Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 50g/km CO2 fra Elbiler

Startet av PerBear, torsdag 12. april 2012, klokken 08:47

« forrige - neste »

PerBear

I en artikkel om forskning på battericeller basert på aluminium-ioner opplyses det at de kan lagre over dobbelt så mye energi som Li-ion.



Det vil være flott hvis teknikken er gjennomførbar. Her er artikkelen: http://machinedesign.com/article/goodbye-to-lithium-ion-batteries-0322


Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Griffel

Sitat fra: PerBear på søndag 25. mars 2012, klokken 14:05
I en artikkel om forskning på battericeller basert på aluminium-ioner opplyses det at de kan lagre over dobbelt så mye energi som Li-ion.



Det vil være flott hvis teknikken er gjennomførbar. Her er artikkelen: http://machinedesign.com/article/goodbye-to-lithium-ion-batteries-0322

Planer om akumulatorer basert på Aluminium dukker opp med ujevne mellomrom. For en 3-4 år siden husker jeg en Finnsk metalurg som satset mange sparepenger på dette, med nanoteknologi osv. men siden har vi ikke hørt noe mer. Som primærbatterier har Al vært i bruk, og energimessig er det jo slik at dersom en bruker 1 kWh på framstilling av Aluminium får en nesten det samme tilbake når den brytes ned.
Men hvorfor har ingen lykkes når så mange har forsøk så lenge?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

gbzdoc

Det som er viktig er i hvert fall at det nå forskes på alternativer, og helst med mangedobbelt kapasitet pr. kilo batteri. :)

F.eks. Lithium Air: (2020 er bare så aaalt for lenge til... ;-)

http://reviews.cnet.com/ibm-lithium-air-battery-prototype-in-2013-production-in-2020/8301-13746_7-57358899-48.html?

arnejorg1

Nå er det heldigvis flere som forsker på batteriteknlologi. Det kan jo hende at toyota kommer tidligere på markedet :)

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10015286

Får noen til ett batteri med 100 mils rekkevidde er det ikke lenger noen grunn til og kjøre fossilbil
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA