Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hydrogen

Startet av lettrus, torsdag 12. april 2012, klokken 13:32

« forrige - neste »

lettrus

Ja, altså hvordan? Det opplagte svaret er å sette på hengerfeste, men det er dyrt.

Noen som har prøvd å modde til f.eks. en slik http://www.biltema.no/no/Fritid/Campingvogn-og-bobil/Chassistilbehor/Sykkelholderfeste-34350/ slik at man kan bruke en slik http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Sykkelholder-34299/.

Det trenger ikke å tåle all verden, og jeg skal ikke langt, men det er en fordel å kunne lukke bakluken. Alternativt, finnes det en patent man kan hekte på kanten under bakluken?

Go-carter

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil


Elmo

Det finnes stativer som kan festes med stropper på de fleste bilers bakluke. Bakluka kan åpnes også når det er montert.
Har selv et sånt til PSAene, men finner ikke noen link til leverandør i farten.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lettrus

Sitat fra: Go-carter på mandag 26. mars 2012, klokken 20:53
Takstativ?

Har soltak, så jeg vet ikke helt hvordan det skal funke. For ski finnes det jo oppblåsbare/polstrede varianter, funker dårlig for sykkel.

hkaspenberg

Sitat fra: Elmo på mandag 26. mars 2012, klokken 22:13
Det finnes stativer som kan festes med stropper på de fleste bilers bakluke. Bakluka kan åpnes også når det er montert.
Har selv et sånt til PSAene, men finner ikke noen link til leverandør i farten.

Bakluka på en Buddy er kun glass, og ganske tynt er det også. Tror ikke jeg ville belaste det med vekten av en sykkel.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 27. mars 2012, klokken 18:50
Bakluka på en Buddy er kun glass, og ganske tynt er det også. Tror ikke jeg ville belaste det med vekten av en sykkel.

Ja det har du selvfølgelig rett i, jeg tenkte ikke på det i farten.

Men når jeg nå ser på bilder av Buddy så tror jeg mitt baklukestativ kan festes over/rundt bakluka med toppstroppene gjennom kabinen og bunnstoppene under bak eller på hjulbuene. 

Nå står det ikke noe om hvor du holder hus "lettrus", men du er velkommen til å prøve mitt hvis du ønsker.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

lettrus

Sitat fra: Elmo på tirsdag 27. mars 2012, klokken 20:03
Sitat fra: hkaspenberg på tirsdag 27. mars 2012, klokken 18:50
Bakluka på en Buddy er kun glass, og ganske tynt er det også. Tror ikke jeg ville belaste det med vekten av en sykkel.

Ja det har du selvfølgelig rett i, jeg tenkte ikke på det i farten.

Men når jeg nå ser på bilder av Buddy så tror jeg mitt baklukestativ kan festes over/rundt bakluka med toppstroppene gjennom kabinen og bunnstoppene under bak eller på hjulbuene. 

Nå står det ikke noe om hvor du holder hus "lettrus", men du er velkommen til å prøve mitt hvis du ønsker.

Tja, hvis du har et bilde eller link til en som selger det kunne det hjelpe i første omgang.

Elmo

Nå fant jeg et som ligner på mitt (kanskje identisk). Riktignok ikke så godt bilde

Thule Freeway 968 heter dette
http://www.norsktilhengersenter.no/thule_sykkelstativ_bakluke.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Impman

 ;)Kjøp en pent brukt sammenleggbar sykkel, legg ned bakseteryggene og putt sykkelen inn i bilen. That's it! Hilsen Impman.

hens

Å lage et sykkelfeste for Kewet /Buddy er en enkel sak for et mekanisk verksted.

Lag en 5-6 mm stiv aluminiumplate med fasong som en åpen konvolutt, med konvoluttstørrelse 60 x 14 cm, og lokket 14 cm høyt.
gi platen en 90 grader knekk slik som lokket på en konvolutt.
Lag gjerne en mal i stiv papp for å kontrollere målene, spesielt for Buddy.

Merk opp hullene mot festet på rammen, og et hull for kule eller sykkelfeste.

2 av mine Kewet har et slikt feste, dette bygger langt mindre ut enn originalfestet og er ikke farlig for fotgjengeres føtter når en rygger inn mot fortauet.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

lettrus

Genialt! Kunne du tatt et bilde og lagt ut?

hens

#12
Her er en litt forminsket utgave av sykkel-(henger)festet i skala 1:5 i papir:
De 4 øvre hullene er for feste til rammen, det store er for eventuell kule.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA