Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Sikring

Startet av Silkefot, onsdag 24. januar 2007, klokken 10:32

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Hadde en kjedelig opplevelse i går med at bilen stoppet helt med 10% igjen. Jeg vet at det på det gamle forumet var snakk om en nødløsning der man trakk en sikring for å restarte og få ut det siste av batteriene. Noen som vet og har bilder med piler?  ???

Skal poste hele historien når jeg får ånden over meg under Humor  ;D
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Bilen har stoppet på for lav spenning. Dermed stor fare for reversering av celler ved å trikse. Kjør meget rolig videre.

Dersom en likevel må; så føler du etter en sort mobiltelefon stor plastsak mellom 3er batterikassen og torpedoveggen. Den dras rett opp, og settes tilbake på plass etter en kort stund. (f.eks 5 sec)

Lignende sikringer finnes på alle tre batterikasser.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Men hvorfor skjer det plutselig på 10% når den aldri har gått tom helt før selv ikke på 0%? Kan de -17 gradene ha noe å si?
Se forøvrig resten av historien: http://elbil.no/forum/index.php?topic=52.0 :(

Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

pilt

Sitat fra: Silkefot på onsdag 24. januar 2007, klokken 12:04
Kan de -17 gradene ha noe å si?

Kuldegradene har helt klart noe å si. Jeg merket det godt selv da jeg var ute og kjørte i går, for pila så og si raste nedover  :o. Jeg priser meg lykkelig over miljøfartsgrensen på Ring 3, for da gjør det ikke noe om man luser avgårde i 40-50 km/t :D. (Tror nok vi har blitt litt bortskjemte med den milde vinteren så langt.)

Hvem var det som la ut bilder av hvor sikringen var plassert i det gamle forumet? Bilder sier jo som kjent mer enn tusen ord...
Oslo
P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014
Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019

Griffel

Jeg opplevd det samme tre år på rad når kulla kommer. Batteriet blr tomt lenge før energi metert viser 0.
I går allerede ved 20%.  Dette betyr ikke annet enn at kapasiteten er noe lavere enn normalt når det er så kaldt, dette fenomenet er mye sterkere på blyakkumulatorer, NiCa er slett ikke så verst.

Dessuten, energimåleren "teller" den energien som lades og det som brukes, og holder på den måten regnskap med hva som er på batteriet. Det er altså ikke egentlig en "nivåmåler" som viser hva som virkelig er på batteriet. Dersom batteriet ikke blir helt utladet av og til skjer det ikke noen 0 stilling av denne tellemekanismen, og 0 kan langsom komme ut av stilling.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

roarpett

Sitat fra: pilt på onsdag 24. januar 2007, klokken 12:16

Hvem var det som la ut bilder av hvor sikringen var plassert i det gamle forumet? Bilder sier jo som kjent mer enn tusen ord...

Det var nok meg, det... Her er det bildet jeg la ut den gangen.



Jeg sto på høyre side av bilen (ved ladekontakten) da jeg tok bildet.
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

Boogie

Det vi ser bilde av er forøvrig ikke en sikring, men en "bro" som bryter kontakten til batteriet. Rett under denne sitter en lignende enhet som er sikringen. Den kan være vanskelig å komme til.

Forskjellen mellom de to er den hvite fargen på toppen (som forøvrig også finnes på holderen hvor denne passer).

Denne "broa" passer også i sikringsholderen, men ikke omvendt.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

roarpett

OK, du har helt sikkert rett. Det er uansett denne dingsen man kan løsne og sette på plass igjen for å få noen ekstra meter ut av batteriene når det kniper.
Roar P
Bil: Peugeot 106 - Tur/retur Lørenskog - Billingstad nesten daglig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA