Hvordan estimere kjørelengde på TMX 100d vs TM3 LR

Startet av Lynet, torsdag 27. februar 2020, klokken 21:45

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: kodax på søndag 01. mars 2020, klokken 21:31
Fossilbiler viser jo tradisjonelt mengden drivstoff i "prosent", noe som kanskje er en av grunnene til at mange syns at det også er den mest naturlige måte å se batteriets tilstand på.

For fossilbiler gir det også mer mening siden full tank er full tank. For en elbil synker kapasiteten etterhvert, men de fleste biler viser allikevel 100% ved fulladet. Selv om det ikke er mer enn f.eks 94% av den kapasiteten bilen hadde som ny. Med kilometervisning synker tallet jevnt og trutt, og man har god kontroll på batteridegradasjonen.

Kilometervisning gir også 3-4 ganger så høy oppløsning som prosent. Om man vise prosent med en (eller helst to) desimaler og den tok hensyn til degradasjonen og f.eks toppet ut på 94,36% fulladet så hadde prosentvisning vært mye mer nyttig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

kodax

Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 23:08
For fossilbiler gir det også mer mening siden full tank er full tank. For en elbil synker kapasiteten etterhvert, men de fleste biler viser allikevel 100% ved fulladet. Selv om det ikke er mer enn f.eks 94% av den kapasiteten bilen hadde som ny. Med kilometervisning synker tallet jevnt og trutt, og man har god kontroll på batteridegradasjonen.
Noen prosent fra eller til har vel egentlig ikke så mye å si for de fleste?
Sitat fra: jkirkebo på søndag 01. mars 2020, klokken 23:08
Kilometervisning gir også 3-4 ganger så høy oppløsning som prosent. Om man vise prosent med en (eller helst to) desimaler og den tok hensyn til degradasjonen og f.eks toppet ut på 94,36% fulladet så hadde prosentvisning vært mye mer nyttig.
Tankmåleren på fossilbilene har hatt en temmelig grov visning, noe jeg tror er nøyaktig nok for de fleste. Desimaler tror jeg kun er interessant for de marginale elbilfantaster som diskuterer den slags på slike forum som dette ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Counterpointer

Tankmåler på fossil er ikke en god sammenligning da disse absolutt ikke linære. Stor forskjell fra merke til merke, mellom modeller fra samme merke og mellom samme modeller fra samme merke.
En kan på noen fylle ekstremt mye etter at måler viser full, er ett eksempel. På noen biler tar det lang tid før forbruk slår ut på måler og så faller den plutselig osv osv.

Sånn sett er batteriindikator en kraftig fremgang enten den er i prosent eller km!

Rævedilter

Forrige fossilbilen min viste gjenværende kjørelenge uoppfordret, startet på ca. 1050 km med full tank.
Og denne var relativt nøyaktig, men korrigerte kontinuerlig etter siste kjørte 50 km, men vart resatt med full tank meiner eg.
Treng ikkje tankmåler i dashbordet da, mulig det er derfor eg foretrekker km vising i stadet for %.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA