Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av Aspiranten, onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Sitat fra: Sølve på søndag 02. februar 2014, klokken 20:24
I Bergen (og ganske sikkert resten av landet) kan plug-in-hybridbiler lade på ladeplasser , men de må betale vanlig parkeringsavgift på offentlig parkering.  Plug-in hybrider inngår i begrepet "ladbar motorvogn". Outlander PHEV kan teknisk sees på som en elbil med batteri og  bensindrevet strømgenerator til å forsyne batteriet. Den har etter det jeg har oppfattet stillbar regenrering som du justerer med hendel bak rattet etter ønske mens du kjører.
Ok, kan de ikke bruke friplassene som ikke har parkeringsavgift men står reservert for elbil? En kompis hadde bilen et par dager nylig til prøving, jeg satt bare på, men følte ikke noen voldsom forskjell på B1 og B5, så at ladeindikatoren bare såvidt toucha ned på det blåe feltet, lurte på om effekta øker ved  presse ned bremsepedalen? Er jo nesten ikke vandt til å bruke bremsen lenger på min bil og har vendt meg til å gi gass i nedoverbakkene...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

diax

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 02. februar 2014, klokken 20:30
En kompis hadde bilen et par dager nylig til prøving, jeg satt bare på, men følte ikke noen voldsom forskjell på B1 og B5, så at ladeindikatoren bare såvidt toucha ned på det blåe feltet, lurte på om effekta øker ved  presse ned bremsepedalen?

Kan bekrefte at det er betydelig forskjell på B1 og B5.

Sølve

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 02. februar 2014, klokken 20:30
Sitat fra: Sølve på søndag 02. februar 2014, klokken 20:24
I Bergen (og ganske sikkert resten av landet) kan plug-in-hybridbiler lade på ladeplasser , men de må betale vanlig parkeringsavgift på offentlig parkering.  Plug-in hybrider inngår i begrepet "ladbar motorvogn". Outlander PHEV kan teknisk sees på som en elbil med batteri og  bensindrevet strømgenerator til å forsyne batteriet. Den har etter det jeg har oppfattet stillbar regenrering som du justerer med hendel bak rattet etter ønske mens du kjører.
Ok, kan de ikke bruke friplassene som ikke har parkeringsavgift men står reservert for elbil? En kompis hadde bilen et par dager nylig til prøving, jeg satt bare på, men følte ikke noen voldsom forskjell på B1 og B5, så at ladeindikatoren bare såvidt toucha ned på det blåe feltet, lurte på om effekta øker ved  presse ned bremsepedalen? Er jo nesten ikke vandt til å bruke bremsen lenger på min bil og har vendt meg til å gi gass i nedoverbakkene...

Tydligvis litt forskjell mellom kommune i behandlingen av plug-in-hybrider.  Skal vi tro denne artikkelen http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10059872 så har Oslo kommune fått regelverket på plass om likebehandling av ladbare hybrider og elbiler, mens de øvrige store byene ikke hadde det når artikkelen ble skrevet.  Kanskje andre er oppdatert om siste nytt i forhold til parkering for ladbare hybrider?
Bergen

Cowboystrekk

Sitat fra: diax på søndag 02. februar 2014, klokken 20:43
Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 02. februar 2014, klokken 20:30
En kompis hadde bilen et par dager nylig til prøving, jeg satt bare på, men følte ikke noen voldsom forskjell på B1 og B5, så at ladeindikatoren bare såvidt toucha ned på det blåe feltet, lurte på om effekta øker ved  presse ned bremsepedalen?

Kan bekrefte at det er betydelig forskjell på B1 og B5.
Jeg kjenner ikke engang forskjell på eco og vanlig på Leaf så er vell litt immun etter 70 kW-brems på Tesla, hehe.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på mandag 10. mars 2014, klokken 18:36
Da var jammen den første brukte kommet ut på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47133859&searchclickthrough=true

Veeel.. Det er den 3dje demo pheven jeg har sett på finn. Snodig de tar ca lik pris på demo som ny.

tomrh

Sitat fra: ErikMe på mandag 10. mars 2014, klokken 22:06
Sitat fra: tomrh på mandag 10. mars 2014, klokken 18:36
Da var jammen den første brukte kommet ut på finn: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47133859&searchclickthrough=true
Veeel.. Det er den 3dje demo pheven jeg har sett på finn. Snodig de tar ca lik pris på demo som ny.
Har vel ikke fulgt med like godt jeg da.  :-[ Ikke mye avslag nei, men det er endel forhåndsbestillinger og mange måneders leveringstid, så det er sikkert noen som slår til på en demobil framfor å måtte vente.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Spartacus

Jeg har nylig hatt en Mitsubishi Outlander PHEV til disposisjon fra tidlig ettermiddag og frem til påfølgende morgen. Følgelig fikk jeg testet den endel både i byen (Oslo) og på et par litt lengre turer bla til Drøbak og tilbake. Bilen var fulladet da jeg hentet den hos forhandleren. I følge bilens egen kjørecomputer har gjennomsnittforbruket vært 0,77, altså ganske mye høyere enn de 0,19 som bilen markedsføres til, og sikkert ikke mye under tilsvarende Outlander med kun bensinmotor. Jeg kan se for meg at forbruket blir mindre dersom man stort sett bruker bilen over korte distanser i bytrafikk da man i alle fall i ca. 30 km kan utnytte eldriften. (Tallet har jeg fra forhandler som mente at dette samsvarte bedre med virkeligheten enn de over 50 km som fabrikken oppgir). Selv om man kanskje kan spare noen bensinkroner ved et kjøremønster som nevnt over, er jeg usikker på om det vil være vært de over 40.000,- i merpris bilen har sammenlignet med en tilsvarende utstyrt bensinutgave (ca. 35.000 over diesel/ automat). Strøm koster også penger i tillegg til at bilen nok må påregnes høyere vedlikeholdskostnader og også høyere drivstofforbruk etterhvert som batterikapasiteten reduseres pga slitasje. Jeg skal prøve en 4 x 4 med diesel og deretter en 4 x 2 med bensin, begge med automatgear før endelig kjøpsavgjørelse blir tatt.

tomrh

Sitat fra: Spartacus på torsdag 20. mars 2014, klokken 01:26
Selv om man kanskje kan spare noen bensinkroner ved et kjøremønster som nevnt over, er jeg usikker på om det vil være vært de over 40.000,- i merpris bilen har sammenlignet med en tilsvarende utstyrt bensinutgave (ca. 35.000 over diesel/ automat). Strøm koster også penger i tillegg til at bilen nok må påregnes høyere vedlikeholdskostnader og også høyere drivstofforbruk etterhvert som batterikapasiteten reduseres pga slitasje.
Strøm er omtrent gratis i forhold til fossilt drivstoff, og batterikapasiteten forringes ikke nevneverdig over den tida man vanligvis eier en bil. Det er ikke-issues for oss ihvertfall. Kona pendler totalt 44 km pr dag utenfor bomring, så denne passer oss perfekt og vil spare oss for 15.000 kroner i året i drivstoff (minst!). Da er prisforskjellen spart inn på under 3 år. Det er nok denne vi skal ha når gammelvraket snart tar kvelden. :)

Men det er helt sant som du sier: er det lite småkjøring så lønner det seg ikke med hybrid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på torsdag 20. mars 2014, klokken 08:48
Sitat fra: Spartacus på torsdag 20. mars 2014, klokken 01:26
Selv om man kanskje kan spare noen bensinkroner ved et kjøremønster som nevnt over, er jeg usikker på om det vil være vært de over 40.000,- i merpris bilen har sammenlignet med en tilsvarende utstyrt bensinutgave (ca. 35.000 over diesel/ automat). Strøm koster også penger i tillegg til at bilen nok må påregnes høyere vedlikeholdskostnader og også høyere drivstofforbruk etterhvert som batterikapasiteten reduseres pga slitasje.
Strøm er omtrent gratis i forhold til fossilt drivstoff, og batterikapasiteten forringes ikke nevneverdig over den tida man vanligvis eier en bil. Det er ikke-issues for oss ihvertfall. Kona pendler totalt 44 km pr dag utenfor bomring, så denne passer oss perfekt og vil spare oss for 15.000 kroner i året i drivstoff (minst!). Da er prisforskjellen spart inn på under 3 år. Det er nok denne vi skal ha når gammelvraket snart tar kvelden. :)

Men det er helt sant som du sier: er det lite småkjøring så lønner det seg ikke med hybrid.

men.. men.. for meg er det akkurat småkjøring som er genialt ? Trening, barnehage, skole, handle...   Synes en av fordelene med bilen er akkurat sånne turer der ikke engang bensinmotoren starter. Om man ikke sparer så mye penger på det er det iallefall en god følelse :)

fstromsv

Synes det er herlig å kunne bruke bilen på ren elektrisk i det daglige.

I spek'en til 4x4 med bensinmotor er det oppgitt forbruk på 0.67 l/mil.  For 4x4 med dieselmotor er det oppgitt 0.54->0.58 (avhengig av modell).  For 4x2 er forbruk tilsvarende 0.65->0.68 l/mil, og for diesel 0.49.

Tipper vi skal klare å matche disse bensinbilene ganske bra på forbruk med PHEV på langtur.

Spartacus

Jeg kjørte hybriden ca. en time i rushtrafikken i Oslo i dag og målte et snittforbruk på 1,02 l/mil. Bilen har noen hundre kilo mer å dra på enn tilsvarende bensin-/ dieselversjoner, og er ikke batteriene fulladet ved oppstart, kan forbruket bli høyt. Dersom man primært bruker bilen til kort jobbpendling, og kan lade på jobb før returen kan man sikkert komme gunstigere ut enn med bensinutgaven. Selgeren anslå reelt forbruk når bilen hovedsakelig går på batteridrift til å være ca. 0,5 l/mil (bensinmotoren gir varme til kupeen og lader batteriet). Det finnes mange rimeligere alternativer med tilsvarende (eller lavere) forbruk, så min personlige konklusjon rundt kjøp av denne bilen var at gleden over å kunne utprøve ny og avansert teknikk/ imagebygging ikke oppveide merprisen på ca. kr. 100.000,- sammenlignet med en Outlander med bensinmotor og automat (trenger ikke 4 x 4!). Denne utgaven virker dessuten noe friskere og mer lettkjørt enn hybriden, sannsynligvis pga den store vektforskjellen. Siden bensinforbruket til hybriden ved blandet kjøring ut over noen få mil omtrent er identisk med bensinutgaven måtte jeg la fornuften råde. Har bestilt en ny bensin/ automat 4 x 2 i dag! (Fåes ikke med kombinasjonen diesel/ automat 4 x 2!).

ErikMe

#72
Sitat fra: Spartacus på fredag 21. mars 2014, klokken 00:19
Jeg kjørte hybriden ca. en time i rushtrafikken i Oslo i dag og målte et snittforbruk på 1,02 l/mil. Bilen har noen hundre kilo mer å dra på enn tilsvarende bensin-/ dieselversjoner, og er ikke batteriene fulladet ved oppstart, kan forbruket bli høyt. Dersom man primært bruker bilen til kort jobbpendling, og kan lade på jobb før returen kan man sikkert komme gunstigere ut enn med bensinutgaven. Selgeren anslå reelt forbruk når bilen hovedsakelig går på batteridrift til å være ca. 0,5 l/mil (bensinmotoren gir varme til kupeen og lader batteriet). Det finnes mange rimeligere alternativer med tilsvarende (eller lavere) forbruk, så min personlige konklusjon rundt kjøp av denne bilen var at gleden over å kunne utprøve ny og avansert teknikk/ imagebygging ikke oppveide merprisen på ca. kr. 100.000,- sammenlignet med en Outlander med bensinmotor og automat (trenger ikke 4 x 4!). Denne utgaven virker dessuten noe friskere og mer lettkjørt enn hybriden, sannsynligvis pga den store vektforskjellen. Siden bensinforbruket til hybriden ved blandet kjøring ut over noen få mil omtrent er identisk med bensinutgaven måtte jeg la fornuften råde. Har bestilt en ny bensin/ automat 4 x 2 i dag! (Fåes ikke med kombinasjonen diesel/ automat 4 x 2!).

Grattis med valg av bil :) synes det er en bil som ikke gjør forsøk på jåle utseende. Mange andre folkeSUV'er prøver å se ut som høy sportsbil

tomrh

ErikMe, jeg har fått med meg at i Opel Ampera finnes det et valg for hvor kaldt det må bli før bensinmotoren tenner for oppvarming. Kan dette stilles også i Outlanderen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

ErikMe

Sitat fra: tomrh på fredag 21. mars 2014, klokken 08:51
ErikMe, jeg har fått med meg at i Opel Ampera finnes det et valg for hvor kaldt det må bli før bensinmotoren tenner for oppvarming. Kan dette stilles også i Outlanderen?

Hei, nei. Mange er missfornøyd med dette. For min del er det helt greit å bruke noen dl bensin pr mil for å ha en komfortabel temperatur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA