Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladbare hybrider skal få lade på elbilplassene

Startet av Rosating, fredag 13. april 2012, klokken 13:41

« forrige - neste »

Rosating

da var det snart på tide å bytte om til sommerdekk på bilen. så tenkte kanskje å spandere nye dekk på lynet. noen gode tips om gode dekk samt greit pris til en think classic? :D bor i sandnes så helst ikke så langt borte herifra :)

elektrolux

#1
Uten tvil Barum Brilliantis: http://www.kelkoo.no/slp/ss-barum-brilliantis.html

Testvinner på rullemotstand, og koster lite.

Finnes i 155/70-13 som er Think classic sin dimensjon. Ta kontakt så ordner jeg en grei pakkepris på 2 eller 4 dekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lars C. Krogenæs

"Bærum Brilliantis" skrives Barum Brillantis


Lars
Bærum
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Rosating

Hadde en liten runde blandt noen av disse dekk mafiaene i Sandnnes / Forus området. Ingen ville selge Barum Brillantis, med forskjellig begrunnelse.

- Gammel teknologi, 2-3 år etter Continental.

- Myk gummi, lite stål i dem. Krevde ekstra lufttrykk for å oppnå optimal rullemotstand.

- Utgått, usikker på om det ble produsert mer.

- Annenrangs/billig dekk.

disse var dekkene de anbefalte:

Dekk 1 på forus : michelien energy
dekkmann på forus: contineltal eco contact 3
vianor på forus: nokian nordman sx
dekk 1 på vågen: vredestein t-track
bil og anleggsdekk på forus: yokohama d-drive
dekk og service på sandnes : pirelli p4cinturato eller contineltal eco eontact 3

prisene varierte fra 2300 kr til 3300kr for fire dekk 155/70/13

de mente det va generelt liten forskjell på "grønne" dekk i motstand. var mye viktigere å ha riktig lufttrykk.

elektrolux

#4
Sitat fra: Rosating på mandag 02. april 2012, klokken 22:35
Hadde en liten runde blandt noen av disse dekk mafiaene i Sandnnes / Forus området. Ingen ville selge Barum Brillantis, med forskjellig begrunnelse.

- Gammel teknologi, 2-3 år etter Continental.

OK. Betyr det at alle dekk vi brukte for 2-3 år siden var livsfarlige? De er uansett en stor forbedring i forhold til de 11-12 år gamle og slitte originaldekkene du nå kjører rundt med.  ;)

- Myk gummi, lite stål i dem. Krevde ekstra lufttrykk for å oppnå optimal rullemotstand.

Ingen problem. Du kjører Thinken med 2,8 bar framme og bak uansett.

- Utgått, usikker på om det ble produsert mer.

Er du heldig får du tak i overliggere til enda bedre pris.

- Annenrangs/billig dekk.

Trenger du virkelig spizenkvalitet på en 10 år gammel Think? Billig er et positivt ord i mine ører. :D

disse var dekkene de anbefalte:

Dekk 1 på forus : michelien energy  
dekkmann på forus: contineltal eco contact 3  
vianor på forus: nokian nordman sx
dekk 1 på vågen: vredestein t-track
bil og anleggsdekk på forus: yokohama d-drive
dekk og service på sandnes : pirelli p4cinturato eller contineltal eco eontact 3

prisene varierte fra 2300 kr til 3300kr for fire dekk 155/70/13

Barum koster ca 350 kr stk

de mente det va generelt liten forskjell på "grønne" dekk i motstand. var mye viktigere å ha riktig lufttrykk.

Sant nok på fossilbil som bruker 15-30 av energien på framdrift. På Elbil brukes 80-90% på å ovevinne rullemotstand og luftmotstand, og rullemotstanden er en mye viktigere faktor enn f.eks ultimat veigrep. Ørlite lavere fart, så har du samme bremselengde med litt glattere dekk. ;)


Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Du får Barum Brilliantis billigst på dekkonline.com. Pris er 444.- nå i kveld fritt levert.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

#6
Sitat fra: Rosating på mandag 02. april 2012, klokken 22:35
de mente det va generelt liten forskjell på "grønne" dekk i motstand. var mye viktigere å ha riktig lufttrykk.
Det har de rett i når dekkene er på en fossilbil; den sløser bort ca 80% av energien. På elbil har rullemotstand 5 ganger så  mye å si for rekkevidden på en lading.

Korrekt lufttrykk er også svært viktig og igjen 5 ganger så viktig på elbil. For lengst rekkevidde bruk maks tillatt dekktrykk som står på siden av dekket.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Sitat fra: El rayo på tirsdag 03. april 2012, klokken 20:10
Sitat fra: Rosating på mandag 02. april 2012, klokken 22:35
de mente det va generelt liten forskjell på "grønne" dekk i motstand. var mye viktigere å ha riktig lufttrykk.
Det har de rett i når dekkene er på en fossilbil; den sløser bort ca 80% av energien. På elbil har rullemotstand 5 ganger så  mye å si for rekkevidden på en lading.

Korrekt lufttrykk er også svært viktig og igjen 5 ganger så viktig på elbil. For lengst rekkevidde bruk maks tillatt dekktrykk som står på siden av dekket.

Hvordan kan du si at det har 5 ganger mer å si på en elbil?

Rullemotstand utgjør ca 50% av en bils forbruk uansett om den er el eller fossil. Reduserer rullemotstanden reduseres dermed energiforbruket både på en fossilbil og elbil omtrent like mye.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El rayo

#8
Tror ikke jeg tør å ta en diskusjon om prosentregning med Lynet. Men vi kan vel være enige i at luftmotstanden endrer seg med hastigheten?

Brillantis 2 i dimensjon 155/70 R13 75T som er samme dimensjon og lastfaktor som originaldekkene koster nå 390,70 pr stk fritt levert. Både Barum og Continental dekkene som fulgte med min Th!nk er laget i Tsjekkia.
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop.pl?details=Ordern&cart_id=4766803.129.2164&Cookie=kelkoo&typ=R-180084&ranzahl=4&Breite=155&Herst=Barum&Quer=70&Felge=13&weiter=0&kategorie=6&Ang_pro_Seite=15&sort_by=brand&Transport=P&dsco=129&sowigan=So

Dekkmønsteret på bildet ligner veldig på Continental EcoContact 2.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

Hvem det betyr mest for er vel avhengig av hva en ser på:
Rekkevidde: Elbil
Norske kroner: Fossilbil siden siden det er mer å spare på lavere forbruk ca dobbel energipris.

Rullemotstand ca 0,4kW/mil likt for begge biler
Energiforbruk elbil ca. 2 kWh/mil
Energiforbruk fossilbil ca 6 kWh/mil
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

#10
Sitat fra: Lynet på tirsdag 03. april 2012, klokken 20:57
Hvordan kan du si at det har 5 ganger mer å si på en elbil?

Det forsøkte jeg å forklare tidligere:

På Elbil går 80-90% av framdriftsenergien med til å overvinne rullemotstand og luftmottstand. Varierende avhengig av fart. Høyere fart gir mer luftmotstand i forhold til rullemotstand.

På fossilbil, brukes kun 15-30 % av energien til å overvinne disse to energislukerene. Resten går til å varme opp verden. Derfor betyr en reduksjon i rullemotstand mindre for en fossilbil enn for en Elbil. Mesteparten av tapet på en fossilbil er uansett, varmetap ikke tap i rullemotstand.

Energien til å overvinne rullemotstanden er lik på en fossilbil, og en Elbil, men prosentvis er den ikke lik. En fossilbil har så mye energi ombord og det som går med til å bekjempe rullemotstanden bare er en liten del mens det på en Elbil er en stor del av energien som går med til å bekjempe rullemotstanden. Derfor er det viktigere med redusert rullemotstand på Elbil, enn det er på en Fossilbil.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: elektrolux på onsdag 04. april 2012, klokken 05:46
Sitat fra: Lynet på tirsdag 03. april 2012, klokken 20:57
Hvordan kan du si at det har 5 ganger mer å si på en elbil?

Det forsøkte jeg å forklare tidligere:

På Elbil går 80-90% av framdriftsenergien med til å overvinne rullemotstand og luftmottstand. Varierende avhengig av fart. Høyere fart gir mer luftmotstand i forhold til rullemotstand.

På fossilbil, brukes kun 15-30 % av energien til å overvinne disse to energislukerene. Resten går til å varme opp verden. Derfor betyr en reduksjon i rullemotstand mindre for en fossilbil enn for en Elbil. Mesteparten av tapet på en fossilbil er uansett, varmetap ikke tap i rullemotstand.

Energien til å overvinne rullemotstanden er lik på en fossilbil, og en Elbil, men prosentvis er den ikke lik. En fossilbil har så mye energi ombord og det som går med til å bekjempe rullemotstanden bare er en liten del mens det på en Elbil er en stor del av energien som går med til å bekjempe rullemotstanden. Derfor er det viktigere med redusert rullemotstand på Elbil, enn det er på en Fossilbil.

Hei Elektrolux,

Jeg tror du har forregnet deg her?

La oss si at en fossilbil er f. eks. 20% effektiv av energien i bensinen, og at elbilen er 80% effektiv.

Tenk deg to identiske biler - én med bensinmotor og én med elektrisk motor.

Med korrekt luft i dekkene, ved en bestemt hastighet, så bruker de 10 kW steady state for å opprettholde hastigheten (effekt levert til hjulene).

Så tappes luft ut av dekkene, slik at effekten må økes til 12 kW (20%).

For å levere 12 kW må de respektive motorene levere 20% ekstra, og (hvis vi antar det er lineært i dette området) betyr det at energiforbruket også øker 20% for begge.

Forskjellen er jo at input til elmotoren (80%) var 12,5 kW i utgangspunktet, og det øker nå med 20% (2,5 kw) til 15 kw.

Bensinmotoren leverte også 10 kW først, men var bare 20% effektiv - så den hadde 50 kW energiforbruk. Nå som motoren må levere 12 kW, og hvis vi beholder 20% effektivitet, så økes energiforbruket også med 20% til 60 kW.

Så mens energiforbruket i elbilen har økt med 2,5 kW, har bensinbilens energiforbruk økt med 10 kW. Men dette utgjør 20% i begge tilfellene.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

jeg må nok si meg vesentlig mer enig med Rio enn med Elektrolux så lenge en snakker om forholdsmessige tall (%).

Når en mener at dette betyr mest for elbiler er nok det mest en rent psykologisk ettersom en i elbil er mye mer oppmerksom på energiforbruket enn i vanlige biler og fordi det merkes mye tydligere på rekkevidden.

Noen forhold som gjør at det ikke blir akkurat likt i %

Elbilen er tyngere i forhold til plass noe som øker rullemotstand
Designere av elbiler er mer opptatt av lavere luftmotstand
Fossilbilen bruker mer energi når det står i kø eller stille med motoren igang
Regenerering, lavere rullemotstand ved bremsing og nedoverbakke gjør at mer av den potensielle energien blir regenerert
Manglene regenerering i fossilbilen gjør at rullemotstandens andel av totalt enerigforbruk er litt lavere i utgangs punktet

Så relativt sett er nok besparelsen i energi litt større for el bilen enn for bensinbilen, men ikke så stor.
I rekkevidde er det vel ingen tvil
I kr koster bensin mer i forhold til energimengde og forbrukt energi i forhold kjørelengde er høyere. Slik at rent økonomisk er det helt klart viktigere for fossilbilen å kjøre med riktig luftrykk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: El rayo på tirsdag 03. april 2012, klokken 21:09
Brillantis 2 i dimensjon 155/70 R13 75T ...
Jeg kjører på disse dekkene, men i dimensjon 165/70 R13 75T. Prisen er et par tier mer per dekk. Dekkene ruller lett, men ikke så lett som de glassharde orginaldekkene jeg hadde på bilen. Vinterdekkene fra Barum ruller også litt lettere. Støyen er lav og komfort OK. Kjører med 42 punds trykk. En annen ting er at de litt større dekkene gjøre at speedometeret på Think'en viser 100% riktig sammenliknet med GPS.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Griffel

#14
Kostnader med feil luftrykk
For lite luft i dekkene fører til økning i energiforbruk, her har jeg forsøkt en liten tabell for effekten ved omtrent 2 like biler ca. 1000 kg og samme luftmotstand.
Dette er selvgfølgelig ikke eksakte tall men nok ikke alt for fjernt fra sannheten heller.
Tall i kWh/mil, 1 l bensin er omterent 10 kWh. Altså 5 kWh/mil tilsvarer omtrent 0,5 l/mil, og 1,5 kr/kWh for bensin er 15 kr/l.

Korrekt trykkLavt trykk
ElbilFossil        ElbilFossil
Akselerasjon og bakker0,50,50,50,5
Rullemotstand0,40,40,50,5
Luftmotstand0,50,50,50,5
Retardasjon og nedoverbakker    -0,160,1-0,10,1
Sum1,241,51,41,6
Virkningsgrad75%30%75%30%
Totalt kWh/mil1,8525,3
Energi pris Kr/kWh0,751,50,751,5
Kost kr/mil1,337,51,58

Ekstra kostnad elbi ved for lite luft 17 øre/mil
Ekstra kostnad bensin 50 øre/mil

Energiforbruksøkning elektrisk 13%
Energiforbruksøkning bensin  7%

Hvem det er viktigst for blir en smaks sak.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA