Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Test av e-tron 50 mot e-Niro og MG ZS på tu.no

Startet av elektro, lørdag 07. mars 2020, klokken 08:51

« forrige - neste »

Contango

I Jaguar forum og på Facebook sidene var det også slik at enhver problemstilling rundt bilenes kapasitet og praktiske egenskaper ble tatt personlig. Det ble opplevd som en direkte utfordring til eiernes valg og preferanser fremfor en diskusjon om bilen. Jaguar Norges deltakelse i forumene har endret litt på psykologien. Eierne har samlet seg mer om de faktiske problemstillingene og blitt mindre defensive når utenforstående har utfordret eller spurt om svake punkter bilene har. Det at Jaguar har meldt seg på i dialogene har vært veldig positivt sett fra mitt ståsted selv om de ikke alltid klarer å redegjøre godt nok. De prøver i hvert fall. Alle bilmerkene hadde vært tjent med en tilsvarende deltakelse fra fabrikant/importør i sosiale media.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

No-name

Sitat fra: Contango på søndag 08. mars 2020, klokken 09:26
I Jaguar forum og på Facebook sidene var det også slik at enhver problemstilling rundt bilenes kapasitet og praktiske egenskaper ble tatt personlig. Det ble opplevd som en direkte utfordring til eiernes valg og preferanser fremfor en diskusjon om bilen. Jaguar Norges deltakelse i forumene har endret litt på psykologien. Eierne har samlet seg mer om de faktiske problemstillingene og blitt mindre defensive når utenforstående har utfordret eller spurt om svake punkter bilene har. Det at Jaguar har meldt seg på i dialogene har vært veldig positivt sett fra mitt ståsted selv om de ikke alltid klarer å redegjøre godt nok. De prøver i hvert fall. Alle bilmerkene hadde vært tjent med en tilsvarende deltakelse fra fabrikant/importør i sosiale media.

Enig i at Jaguar Norge har gjort det veldig smart med å delta i forumet og  prøve å avklare ting og hjelpe deltakere og kjøpere.
At folk tar ting personlig ved diskusjoner rundt bilkjøp er vel ikke bare Jaguar kjøpere som gjør.

Synes faktisk at Tesla delforumet er verst slik sett, da der er en del Diehard fans som er veldig lite konstruktive når noen kritiserer tesla, og har en tendens til å angripe i flokk..

Det er veldig synd,  da man får på en måte avsmak for hele forumet,  og til og med hele merke,  kanskje..

Amadeus

Sitat fra: gigafactory på søndag 08. mars 2020, klokken 04:55
Hvordan går det an å skrive det uten å bli flau?  :laugh:

Jeg ble flau også, var ikke jeg som skrev det der😬

Contango

He he - denne tråden er ikke fryktelig informativ men den er ganske underholdende 😁

daktari

Det hadde vært interessant å sett samme testen med en X75. X60 solgte dårlig i Norge, men gikk vel omtrent like langt som E50, kanskje 10-20 km kortere. En X75 antar jeg vil gå noen få mil (30-40) km lenger gitt samme forbruk.

TUs konklusjon står seg, E50 er ikke førstevalget for de som kjører mange langturer om vinteren.
Det er åpenbart at Audi bør se nøye på ladefart ved kaldt batteri/kompatabilitet med ladere, for så lav ladefart som i testen ødelegger veldig en av de viktigste fordelene. Eiere som opplever det må melde inn slik at de blir kjent med problemet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

1000kwh

Jeg tror die-hard-fans-fakkelen endelig er passert videre til Audifolka! :D

(PS, jeg liker Etron og mange av dens egenskaper, men batterikapasitet og forbruk må det jobbes med slik som de har gjort med fossilene)

No-name

Sitat fra: 1000kwh på søndag 08. mars 2020, klokken 10:51
Jeg tror die-hard-fans-fakkelen endelig er passert videre til Audifolka! :D

Nice try...

Audi fans har vel hatt sånn rykte lenge, når det gjelder fosilbil, så ikke noe nytt der.

Men når det gjelder elbil, er det lang vei før de når opp til den ivrigste gruppen.

Contango

Sitat fra: daktari på søndag 08. mars 2020, klokken 10:50
Det er åpenbart at Audi bør se nøye på ladefart ved kaldt batteri/kompatabilitet med ladere, for så lav ladefart som i testen ødelegger veldig en av de viktigste fordelene. Eiere som opplever det må melde inn slik at de blir kjent med problemet.
+1
Kan jeg tillate meg å anmode om at eierne maser hull i hodet på forhandlerne om minimum å få batteritemperaturen indikert i ett display samt helst også manuell styring av den? Mye ville vært bedre forstått om vi visste hva batteritemperaturen var i bilene våre (jeg kan finne det ut i S'en men ikke i 3'rn).  I Jaguar forum maser de og Jaguar lytter.

elektro

Sitat fra: Contango på søndag 08. mars 2020, klokken 09:26

Nå føler jeg at ikke at det er noen «problemstilling rundt bilens kapasitet», men at del feilaktige oppfatninger rundt dette som forsterkes av en del media. Spesielt mange amerikanske «elbilsider»- og youtubere ønsker å fremstille det slik. Men også enkelte forumbrukere, som @1000kwh under, taler i grunn for seg.. Om produsentens deltakelse kunne endret dette, er jeg usikker på, men kanskje noen med en viss myndighet hadde økt saklighetsnivået.

SitatEtron er jo en stor skuffelse. Den har rett og slett for lite batteri og for høyt forbruk. Ikke en god kombo. Når batteridegrasjon setter inn vil jo dette skrumpe enda mer inn.

Og hva skal man med super komfort hvis man ikke skal på langtur? Her er det spart for mye for å få en hyggelig innstegspris (dog med stoffseter ala 1990)

Kia/Hyundai imponerer som vanlig!:)

Det er en myte at e-tron quattro generelt har vesentlig høyere forbruk enn andre sammenlignbare biler. Ingen reagerer når en Model X f.eks. bruker 340 Wh/km, men hvis e-tron gjør det, er den nærmest mislykket. So thirsty!

Når det gjelder e-tron 50 er den det den er, en stor bil med relativt lite batteri, men den har også en relativt rimelig pris. Og med rask lading kan du komme omtrent like raskt dit du skal som med andre biler det er naturlig å sammenligne med. Og selve bilens øvrige egenskaper må selv kritikerne innrømme at stort sett er noe av det bedre på markedet. Så kan man naturligvis diskutere bruksområdet til en slik bil, på en saklig måte.

Og ladehastigheten som tu.no gjengir, er interessant. La oss gjerne diskutere det. Med e-tron 55 er min erfaring at den stor sett starter på 80 kW+, selv med relativt kaldt batteri, og øker gradvis opp til nærmere 150 kW. Hvis man lader veldig kort tid eller starter med høy SOC, vil imidlertid resultatet være annerledes og den vil knapt nå 100 kW. En e-tron 50 vil selvfølgelig ligge enda lavere.

Hvis vi ser på Teslabjørn sin test av e-tron 50 til Geilo, lader han 78% ila. 33 minutter  i -0,5 grader, og sier spesifikt at batteriet ikke har blitt særlig varmt. Snitthastighet er med andre ord 92kW. Ideelt sett, f.eks. om han skulle kjørt til Bergen fortest mulig, burde han avsluttet lading litt mindre og heller ladet litt i Aurland eller Voss. Da kunne han oppnådd en snitt hastighet på 100 kW ved disse forholdene. Se fra ca. 12:55
https://youtu.be/EcK2cf4ZglI

Hvor kaldt det var eller hvordan TU.no gikk frem for å komme til konklusjonen om at e-Niro kommer raskere til Bergen er jeg ikke sikker på, men hvis det er tilfellet i det hele tatt, er det ikke snakk om mange minutter. e-tron 50 er nemlig ikke alene om å lade saktere i kaldt vær, se fra ca. 1:00
https://youtu.be/RjFE1mNtUcc

EDIT: Det står i TU.no artikkelen at det er temperaturer litt under null. Normalt bør e-tron 50 da lade minst dobbelt så fort som e-Niro, og den har jo ikke fullt dobbelt så høyt forbruk. At e-Niro fremdeles utmerker seg som «spesielt god til langtur» fordi den krever færre ladestopp, kan man jo hevde. Mange hevder imidlertid at det mest praktiske på tur er mange korte stopp, og at derfor f.eks. ladekurve ikke er viktig. Jeg synes en time lading, som nevnes i artikkelen, i mange tilfeller er for lenge å lade. e-tron 50 er et bra kompromiss, hvis du kan få 20 mil på 30-35 minutter, og kjøre typisk tre timer på norsk landevei, vinter. På en god sommerdag lader den noe raskere og du kan forvente å lade typisk 25 minutter for hver fjerde time på landeveien, f.eks. norgesferie. Det tror jeg de fleste lever fint med. Med e-tron 50 vil man også reise like raskt på virkelig langtur, f.eks. nedover i Europa. Så, jeg må si jeg sliter litt med å forstå konklusjonen til TU.no i og med at e-tron har noen åpenbare andre kvaliteter. Hvis da ikke prisen veier tungt. Ikke et vondt ord om e-Niro, åpenbart et av de aller beste bilkjøpene på markedet i dag. Hvis du kan få tak i en.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Counterpointer

Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 11:19
Men når det gjelder elbil, er det lang vei før de når opp til den ivrigste gruppen.
Hva er grunnlaget ditt for å påstå dette ?

Det er selvfølgelig flere Tesla folk enn Audi folk på diverse forum, men den mest ubehagelige bruker jeg har vært borti kjørte Zoe/Huyndai/Tesla, nummer to kjørte Audi E-tron/Porsche så vidt jeg vet. Gir dette meg rett til å si at merket er problemet?

Folk som er overpositive kjøre like gjerne Leaf eller Ioniq som S, X eller 3 og det er en stigende andel E-tron eiere også. Disse liker jeg uansett godt da det er et sympatisk trekk å være positiv!

Et ganske stort problem på forum er like gjerne de som misliker Tesla sterkt og kritiserer kun på grunnlag av dette. De prøver også ofte å blokkere meningsutveksling og spørsmål ved å lage motsetninger og tillegge motiver.

Personlig nekter jeg å bli fanboy for noe merke og forbeholder meg retten til å diskutere alle merker. Derfor denne lille «ranten».

No-name

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 12:05

Personlig erfaring og observasjon.  Hva ellers?

Det er bare å tren titt i det delforumet du frekventerer ofte, Tesla Aksjer, så vil du se at det ikke er akkurat høyt oppunder taket der..

Counterpointer

Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 12:32

Det er bare å tren titt i det delforumet du frekventerer ofte, Tesla Aksjer, så vil du se at det ikke er akkurat høyt oppunder taket der..
Nei der er det en del som virkelig «hater» Tesla [emoji849]

No-name

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 12:35
Sitat fra: No-name på søndag 08. mars 2020, klokken 12:32

Nei der er det en del som virkelig «hater» Tesla [emoji849]

Kan ikke si at svaret ditt overasker..

Contango

Jeg vet ikke om noe forum som er flinkere til å flytte diskusjonen over på andre biler og deres mangler enn Audi forumet akkurat nå. Om det er dårlig kultur i Tesla aksje forumet legitimerer vel ikke det noe som helst her inne?

No-name

Sitat fra: Contango på søndag 08. mars 2020, klokken 12:45
Jeg vet ikke om noe forum som er flinkere til å flytte diskusjonen over på andre biler og deres mangler enn Audi forumet akkurat nå. Om det er dårlig kultur i Tesla aksje forumet legitimerer vel ikke det noe som helst her inne?

Svarte bare på spørsmålet.

Greit at du hektet deg opp i bare det jeg skrev, men det er sannelig du som dro inn merkelojalitet i denne tråden,  ikke jeg.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA