Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av Aspiranten, onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Antar de kun snakker om engangsavgiften i artikkelen (ellers så må engangsavgiften være negativ for PHEV). Om man regner med engangsavgiften og antar pris 441k for billigste PHEV versjon og 403k for billigste dieselversjon med 4WD, så blir de totale avgiftene slik:

Outlander PHEV Instyle: (441k - 40k) * 0,25 + 40k = 140,25k i avgifter
Outlander Intense+: (403k - 120k) * 0,25 + 120k = 190,75k i avgifter

Altså er forskjellen i sponsingen av statskassen på 50,5k, ikke 80k.

Når det gjelder sammenligningen min med Model S; jeg la inn mine data i et excelark, og da kom jeg faktisk frem til at Model S ble ca 10k billigere enn Outlander PHEV over 15 år. Da har jeg tatt med lån med 4,9% rente, 15k km/år (90% el for outlander), totalt 10k i bompenger for Outlander, 25k høyere vedlikehold for outlander, forsikring fra storebrand (ca 10k høyere for outlander), ingen endring i årsavgift. Stort sett det eneste jeg ikke har tatt med er dekk. Der antar jeg Model S er noe dyrere.

Model S vs Outlander PHEV er altså stort sett hipp som happ økonomisk sett. Det hele kommer an på forutsetningene rundt årsavgift, bompenger, prosentandel elektrisk kjøring med Outlander, kjøreavstand per år, hvilket forsikringsselskap man går for og hvor flaks man har med vedlikeholdskostnader. Det blir umulig å få et perfekt svar med så mange variabler, men de er nok sånn ca i samme prisklasse.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

erik e

Sammenligne de to bilene ? HÆ !  Sponsing fra Staten ? HÆ !
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Kires

Noen her som har prøvekjørt enda og har noen inntrykk å dele?
Bmw i3 120ah
E-tron 50


Vind

Sitat fra: Kires på torsdag 12. desember 2013, klokken 08:53
Noen her som har prøvekjørt enda og har noen inntrykk å dele?
Jeg prøvekjørte raskt i dag, litt landevei, litt småkjøring, litt glatt på en parkeringsplass og litt motorvei.

Jeg har en Outlander i dag (siste typen - Disel, Instyle + 7 seter), så jeg kjenner bilen godt fra før.  så her skriver jeg bare om forskjellene. Den mest positive overaskelsen var lydnivået.  På el-drift er det kun varmeapperatet som støyer.  Skrudde jeg det helt av var den nesten så stille som i en i3.  Regenerering styrer man med hendler bak rattet, kjempeenkelt - og mye bedre enn å bruke girspake.  Med B5 - så var det som å kjøre i3, da regenererte den veldig bra.  Med spakene er det lett å justere f.eks i en lang nedoverbakke.

Det er to knapper bak girspaken, en for å kjøre ren batteridrift (om det er batteri) og en for å lade (om man f.eks nærmer seg ett sted man ønsker å kjøre på batteri (by og slikt).

Når motoren starter så er det som i andre hybrider - ingen sammenheng mellom gasspådrag og motorlyd og turtall.  Motoren er imidlertid langt stillere enn diselmotoren.

Ved akslerasjon så er ikke bilen fantastisk kjapp, men helt grei, man starter på eletrisk, men med pedalen helt inn kommer motoren fort etter og gir bra med kraft.

Måtte også prøve 4wd.  Inn på en speilblank parkeringsplass med eldrift, så noen piruetter.  Motoren starter raskt opp for å drive hjulene, og det var ikke problematisk.  Det er mulig å kjøre med 4wd låst på, da er også motoren på.

Det er ett godt informasjonsdisplay, mellom "power" meteret og speedometeret - akkurat som på vanlig Outlander er det høyoppløst.  Man kan velge flere bilder som gir god oversikt over energiflyt, eller gjenværende rekkevidde med bensin eller elektrisk. Man kan også få dette opp på navigasjonsskjermen - veldig prius inspirert bilde.

Bilen jeg kjørte hadde 50% batteri når jeg startet, og anslått rekkevidde på 17 km.  Jeg tipper vinterrekkevidde på batteri er mellom 20 og kansje opp mot 30 km.  Om sommeren sier fabrikken 50km, så da er det vel litt mindre.

Totalt sett en veldig positiv opplevelse.  For mange er dette en mye bedre hybrid enn f.eks Prius, da plassen i baksete og ikke minst bagasjerom er enorm.  Bagasjerommet er akkurat like stort som 7 seteren.  Der setene normalt er nedfelt ligger noe av drivmekanikken.  Batteriene er i dobbeltbunn under bilen, som skal gi greie kjøreegenskaper ved at vekten er langt nede.

Skulle jeg kjøpt ny bil i prisklassen rundt 450-500 000 i dag hadde jeg ikke vært i tvil, da er dette en kjempebil.  Om jeg skal bytte inn en ett år gammel Disel Outlander - hmm ikke helt sikker.

Og til de som vurderer en bil, og tenker på en Tesla S. Denne koster 2-300 tusen mindre, har skikkelig baksete, 4wd og kan trekke kjempehenger.  Man kan selvfølgelig ikke kjøre i kollektivfelt, eller gratis i bomstasjoner, og navigasjonskjermen har fortsatt litt sirup i grensesnittet - men muligheten til å kjøre gratis i dagligkjøringen, til og fra jobb og i butikken, men en bil med rekkevidde og kjempe vinteregenskaper når man trenger det er heller ikke dumt.

Dette er nok den beste familiehybriden man kan få i dag.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Tai

Sitat fra: Vind på onsdag 29. januar 2014, klokken 19:39

Og til de som vurderer en bil, og tenker på en Tesla S. Denne koster 2-300 tusen mindre, har skikkelig baksete, 4wd og kan trekke kjempehenger.  Man kan selvfølgelig ikke kjøre i kollektivfelt, eller gratis i bomstasjoner, og navigasjonskjermen har fortsatt litt sirup i grensesnittet - men muligheten til å kjøre gratis i dagligkjøringen, til og fra jobb og i butikken, men en bil med rekkevidde og kjempe vinteregenskaper når man trenger det er heller ikke dumt.

Dette er nok den beste familiehybriden man kan få i dag.


Nuvel, det var å ta litt hardt i. Du får en bra utstyrt 60 kWh for under 500 000 og legger du i 100 000 til så er du lett oppe på 85 KwH. Men det er nok mye sannhet i det du sier. Det er to biler til vidt forskjellige behov.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

valvolainen

Men er det Tesla som er alternativet til plug-in hybrider?
Denne bilen konkurrer vel med andre biler i sin klasse først og fremst. Rav4, Q5, CR-V, osv.
Det er vanskelig å vurdere totalt forskjellige biler opp mot hverandre.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Espen Hugaas Andersen

Outlander PHEV er vel ca like sammenlignbar med Model S som det i3 er sammenlignbar med Model S, og den siste sammenligningen er jo slettes ikke uvanlig.

Personlig kjører jeg CR-V i dag, så derfor blir Outlander PHEV og Model S de mest relevante miljøvennlige alternativene for meg. De er så klart ikke i samme segment, men de har en del tilsvarende egenskaper (mye plass til 5 personer + bagasje, miljøvennlige/billige i drift, kan kjøre langt uten store problemer, mm) og på toppen av dette har da sine fordeler og ulemper.

Model S: Ytelse, utseende, helelektrisk
Outlander PHEV: AWD, hengerfeste, mer plass

Det er mulig at innen jeg kjøper Model S så har de kommet med AWD og hengerfeste - da er det ikke et spørsmål en gang.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tai

Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Espen Hugaas Andersen

#54
Sitat fra: Tai på torsdag 30. januar 2014, klokken 14:38
Du kan jo vente på model X...

Tai
Det er alltids en mulighet. Jeg hadde faktisk Model X Production reservasjon nr 14, men måtte avbestille etter at vi skulle bygge hus. Men så måtte vi droppe hus da det ble for dyrt selv etter at jeg droppet Teslaen, så nå er Tesla igjen aktuelt.

En av grunnene til at jeg ikke har reservert Model X igjen er at forloveden er ikke helt keen på falkevingedørene, en annen grunn er at den trolig ikke kommer til Norge før i midten av 2015. En tredje grunn er at det er kanskje vel mye bil. Det blir ikke veldig enkelt å navigere i trange bygater og parkere beistet. (CR-V er en crossover/kompakt-SUV - Model X er en stor SUV.)

Den ideelle bilen for meg er nok Model S med AWD og hengerfeste. Da får man det beste av alle verdener. Men om AWD og hengerfeste ikke kommer på Model S er det ikke umulig at det blir en Model X i stedet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Vind

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 30. januar 2014, klokken 17:09
Den ideelle bilen for meg er nok Model S med AWD og hengerfeste. Da får man det beste av alle verdener. Men om AWD og hengerfeste ikke kommer på Model S er det ikke umulig at det blir en Model X i stedet.
Nå er vel ikke det urealistisk (at det kommer en Model S med AWD)

Mitt poeng var vel i hovedsak at Outlander Hybrid er en langt bedre bil (og billigere) enn Disel Outlander.  Og for de som ønsker ett miljøvennlig alternativ med masse plass, hengerfeste og AWD så er det nesten eneste alternativet.  Derfor trakk jeg også sammenligningen mot Model S, da jeg faktisk ser det som en mulighet selv - selv om jeg må svelge noen kameler... 

Outlander + = Godt baksete, 4wd, hengerfeste, gode vinteregenskaper, Motor i backup, Adaptiv Cruiscontrol mm
Tesla Model S + = Ren elektrisk, Bedre førermiljø, Langt penere, gode sommeregenskaper/ langturegenskaper ++
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

diax

Jeg prøvekjørte Outlander PHEV et par timer i går. Det er mitt første møte med hybrid og elbil av noe slag. For mitt vedkommende er det den første bilen som kan erstatte vår nr. 1 bil. Jeg har også bestemt meg for å bestille en. Har nå en '06 Audi A6 Avant og Mitsubishi et par klasser unna samme opplevde kvalitet, men siden Outlanderen vil spare meg for en god slum penger årlig er dette noe jeg kan leve fint med. Jeg er også lei av å sette meg "ned i" i en bil, og satt stor pris på å kunne sette seg "inn i" Outlanderen. God oversikt i trafikken for både barn og voksne.

Siden han som hadde prøvekjørt før meg hadde glemt bort tiden han skulle levere den, mottok jeg bilen et par timer for sent og med helt tom batteripakke. For dermed å kunne få kjørt noe av tiden min kun på elektrisitet
valgte jeg å kjøre på Carge-modus den første halvtimen. Selv med motoren i gang var dette svært behagelig opplevelse. Lyd og vibrasjon ble holdt på et veldig lavt nivå. Etter en stund hadde motoren ladet batteriet til 50% og rekkevidden ble anslått til 28km. Siden det var -5 grader og i hovedsak snødekte veier lokalt var dette en positiv overraskelse da oppgitt rekkevidde på maks er 55km.

Som sikkert for de fleste andre som prøver elbil for første gang, var det å kjøre på kun elektrisitet en surrealistisk opplevelse. Jeg kjørte ut på E6 og akselererte forholdsvis raskt slik at biler som kom bak
ikke var nødt til å legge seg ut i venstrefilen. I følge driftindikatoren foregitt dette uten at motoren koblet inn.
La meg i 120 km/t på speedometeret og fremdeles ren elektrisitet. Koblet inn motoren men kunne ikke høre eller merke noen nevneverdig forskjell, så det er slående hvor mye av støyen ved slike hastigheter som kommer fra vind- og dekkstøy.

Ferden gikk så inn mot sentrum og det var helt nydelig å kjøre på elektrisitet. Akselerasjon var hurtig
og uten særlig forsinkelse. Den eneste støyen kom nå fra klimaanlegget som forøvrig fungerte meget godt hele tiden uten å behøve hjelp fra bensinmotoren for å holde varmen.

Ved et par bratte bakker (>10gr stigning) prøvde jeg maks akselerasjon og bensinmotoren trådte til
med drift direkte på fremakselen. Nå var det også ikke noe problem å høre den da turtallet var ganske høyt.
Etter et par sekunders kraftanstrengelse forsvant motorlyden like fort som den kom. For meg så innbydde
bilen til en veldig rolig kjørestil, men det er tydelig at den også er rask om man ønsker det.

For min husholdnings del vil denne bilen erstatte det som i utgangspunktet er nr. 1 bilen, og det er jeg som vil være hovedbruker. Jeg kjører såpass lite til daglig at jeg anser det kun ved et par anledninger i måneden vil være behov for lengre kjøreetapper enn det som batteriene alene kan tilby som rekkevidde. For samboeren min som daglig pendler 60km kunne jeg ønske vi hadde landet på en ren el-bil. e-Golf er her en modell vi venter på i spenning.

Cowboystrekk

#57
Sliter med å finne ut om man generelt kan lade og parkere gratis på elbilparkeringer med denne bilen? FInnes det noe generelt regelverk? Regenererer den ved å bruke bremsepedalen og?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

diax

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 02. februar 2014, klokken 19:53
Sliter med å finne ut om man generelt kan lade og parkere gratis på elbilparkeringer med denne bilen? FInnes det noe generelt regelverk? Regenererer den ved å bruke bremsepedalen og?

Det lille jeg har fått med meg at dette varierer litt. Men generelt sett så tror jeg man får lov til å lade, men må betale for parkeringen.
Regenerering ved bruk at bremsepedalen glemte jeg å se på. Men Mitsubishis løsning ved å benytte paddle shift til å justere regenereringen var genial. Man kan hele tiden sett styrke til å eksakt matche
helningen mot farten man ønsker å ha.

Sølve

I Bergen (og ganske sikkert resten av landet) kan plug-in-hybridbiler lade på ladeplasser , men de må betale vanlig parkeringsavgift på offentlig parkering.  Plug-in hybrider inngår i begrepet "ladbar motorvogn". Outlander PHEV kan teknisk sees på som en elbil med batteri og  bensindrevet strømgenerator til å forsyne batteriet. Den har etter det jeg har oppfattet stillbar regenrering som du justerer med hendel bak rattet etter ønske mens du kjører.
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA