Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler er skattelette til de rike

Startet av lettrus, onsdag 11. april 2012, klokken 21:10

« forrige - neste »

lettrus

Hei -

Min Buddy trenger litt TLC nå, og jeg tenkte kanskje å gjøre litt selv i vårsolen.

Hjullager høyre foran er kaputt (holdt 35kkm, burde i hvert fall holde 4-5 ganger så lenge etter min mening). Er dette kurant å bytte selv, eller er det noe verkstedet burde få jobben med?

Bremsekalipre bak er rustet i filler (elendig ide å ha skiver bak på denne bilen). Tenkte å bytte håndbremsekabel samtidig. Noe å huske på her, f.eks. grunnjustering av håndbrekk e.l.? Hvor kommer jeg til reservoaret for bremsevæske når jeg skal lufte?

Tar for øvrig alle tips fra folk som har gjort tilsvarende jobber.

Hvor skaffes deler rimeligst, og er det noen som vet hva slike deler kan koste?

lettrus

Shopping på Økern i dag - så hvis noen lurte:

Hjullager: 2075/stk
Caliper bak: 1750/stk
Klosser: 395/par
Håndbrekkwire: 475/stk

Alt inkl mva.

Til påsken blir det litt jobbing. Forhåpentligvis er ikke alt rustet fast.

jkirkebo

Sitat fra: lettrus på tirsdag 27. mars 2012, klokken 16:42
Shopping på Økern i dag - så hvis noen lurte:

Hjullager: 2075/stk
Caliper bak: 1750/stk
Klosser: 395/par
Håndbrekkwire: 475/stk

Alt inkl mva.

Til påsken blir det litt jobbing. Forhåpentligvis er ikke alt rustet fast.

Over to tusen kroner for hjullager ? Hjelpe meg  :o
Husker jeg bytta på Jettaen, de kostet i overkant av 150 kroner pr. stk...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hkaspenberg

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 27. mars 2012, klokken 20:26
Sitat fra: lettrus på tirsdag 27. mars 2012, klokken 16:42
Shopping på Økern i dag - så hvis noen lurte:

Hjullager: 2075/stk
Caliper bak: 1750/stk
Klosser: 395/par
Håndbrekkwire: 475/stk

Alt inkl mva.

Til påsken blir det litt jobbing. Forhåpentligvis er ikke alt rustet fast.

Over to tusen kroner for hjullager ? Hjelpe meg  :o
Husker jeg bytta på Jettaen, de kostet i overkant av 150 kroner pr. stk...
Hjullagre er normal kun kulelageret selv, men på Kewet og Buddy bytter man hele lagerhuset samtidig. Men jeg syns de var en smule dyre. Det er noen år siden jeg hadde Kewet, men tror at jeg aldri gav over 1000.- per stk.
Etterhvert fikk jeg kanskje kvantumsrabatt?  :o

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

lettrus

Det ynkelige er jo at lageret røk etter 35.000 km - på langt tyngre biler forventer man jo i hvert fall 100-200.000.

hkaspenberg

Sitat fra: lettrus på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:29
Det ynkelige er jo at lageret røk etter 35.000 km - på langt tyngre biler forventer man jo i hvert fall 100-200.000.
Alt går vel på hvor nøye man har regnet på belastninger etc. når man har valgt komponenter som hjullager etc.
Hjullagerne på Kewet har vært de samme siden starten tidlig på 90-tallet. Jeg tror ikke at det ble beregnet så nøye når delene ble valgt, tror heller at deler ble valgt utfra hva som var tilgjengelig og hva som kunne kombineres til en komplett forstilling. Et annet  eksempel er Think Classic. Bærekuler slites ut på 50-60000 km. Samme forstilling brukt på bilen den ble designet for, P106 bensin, varer "evig". På  P106E som er enda tyngre enn Think holder de omtrent som på Think.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

El rayo

Sitat fra: lettrus på onsdag 28. mars 2012, klokken 13:29
Det ynkelige er jo at lageret røk etter 35.000 km
Det er nok ikke normalt. Det er vel ikke montert spacere og bredere dekk på din bil?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Wired

Jeg må nok desverre meddele at det er ganske normalt med "kort" levetid på hjullagrene til buddy, spesielt i front.
Hvis man har ønsker om og forlenge levetiden må man bytte navholdere til den nye(2010 og nyere) typen som er maskinert etter sammensveising.

Lunde

50-60 000Km på en bærekule sier du?
Kan ikke huske at jeg skiftet på min forrige ens ærend, byttet et sett komplette fjærbein komplett med skiver, støtdempere etc, men tror aldri kulene ble skiftet i løpet av de 200 000Km 266 min gikk før den ble parkert.
Samme forstilling som i 266 har min A306 som jeg bruker pr i dag. Den har rullet nesten 80 000 på samme bærekuler og lever vel en stund til.

Kan jo være at jeg tar det litt roligere i svingene enn folk flest ?  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

hkaspenberg

Sitat fra: Lunde på onsdag 28. mars 2012, klokken 21:56
Kan jo være at jeg tar det litt roligere i svingene enn folk flest ?  ;D
Bærekulene mine var fine for et snaut år siden, og nå har de heldigvis fikset trikkeovergangen på Holtet ...  :o
(Veiene i Oslo ... !)

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

lettrus

Da var det fikset. Ganske rett frem både bytte av hjullager og calipre, men ting som ruster og tvilsomme patenter fra våre venner som lager Buddy gjør at ting tar tid.  Største bøygen var at det var såpass rust inni bremseskivene at de var vanskelige å få av navet. Å komme til strammingen til håndbrekket er en drittjobb, dette burde vært enklere. Det er også unødvendig trangt å komme til bremsevæskebeholderen. Lufting av bremser kan gjøres med hjulene på, noe som er et pluss.

Resultatet er nå håndbrekk som funker og bremser som tar jevnt, men like dårlig som før. Jeg lurer på å sette på EBC Greenstuff klosser foran neste gang - de skal ha bedre friksjon.

El rayo

Sitat fra: lettrus på søndag 01. april 2012, klokken 16:24
bremser som tar jevnt, men like dårlig som før.
Kan ikke si meg enig i at det er dårlige bremser på Buddy. Bremsene er lette å dosere og pedalen blir ikke plutselig tyngre når vakuumkraften er brukt opp. Man må bare bruke mer kraft enn på en husmorbil ved normal oppbremsing.

Mange trenger kontinuerlig påminnelse om at det er store krefter ute og går når man kjører bil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

lettrus

Sitat fra: El rayo på søndag 01. april 2012, klokken 21:32
Sitat fra: lettrus på søndag 01. april 2012, klokken 16:24
bremser som tar jevnt, men like dårlig som før.
Kan ikke si meg enig i at det er dårlige bremser på Buddy. Bremsene er lette å dosere og pedalen blir ikke plutselig tyngre når vakuumkraften er brukt opp. Man må bare bruke mer kraft enn på en husmorbil ved normal oppbremsing.

Mange trenger kontinuerlig påminnelse om at det er store krefter ute og går når man kjører bil.

Tja, jeg synes det burde være mulig å blokkere forhjulene på tørr asfalt, da vet man at begrensningen ikke ligger i bremsesystemet. Siden det kreves så mye av høyrefoten for å få full bremsekraft, frykter jeg at bremsestrekningen i praksis vil kunne bli lang i en nødsituasjon siden man ikke får full kraft med en gang, men må "ta i". Dette er jo grunnen til at en del biler har assistansesystemer som gir full kraft til bremsene umiddelbart dersom man bremser med mer enn en viss kraft, slim at man får utnyttet mest mulig av tilgjengelig strekning til effektiv bremsing. http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_assist

Wired

Sikker på at det er Buddy du skal ha ? ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA