Erfaringer med Ohmia Charging?

Startet av runeae, onsdag 18. mars 2020, klokken 18:53

« forrige - neste »

Vaagen1

Det var ikke meningen å gjøre dette til en debatt om hva styret har rett til, men de hadde sjekket m. OBOS sentralt, at de kunne inngå avtalen med Ohmia. Rasjonalet var, at de ikke kjøpte noe, bare slapp Ohmia inn med sine ledninger, altså at der ikke påløp noen kostnader for borettslaget. Jeg mener det er en gråsone, ettersom valget påvirker økonomien til beboerne i lang tid fremover.

Uansett: vi hadde ekstraordinært årsmøte om saken, og det ble bestemt å fortsette med Ohmia. Om det hadde noe å si at styret truet med å gå av, eller om det hadde mest å si at alle måtte akseptert en 50-lapp i øket husleie pr. mnd., for at man skulle få lade til anstendig pris, det vet jeg ikke.

Om man ser noen år frem, når elbiler er fullstendig etablert, også i borettslag, ser jeg ikke for meg at man kan ha leverandører som Ohmia. De vil falle fra, eller måtte revurdere forretningsmodellen sin. De fleste andre tjenester er jo rimeligere i sameier/borettslag (f.eks. vann, avløp, TV/internett). Det er ingen grunn til at man ikke skal dra nytte av stordriftsfordeler ift. privatboliger også på lading. Det kommer nok, men som jeg skrev: Akkurat nå er der en uoversiktlig markedssituasjon, og det utnytter Ohmia og kanskje andre seg av. Det kan de neppe drive med særlig lenge.

RJK

Sitat fra: Vaagen1 på torsdag 11. juni 2020, klokken 19:06
Det var ikke meningen å gjøre dette til en debatt om hva styret har rett til, men de hadde sjekket m. OBOS sentralt, at de kunne inngå avtalen med Ohmia. Rasjonalet var, at de ikke kjøpte noe, bare slapp Ohmia inn med sine ledninger, altså at der ikke påløp noen kostnader for borettslaget. Jeg mener det er en gråsone, ettersom valget påvirker økonomien til beboerne i lang tid fremover.

Uansett: vi hadde ekstraordinært årsmøte om saken, og det ble bestemt å fortsette med Ohmia. Om det hadde noe å si at styret truet med å gå av, eller om det hadde mest å si at alle måtte akseptert en 50-lapp i øket husleie pr. mnd., for at man skulle få lade til anstendig pris, det vet jeg ikke.

Om man ser noen år frem, når elbiler er fullstendig etablert, også i borettslag, ser jeg ikke for meg at man kan ha leverandører som Ohmia. De vil falle fra, eller måtte revurdere forretningsmodellen sin. De fleste andre tjenester er jo rimeligere i sameier/borettslag (f.eks. vann, avløp, TV/internett). Det er ingen grunn til at man ikke skal dra nytte av stordriftsfordeler ift. privatboliger også på lading. Det kommer nok, men som jeg skrev: Akkurat nå er der en uoversiktlig markedssituasjon, og det utnytter Ohmia og kanskje andre seg av. Det kan de neppe drive med særlig lenge.

Dette var nok definitivt "grå-område" juridisk sett, mørkegrått. Så lenge styret ikke har fått blankofullmakt i en tidligere generalforsamling, så skal det opp til avstemning i en generalforsamling. Dette påvirker veldig hva man får gjort i ettertid, og vil ha økonomiske og praktiske konsekvenser, selv om det opprinnelig ikke fører til et utlegg i starten. Om ikke styret har missforstått svaret fra OBOS.

Mener absolutt det juridiske ansvaret og hva styret har eller ikke har tilgang til, er vel så viktig som det tekniske og økonomiske aspektet, nettopp fordi det henger sammen. Å gi en leverandør "monopol" på borettslagets kunder, gjør at det skal stilles strenge krav her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Roy Aasen

#17
Lumia Ohmia (skulle det være ) leverer "gratis" anlegg..  bak betalingsmur RB.

https://www.rb.no/boligsameie-sparte-en-halv-million-fikk-gratis-elbil-ladere-til-alle/s/5-43-1321028

Sånn er når en følger med. Beklager feilen.

Vaagen1

Hei, har du fullstendig navn på Lumia, eller en nettside?

TB

#19
https://www.rb.no/boligsameie-sparte-en-halv-million-fikk-gratis-elbil-ladere-til-alle/s/5-43-1321028
SitatBoligsameie sparte en halv million – fikk gratis elbil-ladere til alle

Stadig flere velger elbil. Det er også tilfelle i boligsameiet Strømmen Atrium, som ønsket seg elbillader til alle. Det fikk de gjennom en gunstig avtale.
Gratis installert elbillader til alle parkeringsplasser, 76 i alt. Det ble resultatet etter at boligsameiet saumfarte hva markedet har å tilby.

Elbil-boksen til 4.990 kroner må hver bileier riktignok betale selv. I tillegg til forbruket, som utgjør om lag halvparten av hva du må ut med årlig for å fylle diesel, ifølge styreleder i boligsameiet Strømmen Atrium, Frode Krogstad.

Slapp halv million i lån
Boligsameiet på Strømmen i Lillestrøm kommune er fra 2008.

– Dermed var bygget uten elbilladere i parkeringsgarasjen. Når beboere etterspurte elbilladere, fant vi fort ut at hvis vi skulle installere dette selv ville kostnaden raskt blitt om lag en halv million kroner. Da måtte sameiet tatt opp ekstra lån, for å ha råd til investeringen, forteller Krogstad.

Alternativt måtte hver elbileier ordnet seg selv, med risiko for at sameiet mistet kontrollen med strømforbruk- og kapasitet i bygningsmassen, tilføyer han.

Flere velger elbil
Om lag 300.000 kjøretøy i Norge går nå på el. 285.000 er elbiler, 120.00 er ladbare hybrider, og blant nybilkjøperne velger nå en av to elbil.

Skal du ordne ladestasjon hjemme selv, blir regningen raskt på om lag 15.000 kroner. Kanskje enda høyere, avhengig av hva slags bil du har, og hvor store kostnader som tilrettelegging av det elektriske anlegget i hjemmet ditt krever.

I boligsameiet på Strømmen opplevde styreleder Frode Krogstad at interessen for elbil var økende blant beboerne. Tidligere Skedsmo kommune i samarbeid med Norsk Elbilforening tilbød for en tid tilbake befaring til KOMMUNENS boligsameier, for å gi tips og råd. Men resten måtte sameiene ordne selv.

Valget for dette sameiet falt på Ohmia Charging, en leverandør eid av Trønder Energi. Selskapet sto for montering og klargjøring av elbilladerne. Fra før hadde sameiet Get-avtale, som også ga en rabatt på 600 kroner på årsbasis per husstand med elbil-abonnement.

Betaler for det du bruker
Konseptet med Ohmia Charging er at selskapet tar hele kostnaden med å installere infrastruktur og strømuttak til hver eneste parkeringsplass. Det betyr at alle får tilgang til lading uten at boligselskapet betaler noe.

Det er de som faktisk har elbil og bruker laderne som betaler i form av et ladeabonnement.

Ohmia tar seg av all montering og installasjon, samt gjennomfører årlige kontroller av systemet.

Fordeler lasten
Løsningen til Ohmia bygger på at laderne snakker sammen, slik at lastfordelingen er korrekt

Dersom bilen har de nyeste kommunikasjonsstandardene, kan man for eksempel prioritere mellom bilene som har mest behov. Slik kan systemet «pause» biler som er nær fulladet, slik at de øvrige bilene blir fulladet fortere. Alt dette fordeles over laderne gjennom en skytjeneste.

Ladeboksene er levert av norske Easee, som både har utviklet og produserer boksene.

Frode Krogstad forteller at sameiet er veldig fornøyd med løsningen, både når det gjelder det praktiske og det økonomiske.

En egen kalkulator knyttet til abonnementet brukes for å regne ut hva den enkelte beboer må betale, basert på kilometer kjørt per år, biltype, årsmodell og lignende.

– Legg det ut på anbud
Leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk Elbilforening, Unni Berge opplyser at stadig flere boligsameier skaffer seg abonnementsavtale for elbilladere. Statistikk for hvilke ordninger som finnes i boligsameiene, har imidlertid elbilforeningen ikke.

Berge understreker at det er viktig å sjekke alle tilbud fra leverandører nøye.

– Legg oppdraget ut på anbud og sjekk alle avtalepunkter nøye. Det kan være at avtaler ser gode ut i øyeblikket, men har en nedside, at ordningen blir dyrere over tid. Eller at det blir dyrt å komme seg ut av avtalen, poengterer hun.

Slik får du støtte
Lillestrøm kommune har ingen støtteordning for boligsameier som ønsker å få installert elbilladere.

Derimot finnes det en mulighet gjennom Viken fylkeskommune.

Støtteordningen er for ladeinfrastruktur i sameier og borettslag. Formålet er å bidra til at flere får mulighet til hjemmelading av elbiler. Støtteordningen skal bidra til å dekke kostnader i forbindelse med oppgradering av el-infrastrukturen i boligselskapenes parkeringsanlegg.

Tilskuddsordningen ble vedtatt av fylkesrådet i Viken i mars i år, som en del av tiltakspakken for Vikensamfunnet. Det ble satt av 3 millioner kroner til ordningen, med en tilleggsbevilgning på 6,5 millioner kroner vedtatt i Viken fylkesting 20. mai.

Borettslag, sameier og garasjelag tilknyttet disse kan søke om støtte. Ordningen gjelder ikke for privatpersoner, statlige byggeiere, kommunale aktører og firmaer som driver utleie av parkeringsplasser kan ikke søke om tilskudd.

Og slik er reglene for å få støtte:

Støtten skal finansiere utbygging av el-infrastrukturen som muliggjør lading på bolig­selskapets parkeringsplasser. Det gis ikke tilskudd til selve ladepunktet på den enkelte parkerings­plass.
Tilskuddet kan utgjøre maksimalt 20 prosent av godkjente investeringskostnader, og begrenset oppad til 5.000 kroner per ladepunkt det legges til rette for. Maksimalt tilskuddsbeløp per borettslag eller sameie er 250.000 kroner.
Hurtigladere blir det stadig flere av. På nettstedet ladestasjoner.no finner du en oversikt over slike hurtigladere på Romerike Det er nå i alt drøyt 100 slike hurtigladestasjoner i regionen.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Roy Aasen


TB

#21
Avisartikler er sjelden riktige med tanke på overskrift, men "Boligsameie sparte en halv million – fikk gratis elbil-ladere til alle" stemmer neppe..

For 76 plasser ca 500 000 kr. Men, en kan få støtte, opp til 20% - dvs 100 000 kr.
Dvs, da blir det 400 000 fordelt på 10 år - ca 40 000 pr år inkl rente på 3,7% for å ha litt margin...
For ca 530 kr pr år pr plass i årlig nedbetaling (om det fordeles på alle.) har en fått en infrastruktur en eier selv, som da blir "gratis" etter 10 år - og "gratis" her er nærmere sannheten enn ved å inngå en Ohmia avtale...


SitatDersom bilen har de nyeste kommunikasjonsstandardene, kan man for eksempel prioritere mellom bilene som har mest behov. Slik kan systemet «pause» biler som er nær fulladet, slik at de øvrige bilene blir fulladet fortere. Alt dette fordeles over laderne gjennom en skytjeneste.

Ladeboksene er levert av norske Easee, som både har utviklet og produserer boksene.
Jeg antar Easee benytter API mot bilens telematikk for å "se" ladestatus?
Å kalle det en "standard" vil være å trekke det langt..  :D
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Wibla

SitatEn egen kalkulator knyttet til abonnementet brukes for å regne ut hva den enkelte beboer må betale, basert på kilometer kjørt per år, biltype, årsmodell og lignende.
Og det er jo nettopp her at ting virkelig begynner å skurre... Abonnementskostnaden står absolutt ikke i stil med hvor mange kWh man lader.


Ohmia skal ha 6588 kroner for 8000 km på et år, som er litt mer enn det jeg ladet hjemme for i løpet av de siste 12 mnd. Til sammenligning så ladet jeg 1073 kWh fra Mai 2019 til Mars 2020 og betalte 1159 kr for strømmen.

6588 kr for 8000 km tilsvarer en kilometerkost på 0,8235 kr, eller 4,11 kr/kWh gitt 200 Wh/km. Til sammenligning så betalte jeg rundt 0,8 kr per kilometer i drivstoff med Mazda3en jeg hadde før.

Selv om man hadde satt etablering til 0 kr så tjener de inn infrastrukturen i løpet av noen få år, og alt utover dette er grov profitt rett i lomma til Ohmia på bekostning av beboerne i borettslaget.

For å si det enkelt: Ohmia driver med landeveisrøveri, og det er helt fantastisk at de får lov til å holde på sånn.
2018 Tesla Model S 75D

emurof

Ohmia er ekstremt dyre. Etableringskostnaden alene dekker jo sannsynligvis kostnaden av anlegget hvis alle beboerne betaler.

TB

Bare de som bestiller strøm som betaler. Dermed blir det mye for dem som har bestilt å betale. Tror ikke Ohmia nødvendigvis tjener så mye, med tanke på de legger opp til alle plasser, men bare mottar betaling for noen få. Når mange nok er med vil de potensielt tjene mye, men ved at prisene er stiv tar det en del tid...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Enhanced

Kan det hende at det faktum at Ohmia blånekter å snakke om kWh, og dermed maskerer fullstendig hva prisen egentlig er, kunne vært nok til at Forbrukertilsynet kanskje engasjerer seg hvis man tipser dem?

Wibla

Sitat fra: Enhanced på onsdag 17. juni 2020, klokken 14:58
Kan det hende at det faktum at Ohmia blånekter å snakke om kWh, og dermed maskerer fullstendig hva prisen egentlig er, kunne vært nok til at Forbrukertilsynet kanskje engasjerer seg hvis man tipser dem?

Det skulle man tro? Er jo rimelig shady opplegg.
2018 Tesla Model S 75D

Vaagen1

Hos oss regnet vi ut, at dersom det var mer enn 5 som skule ha lading, så var det billigere å investere i egen infrastruktur. Det er allerede 5 el- og hybridbiler i borettslaget. Ohmia betaler neppe mer enn vi (reelt sett) for å installere ledninger og ladebokser, så de er i pluss, sånn ca., fra og med el-/hybridbil nr. 6 i borettslaget.

Som sagt før: jeg skjønner godt at jeg ikke får lade kun til strømpris hos Ohmia, men de er for grådige. De tar seg for godt betalt, og det vil neppe kunne vedvare over tid.

TB

Om antallet nye kunder blir for lavt må Ohmia gjøre endringer på prisen - eller modellen.
Så lenge de har mange nok kunder som aksepterer dagens prismodell trenger de ikke gå ned på pris.

Her er en løsning som er mye lik?
https://www.ladeklar.no - 338 kr pr mnd ?
Litt usikker på om dette er inkludert strøm?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

emurof

Sitat fra: TB på søndag 21. juni 2020, klokken 23:44
Om antallet nye kunder blir for lavt må Ohmia gjøre endringer på prisen - eller modellen.
Så lenge de har mange nok kunder som aksepterer dagens prismodell trenger de ikke gå ned på pris.

Her er en løsning som er mye lik?
https://www.ladeklar.no - 338 kr pr mnd ?
Litt usikker på om dette er inkludert strøm?

Nei, med Ladeklar betaler du både månedlig avgift og et påslag på strømkostnaden. Lurer på om det var 5%. Månedsavgiften kan være forskjellig fra anlegg til anlegg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA