Lading og kostnader i fellesanlegg

Startet av corvy, lørdag 28. mars 2020, klokken 09:54

« forrige - neste »

corvy

Vi har fått etablert infrastruktur som vi deler med et sameie for lading ev el/hybrid biler i garasjeanlegget. Der har vi satt opp ladere med egne målere i hvert ladepunkt. Systemet fungerer ganske bra, og er basert på Salto. Jeg forstår det slik at det også er mulig å sette opp en sentral kontroll-enhet for å styre simultanforbruket for å redusere effekt kostnader o.l.

Det jeg ikke skjønner er at det kan bli så dyrt som det har blitt i dette tilfellet og jeg er på jakt etter erfaringer. Vi har Hafslund som leverandør på nett og strøm. I de første månedene var sameiet litt trege så vi fikk levert nødstrøm og det kosta ganske mye. Men over langen så er det kostnadene på "effekttariff" som dreper oss. For enkelte ladepunkter snakker vi 5-6 kroner per kWh for å lade i perioder av vinteren. Snittet av kost per kWh er 3,3 som også er alt for høyt mener jeg.

Nå er det ikke så mange som tar tak i dette selv om alle klager men jeg tenkte at jeg må ta en diskusjon med Hafslund og elektrikeren i løpet av sommeren for å få på plass noe som gjør at vi slipper dette til vinteren igjen. Dersom vi får kontroll på "effektledd" delen av regnearket tror jeg mye er ordnet. Noen som kan forklare meg på en enkel måte hvordan dette med effektledd fungerer? Jeg antar det har noe med strømforbruk i "peak" perioder å gjøre. Er det slik også for private husholdninger eller er det bare for sameier/bedrifter?

For masse detaljer se vedlagte regneark. Jeg har prøvd å anonymisere litt ... kanskje ikke nok? Men det er jo heller ikke så veldig sensitivt. Dersom noen har lyst å se på underlaget på faktura send meg en PM så kan jeg sende over. Men jeg har hentet ut alle fakturalinjene i arket for å få en bedre forståelse av hva som skjer her så jeg tror det meste er dekt i regnearket.

Hadde jeg gått ut med disse prisene til naboene den gang de vurderte el-bil hadde de aldri kjøpt det tror jeg......
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

sjokomelk

Effektleddet er basert på den høyeste toppen av strømtrekk. Så for å komme unna dette må dere som du nevner få satt opp Salto-anlegget til å begrense hvor mye strøm dere kan trekke som maks. Da vil aldri effektavgiften bli høyere enn hva dere har bestemt dere for å tåle.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Lars C. Krogenæs

Effektleddet hos Hafslund er dyrt om vinteren og billig om sommeren. I snit ligger effektavgiften på 77kr per kW. gjennom året. Små anlegg har ikke effektavgift, men større anlegg har det. Grensen hos Hafslund går der Overbelastningsvernet (OV) er større enn 80A for nyere anlegg med 400v og 125A for anlegg med 230v. Effektavgiften slår inn fra første kW dere tar ut, uavhengig hvor mange det er som har ladestasjon. Ofte kobles ladeanlegget på eksisterende fellesanlegg der det også går strøm til heiser, lys, VVB, varmekabler etc og vil da få effektavgift på ladeanlegget hvis man oppgraderer fra et anlegg uten effektledd til et med.

Har dere 15 ladere som trekker 16A hver (3,7kW), og alle lader samtidig 1 gang i løpet av en måned blir effektavgiften i gjennomsnitt på 4000kr  for hver måned. (Eller 266kr per bruker per måned). Nå er det lite trolig at alle lader samtidig i løpet av en måned, men jeg vil tippe at ihvertfall halvparten vil gjøre det.

Jeg synes det er mest rettferdig at effektavgiften deles som en fast kostnad per bruker, uavhengig av forbruk. Effektavgiften er ikke knyttet til forbruk, men til at man har ladet samtidig. Da er det urettferdig at en som har ladet i den aktuelle timen, men ikke ellers, slipper unna, mens en som kanskje ikke har vært med på å lade i denne perioden, men lader til andre tider, må være med å betale skyhøyt.

Denne tråden bør være en "skrekk og advarsel" til alle som vurderer å sette opp et felles ladeanlegg i boligselskapet. Velger dere billigste løsning, kan det bli grisedyrt!  Sørg for å velge en leverandør som skal være med dere i årene fremover og veilede dere og styre anlegget, for å unngå slike overaskelser. Det kan også være lurt å legge opp infrastruktur fra sikringsskap og ut i garasjen, men beholde eksisterende hovedssikring slik at man ikke får effektavgift. Da har man for lite strøm hvis alle får elbil, men den oppgraderingen kan man ta siden.

Ved å analysere forbruket og lademønsteret er det fullt mulig å redusere effektavgiften ned slik at den utgjør ca. 90 kr per måned hos Hafslund, noe særlig lavere er det ikke lett å få til, hvis man også skal ha brukere som ser seg fornøyd med ladeløsningen uten å klage på at ladingen går alt for tregt.

Mitt råd er at dere får installert en CLU så fort som mulig. CLU-ene til Defa greier riktignok ikke å styre ladeanlegg på en smart måte, slik vi kan med anlegg fra Easee og ZapTec, men dere kan ihvertfall få elektriker til å begrense totaleffekten til et statisk nivå, som gir betydelig lavere effektavgift og kontroll på hva effektavgiften kan bli. Sett totaleffekten til 1,2kW per ladestasjon. Har dere 15 ladere betyr det at CLU settes til å trekke maks 45A på et 3-fas 230v anlegg eller 26A for et anlegg på 400v. Det gir en effektavgift på 92kr per ladestasjon per måned gjennom året. Denne effektavgiften legges som et fast beløp til hver bruker, uavhengig av bruk.

Å få råd av Hafslund kan du bare glemme. De følger prislisten, sånn ere bare!

Lars C. Krogenæs
(Jeg er fagansvarlig for hjemmelading i Circle K, men uttaler meg her som privatperson og elbil-nerd)

Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Som en kuriositet og eksempel til etterfølgelse:

Glitre Energinett som eier nettet i deler av Asker, Lier, Drammen Kongsberg mm. Har et effektledd som først slår til dersom forbruket ser ut til å overstige 100.000 kWt i løpet av året. Det man evt. bruker mellom kl 20.00 og 07.00 på hverdager får ikke effektavgift. Dermed kan vi styre ladeanleggene slik at de ikke gir særlig med strøm på ettermiddagen, mens vi åpner alle Babylons sluser etter kl 20.00.

Med ladestasjonene til Easee ser vi på løsninger der brukerne kan trykke 2 ganger på knappen på ladestasjonen for å få prioritert lading (til høyere pris), mens vanlig lading først starter senere. Dette er greit hvis man kommer hjem og trenger strøm i løpet av ettermiddagen, samtidig som det gir betydelig billigere lading for de andre. Her vil smarte ladeanlegg skille seg ut fra enklere ladeanlegg med en felles statisk kontroller.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

corvy

Tusen takk for gode svar!

Jeg føler jo at elektrikeren benyttet ikke har gjort en god jobb i rådgivning til styret som installerte løsningen. Jeg skal ta en prat med de.

En bekymring jeg sitter igjen med er at blokken dette anlegget sitter montert i har effekt problemer ifm oppvarming av felles varmtvann. Dersom dette måles på samme inntak kan jo det påvirke alles regning på lading... Dette må sjekkes.
Tesla Model S85, 2013 (10.12.2013)
Nissan Leaf, hvit 2012 modell (09.06.2012)

"hel-elektrisk familie med slekt på vestlandet ... det går fint!"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA