Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: hvorfor kjøpe tesla s...

Startet av Aspiranten, onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

« forrige - neste »

tomrh

#15
First drive review: http://www.autocar.co.uk/car-review/first-drives/first-drive-review-mitsubishi-outlander-phev

Pris i UK anslått til under £40.000 (jfr http://www.cardealermagazine.co.uk/publish/outlander-plug-in-hybrid-will-be-mitsubishis-most-important-car/71084). Dette inkluderer et avslag på £5k for miljøvennlighet.

Hva tilsvarer £40.000 i Norge med vår avgiftspolitikk for hybrider?
I samme artikkel oppgis Volvo V60 hybrid å koste £47.000 (før £5k avslag), og her vil den selges for 650.000. Nå skal det sies at Volvoen avgiftsbelastes altfor hardt pga. fossilmotorens størrelse på 215 hk, så vi kan trekke fra minst 100.000 (http://www.tu.no/motor/2012/05/04/-denne-bilen-ma-bli-100000-kroner-billigere).

Tipper at Outlander PHEV lander på ca. 500.000 kr? Det blir i så fall for dyrt, bedre å vente på Tesla X da.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Kjenner en Opel-selger, og han sier at engangsavgiften på Amperaen er bare ca. 14.000 kroner. Engangsavgiften på dieselversjonen av den nye Outlander er på 142.167 (oppgitt av en Mitsubishi-forhandler). Vi kan anta at Ampera og Outlander Hybrid får omtrent samme engangsavgift. Så hvis merkostnader for 12 kWh batteripakke og elmotorer ikke overstiger 128.000 kroner, så vil Outlander Hybrid kunne selges for omtrent samme pris som dieselversjonen, dvs. priser fra 409.500.

Dieselen koster egentlig 409.500 * 0,8 - 142.167 = ca. 185.000 før engangsavgift og MVA.
Amperaen koster 369.900 * 0,8 - 14.000 = ca. 282.000 før engangsavgift og MVA.

Begge prisene inkluderer en skjult avanse her, men forskjellen er bare knappe 100.000 kroner, og Amperaen har 16 kWh batteri. Så jeg tror derfor ikke merkostnadene vil overstige 128.000 for 12 kWh-batteri i hybriden.

Konklusjonen er at Outlander Hybrid sannsynligvis kan bli billigere enn dieselversjonen. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingebrigt

Prisene i NL er klare, og bil derfra vil begynne på ca 400' ferdig på norske skilter.

arnejorg1

Det forundrer meg at mitsubishi Norge ikke har begynt og promotere denne bilen på mitsubishi.no. Det er jo ulønnsomt og kjøpe vanlig bensin eller diesel verson nå som plug-in hybriden kommer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Elmo

#19
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:14
Det forundrer meg at mitsubishi Norge ikke har begynt og promotere denne bilen på mitsubishi.no. Det er jo ulønnsomt og kjøpe vanlig bensin eller diesel verson nå som plug-in hybriden kommer.

Rart? Ikke rart i det heletatt.
De sitter vel med en del fossilversjoner de ønsker å bli kvitt før folk oppdager plug-in hybriden ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

arnejorg1

Sitat fra: Elmo på lørdag 30. mars 2013, klokken 13:51
Sitat fra: arnejorg1 på lørdag 30. mars 2013, klokken 11:14
Det forundrer meg at mitsubishi Norge ikke har begynt og promotere denne bilen på mitsubishi.no. Det er jo ulønnsomt og kjøpe vanlig bensin eller diesel verson nå som plug-in hybriden kommer.

Rart? Ikke rart i det heletatt.
De sitter vel med en del fossilversjoner de ønsker å bli kvitt før folk oppdager plug-in hybriden ;D

Ja, kanskje de er litt desperat etter og kvitt fossilversonene de har på lager ;D. Men de som fortsatt kjøper disse bilene må jo være uvitende om den kommende plug-in hybriden. :-\ Synd for dem
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingebrigt

Bilen som brant var visstnok ikke outlander men i-miev så begge bilene er pauset, Mitsubishi hevder å fortsatt være i rute til lansering i USA.


Årsaken virker å være at de skulle spare penger på batteri  produksjonen (min tolkning).

http://m.green.autoblog.com/2013/03/29/mitsubishi-halts-production-of-i-miev-outlander-phev-after-two/

tomrh

Kom til å tenke på en kjempefordel med Outlander hybrid når den kommer: den har jo CHAdeMO! Hurtigladestasjonene har typisk en tetthet på 3-5 mil mellom hver, så er det jo bare å kjøpe abonnement. For 12 kWh batteri skulle rekke fra en ladestasjon til neste, og hver ladestopp vil ta ca. 15 minutter. Typisk månedspris på 299 kroner for abonnementet rekker bare til ca. 20 liter bensin, men gjør at man kan kjøre så ofte og mye man vil i CHAdeMO-tette strøk.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

fstromsv


Kires

Klippet fra Facebook:



Mitsubishi Motors Norge

August 9
.


Tidlig informasjon til våre venner på Facebook:

I dag fikk Mitsubishi-forhandlerne en informasjon om at det er mulig å reservere Outlander Plug-in Hybrid EV (PHEV) til kunder i Norge.

Outlander PHEV vil (etter all sannsynlighet) bli introdusert i første kvartal 2014. Prisene (som ikke er klare ennå) vil ende på "riktige siden" av 500.000,- for toppmodellen Instyle+.

Mye for pengene!
Instyle+ har S-AWC (Super All-wheel Control), Navigasjon, Xenon, FCM, ACC, LDW, DAB+, Rockford, mm. Denne har også mulighet for hurtiglading og fjernstyring via en app på smarttelefon...tilhengervekt 1500 kg/ bakkeklaring 190 mm.

Bagasjerommet er like stort som i Outlander med bensin- eller dieselmotor.

Outlander PHEV har stor batteripakke, kan kjøre ca 50 km som ren elbil, har 4WD, og er med dette verdens første ladbare SUV.
Bmw i3 120ah
E-tron 50

tomrh

Riktig side av 500' høres fortsatt dyrt ut. Den bør ikke bli dyrere enn fossilutgaven.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingebrigt

Den nederlandske prisen pluss norske avgifter er konkurransedyktig med fossilutgavene. Så hvis importøren beregner seg flere titalls tusen i norgestillegg er vel egenimport et alternativ for potensielle kunder.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk 4


tomrh

Ser ut som om CHAdeMO er ekstrautstyr. Noen som har anelse hva det vil koste?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA