at de første Zebra Think ligger på godt over 2 kWt/mil mye grunnet ineffektiv lader.

Hvordan er det med trillingene og Leaf?

Leafen min ligger på 1,05-1,4 kWt/mil for tiden, avhengig av om det er landeveiskjøring eller bykjøring. Så må det legges på ca. 15% pga. tap i laderen og ladeprosessen, da havner den på 1,2-1,6 kWt/mil.

Snittet for hele mars ligger forøvrig rundt 1,8 kWt/mil da det var kaldere i begynnelsen av måneden og dermed mye bruk av varmeapparat.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Jeg laged for meg selv et slik regneark som var i bruk noen mnd. da bilen var ny. (Ikke med varme siden det ikke var et tema for P 106).
En enkel stikkontakt kWh måler. Og avlesning av km og energi måler. For P106 brukte jeg 110% for fulladet. Når en så etter noen mnd. kalkulerer jevner avlesningsunøyaktigheter seg ut.
Det var veldig nyttig og gjorde det mer komfortabet å kjøre rundt med nesten "tom tank". Full tank på elbilen er jo omtrent det samme som en har igjen når tom lampen lyser, på fossilen.
Ved å lage en silk logg lærer en seg hva forbruket er på kjente strekninger, og hvor mye en bør ha igjen for å komme trygt hjem, dermed unngår en panikk når en egentlig ikke behøver å bekymre seg, og evt. leter opp stikkontakter i god tid når en ser at en ikke har nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:16
Leafen min ligger på 1,05-1,4 kWt/mil for tiden, avhengig av om det er landeveiskjøring eller bykjøring. Så må det legges på ca. 15% pga. tap i laderen og ladeprosessen, da havner den på 1,2-1,6 kWt/mil.

Vil ikke ha tall fra kjørekomputer, reklame etc.

Kun tall som viser hvor mye strøm som må inn på bilen for hver kjørte 10 km. Det er tross alt det vi betaler for. Etterpå kan en regne ut kr/mil ved å legge inn strømprisen.

Dette er ganske interresant syntes jeg, og er en viktig opplysning når en skal velge kjøretøy.

Kan også være medvirkende til å tilstrebe mer effektive ladere, dekk, og motorer etc.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:57
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:16
Leafen min ligger på 1,05-1,4 kWt/mil for tiden, avhengig av om det er landeveiskjøring eller bykjøring. Så må det legges på ca. 15% pga. tap i laderen og ladeprosessen, da havner den på 1,2-1,6 kWt/mil.

Vil ikke ha tall fra kjørekomputer, reklame etc.

Kun tall som viser hvor mye strøm som må inn på bilen for hver kjørte 10 km. Det er tross alt det vi betaler for. Etterpå kan en regne ut kr/mil ved å legge inn strømprisen.

Tallene kommer fra CarWings, de stemmer overens med SOC-meteret og batterikapasiteten. Her om dagen hadde jeg kjørt bilen ned til 15% igjen, og da viste CarWings 17,6 kWt brukt. 17,6/0,85=20,7, antatt batterikapasitet er 20,6 til 21,0 kWt så dette var svært nærme.

Ladeeffektiviteten på i snitt 85% ved 16A er bekreftet av mange uavhengige måleresultater gjort av de som frekventerer MyNissanLeaf.com. I USA er det nemlig ganske vanlig med separat måler for elbil-lading med lavere takst.

På søndag brukte jeg 12,6 kWt på å kjøre 96,2km på landevei (fra jobb). (12,6/0,85)/9,62=1,54 kWt/mil fra stikkontakten.

Jeg har måleapparat fra CO av typen til å stikke i kontakten og så stikke forbruker i den igjen. Tør dog ikke bruke den til dette da de visstnok ikke tåler 16A kontinuerlig. Folk har prøvd, med smeltet måler som resultat. Evt. får jeg investere i en slik etterhvert:

http://elby.no/Sikringsmateriell/Stroemmaaler/Stroemmaaler-kWh-1-FASE-1-Modul-45A-Digital-KL.1-Ko
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond Arve

Min Leaf bruker i overkant av 2kWt/mil (2,1-2,4), målt fra stikkontakten. Jeg kjører i venstrefelt på motorvei (2 mil i 100, 1 mil i 90, 1 mil i 80) og 1 mil i 50/60), AC på.

Forrige fredag måtte jeg imidlertid returnere fra Oslo uten å lade (hadde fem streker igjen). Med forsiktig kjøring uten AC gikk turen finfint, antatt forbruk 1,6 - 1,7 kWt/mil.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

edyrli

Sjekket Revaen min.
Havnet på 1,73 kWh/mil. Dette var rolig kjøring i 40-50-60 soner.

Ser at andre gjerne ligger på dette i vanlige landeveis hastigheter. Straffen kommer vel hovedsaklig fra inneffektive blybatterier og noe fra en del start/stopp. Uansett så er kr/km fantastisk i forhold til bensin/diesel.

Skal prøve og oppdatere etter noen flere turer.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Har nå måling på Think Classic Li:

90 km og 30+ km igjen trengte kun 13 kW på opplading eller 1,44 kWt /10 km

Det betyr at den nesten identiske Think City bruker over 15% mer energi en originalen, når begge kjører på Litium batteri.

Er dette framsteg? Selv syntes jeg det er et tilbakeskritt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lunde

Vi er altfor redelige i elbilmiljøet. INGEN er såpass ærlige at de oppgir "tap før" energien havnet på tanken. Bensin/diesel + 20% hydrogen +tett på 100% (dvs at du sitter igjen med bare halvparten av energien etter elektrolyse og komprimering)

Har logget alt fra 1,3 til nærmere 3kWh pr mil med min A306. Kjørte med godt driv fra Trondheim nå på lørdag i rettning Oslo om østerdalen. Kjørte ca 150Km i godt driv og alt annet enn økokjøring fra Piren på Trondheim Havn og opp på fjellet til ca 750Moh før jeg lastet den opp på hengeren med ca 10% igjen . I løpet av påfølgende kveld, natt og formiddag telte elmåleren 32kWh før det var fullt.
Hadde jeg kjørt litt penere var det ikke mer enn noen kilometer til det rullet nedover i dalen. Antar at 200Km ikke ville vært håpløst  :)

Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

edyrli

Har målt forbruket på Revaen over litt tid.
Etter 1053 km ligger forbruket fra stikk på 1,88 kwh/10km.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Det var overraskende mye for en så liten bil.

Har testet Nye Think mer og forbruket forblir stabilt på 1,71 kwt / 10 Km fra stikkontakt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

olehenrikfjeld

Interessant - også fordi dette er et tall vi kan overføre til fossilbiler. "Hvor mange kilowatt bruker Porsche Cayennen din på mila", liksom  :)

Jeg har Nikometer på min Think Classic og jeg kan hente ut dataene i et regneark. Kan jeg bruke disse dataene til å måle forbruk i kilowatt per mil? Hvilke kollonner egner seg?
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

Jærbuen

Ca 1.7 kWh/mil her, da ca 50-50 med og uten varmeapparat. Og inkludert 2-3 klampen i bånn aks. for å flise noe BMW'er, Audi'er og VW'er.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

elektrolux

Imponerende. Noen må ha gjort mye riktig på Leaf. Tenk samme teknikken i en bil med halve vekten...

Har siden sist bekreftet forbruket på Nye Think City til 1,71 kWt / mil fra stikk uten bruk av varme.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: olehenrikfjeld på torsdag 08. november 2012, klokken 20:58
Jeg har Nikometer på min Think Classic og jeg kan hente ut dataene i et regneark. Kan jeg bruke disse dataene til å måle forbruk i kilowatt per mil?
Dessverre teller ikke bilens BMS eller lader kWh, men Ah. Derfor må dette gjøres manuellt ved å note kilometer (bruk triptelleren) kjørt siden siste lading og måle hvor mange kWh som lades inn på batteriet.

Nikometerets loggfunksjon er fin til å ta ut utladingskurver og ladekurver.

Hvis jeg har regnet riktig så brukte min 2000 Th!nk med sommerdekk og avbrutt lading 1,94 kWt pr 10 km i gjennomsnitt fra stikkontakt fra mars til november 2006.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA