Hovedmeny

Hva er din rekkevidde? E-tron 55

Startet av kenroe, onsdag 01. april 2020, klokken 08:17

« forrige - neste »

kenroe

Rekkevidden på bilen har plutselig bare dalt ned og blitt helt elendig.

Kjørte en tur i går, gjennomsnittsforbruket var på 24,3kwh, kjørte en strekning på 54km og brukte 25% av batteriet. Dette kan jo ikke stemme. Ladet bilen opp til 100% nå og hadde 190km rekkevidde på bilen.

Noen som har opplevd det samme? 

PF

er noen her inne som har opplevd det samme og da har det vært døde battericeller.
Du må med andre ord få bilen inn på verksted og få det sjekket

daktari

Verksted.
En eventuell test er 2 biler samtidig som kjører sammen en 25% av batteriet. De bør bruke omtrent likt.

Det som er uavklart er om løpende rapportert forbruk tilpasser seg fall i SOC, eller om det måler faktisk brukt strøm til forbruk. Det siste ville vært naturlig. 2,4 kW/mil er ikke unormalt, men 25% av en E55 skal jo være ca 20 kWh med litt degradering.  Dermed burde du kommet ca 80 km med det forbruket, ikke bare 54 km.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Nå som temperaturen har steget og behov for oppvarming av kupéen (varmepumpe) ikke er like stort, har forbruket falt markant. Ikke problem å gå under 20. Exclusive 55

Maxwell_400

Hvis en celle dør så mister du 25% av totalkapasiteten.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

kenroe

Takk for svar. Verkstedet har nå satt opp en time, men må vente en hel mnd. Godt vi ikke skal på noen langturer med det første :D

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. april 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. april 2020, klokken 11:21
Hvis en celle dør så mister du 25% av totalkapasiteten.
En celle?
Ja høres rart ut, men pakken er organisert som 4p108s, dvs. 4 celler er i parallell og så er det 108 av de i serie. Så hvis en celle dør så er det kun 3 i parallell, en får ikke nyttiggjort at de resterende 107 er i orden. Tesla er bygd anderledes med masse celler i parallell så det vises ikke på samme måte, men det trenger ikke å være en fordel for brukeren.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

janbanan

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. april 2020, klokken 17:57
Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. april 2020, klokken 12:00
Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 01. april 2020, klokken 11:21
Hvis en celle dør så mister du 25% av totalkapasiteten.
En celle?
Ja høres rart ut, men pakken er organisert som 4p108s, dvs. 4 celler er i parallell og så er det 108 av de i serie. Så hvis en celle dør så er det kun 3 i parallell, en får ikke nyttiggjort at de resterende 107 er i orden. Tesla er bygd anderledes med masse celler i parallell så det vises ikke på samme måte, men det trenger ikke å være en fordel for brukeren.

Da har din e55 plutselig blitt en e50  :P
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Trond.m

#9
Det betyr vel at det i løpet av 8 år er en relativt høy sannsynlighet for at kapasiteten reduseres med 25 %. Kan da Møller i teorien nekte å utbedre dette på garantien, siden kapasiteten er over 70 % ? Jeg håper at en plutselig endring i kapasitet vil være en garantisak uansett, og at 70 % regelen gjelder naturlig kapasitetsreduksjon som følge av alder og antall ladesykluser.

Er cellene i e-tron 50 organisert på samme måte ? Hvor mye går da kapasiteten ned hvis en celle blir defekt ?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: TM på torsdag 02. april 2020, klokken 07:10
Det betyr vel at det i løpet av 8 år er en relativt høy sannsynlighet for at kapasiteten reduseres med 25 %. Kan da Møller i teorien nekte å utbedre dette på garantien, siden kapasiteten er over 70 % ? Jeg håper at en plutselig endring i kapasitet vil være en garantisak uansett, og at 70 % regelen gjelder naturlig kapasitetsreduksjon som følge av alder og antall ladesykluser.

Er cellene i e-tron 50 organisert på samme måte ? Hvor mye går da kapasiteten ned hvis en celle blir defekt ?

På en annen side så er nok den naturlige degraderingen mer enn 5 prosentpoeng på 8 år, så et tap på 25% vil tippe den over garantikanten uansett....med mindre de 40 metrene med kjølerør holder batteriene i uovertruffen tilstand.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

Sitat fra: TM på torsdag 02. april 2020, klokken 07:10
Er cellene i e-tron 50 organisert på samme måte ? Hvor mye går da kapasiteten ned hvis en celle blir defekt ?
e-50 er konfigurert 3p108s, dvs utfall av en celle vil tape 1/3 av tilgjengelig kapasitet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Maxwell_400

Sitat fra: TM på torsdag 02. april 2020, klokken 07:10
Det betyr vel at det i løpet av 8 år er en relativt høy sannsynlighet for at kapasiteten reduseres med 25 %. Kan da Møller i teorien nekte å utbedre dette på garantien, siden kapasiteten er over 70 % ? Jeg håper at en plutselig endring i kapasitet vil være en garantisak uansett, og at 70 % regelen gjelder naturlig kapasitetsreduksjon som følge av alder og antall ladesykluser.

Er cellene i e-tron 50 organisert på samme måte ? Hvor mye går da kapasiteten ned hvis en celle blir defekt ?

Hvis en celle feiler så er det en feil, ikke degradering, tar det som en selvfølge at en seriøs leverandør som Møller fikser det.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på torsdag 02. april 2020, klokken 10:16
Hvis en celle feiler så er det en feil, ikke degradering, tar det som en selvfølge at en seriøs leverandør som Møller fikser det.
Enig i at det ikke er det samme som degradering, men at det er en selvfølge at Møller fikser noe vet jeg nå ikke....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

De fikser det neppe etter 5 år. De vil antagelig også kreve uansett alder at alle service er fulgt, slik som de har gjort med havari som skyldes designfeil på DSG, 1.8T, 1,4TK, 5-syl TDI bl.a.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA