Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av Aspiranten, onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

« forrige - neste »

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

erik e

Har sett bilen. Intro. fargen er lekker.Om denne er like feilfri som i-Miev (og andre Mitsubisier) må det bra.  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)


tomrh

Sitat fra: basar på onsdag 09. oktober 2013, klokken 17:31
Pris 440.000kr

http://www.dn.no/dnBil/article2696856.ece
Som forventet men likevel litt skuffende mye. Nå får jeg bare mer lyst på Tesla Model X, prisdifferansen oppover er ikke så stor.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

basar

Nja, Model S85 med tech og vinterpakke koster nå 540k. Det er vel det som er mest naturlig å sammenligne med for hytteturbilen.

Mao koker det vel ned til hvor mye bompenger og ferge man betaler i det vanlige.

Gnilre

Har kommet over et par utenlandske sider om Outlander PHEV.
Skjønner ikke helt at en selger i Norge sa at bilen aksellererer fra 0-100 på i overkant av 11 sekunder når det i specs nedenfor står at bilen har 204 – 220HP.

Ser av prislista at en 2,2 diesel går for omtrent det samme som en PHEV. Man må ha veldig stort behov for 7-setervarianten eller absolutt ingen nytte av 4WD for ikke å velge PHEV.

http://www.insideoutlander.com/specs
http://www.myoutlanderphev.com/

Blir det noen som leverer en bedre ladbar hybrid i Norge i 2014 enn Mitsubishi ?

PS. Høres kanskje ut som jeg selger Mitsubishi når jeg leser gjennom det jeg har skrevet. Det er jeg ikke - men jobber med strøm :-)
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Gnilre

Mitsubishi Outlander PHEV Instyle + er priset til 42967 € i Nederland ihht til http://www.mitsubishi-motors.nl. Med norske moms på 25 % og regavgift på 42788NOK skulle det bli 476.600 med dagens kurs.

Instyle + som er det høyeste utstyrsnivået er priset til 469.800NOK i Norge. Er det noe jeg har uteglemt ? Er vel uvanlig at norske priser er lavere enn i andre land ?
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Vind

Sitat fra: Gnilre på søndag 03. november 2013, klokken 21:31
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle + er priset til 42967 € i Nederland ihht til http://www.mitsubishi-motors.nl. Med norske moms på 25 % og regavgift på 42788NOK skulle det bli 476.600 med dagens kurs.

Instyle + som er det høyeste utstyrsnivået er priset til 469.800NOK i Norge. Er det noe jeg har uteglemt ? Er vel uvanlig at norske priser er lavere enn i andre land ?
Norske avgifter slår positivt ut for hybrider, så derfor er denne billigere enn standard Outlander.  nederland har ganske høye bilavgifter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

tomrh

Vi har dessverre ikke råd til å punge ut med over 400' nå men det er denne eller Tesla X vi trenger om det skal bli elektrisk drift. Får evt satse på å kjøpe den brukt i 2016..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Outlander PHEV virker faktisk som et ganske godt alternativ. Jeg så meg nødt til å foreslå Outlander PHEV som et kompromiss til Model S, da jeg sliter litt med å få med madammen på bil til 600k. (Og 60 kWh Model S er ikke godt nok for bil nr 1.) 30-50 km elektrisk rekkevidde ville dekke ca 90% av min daglige kjøring.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

#40
Etter å ha finregnet litt på det, så er nok en akseptabelt utstyrt Outlander PHEV i området 20-50k billigere enn en akseptabelt utstyrt 85 kWh Model S. Jeg ville nok bruke i området 30k på bensin over levetiden, og finansiering, forsikring og vedlikehold ville trolig bli dyrere totalt sett. Den største usikkerheten er årsavgiften. På denne vil Outlander koste et sted mellom 0 og 30k mer enn Model S, utifra hvor lenge fordelen varer. (Og så klart har Model S også gratis parkering, bompenger, kjøring i kollektivfelt, osv, men dette har tilnærmet ingenting å si for min del.)

Hovedforskjellene blir at Outlander har hengerfeste og AWD. Den er litt romsligere, spesielt i baksetet. Men så har man også en irriterende bensinmotor som bråker. Model S er mye penere, har gratis langkjøring, ytelser av en annen verden, mm.

Jeg tenker Model S er verdt 50k mer. (Nå må jeg bare overbevise madammen.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på tirsdag 10. desember 2013, klokken 08:12
Hovedforskjellene blir at Outlander har hengerfeste og AWD. Den er litt romsligere, spesielt i baksetet. Men så har man også en irriterende bensinmotor som bråker. Model S er mye penere, har gratis langkjøring, ytelser av en annen verden, mm.

Jeg tenker Model S er verdt 50k mer. (Nå må jeg bare overbevise madammen.)
Det er jo bare det norske avgiftssystemet som gjør at Tesla er så gunstig.  Med normale avgivter skulle enten Tesla vært 500 000 dyrere, eller Outlanderen 200 000 billigere.  Slik det er nå betaler man ikke avgifter for vekt av batteripakken og Hestekfreftene til EL motoren, mens resten av bilen (Outlanderen) er belagt med bilavgifter og MVA på alt.  Tesla slipper både engangsavgift og MVA.

Det er ikke tvil om at Tesla er en bedre bil, men hvordan verdien er om 5 år, og hvordan verdifallet blir - det er veldig usikkert. 

Selv har jeg en Outlander, men med disel motor, og fikk skikkelig lyst på Hybriden nå når den kom, men det å selge en under ett år gammel bil, samtidig som jeg har bestillt en i3 - det er ikke fornuftig.  Så får vurdere etterhvert. 

Det er ingen andre hybrider i nærheten på hvertfall ett år med de spesifikasjonene/ prisene som Outlander har.

Lykke til med valget - ingen av bilene er "feil"
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

timingbeltkiller

#42
Sitat fra: Vind på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:38
Det er ikke tvil om at Tesla er en bedre bil,
Tvilen kommer når du definerer "bedre bil" = bil med høyere driftsikkerhet og ferre (små)feil og barnesykdommer.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Vind

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 10. desember 2013, klokken 18:00
Sitat fra: Vind på tirsdag 10. desember 2013, klokken 15:38
Det er ikke tvil om at Tesla er en bedre bil,
Tvilen kommer når du definerer "bedre bil" = bil med høyere driftsikkerhet og ferre (små)feil/barnesykdommer.
OK - får spesifisere - med bedre bil menes her "verdi for pengene", antall feil på en Tesla skal jeg ikke utale meg om, men Outlander er jo kjent for å være svært driftssikker.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Vind

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA