Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Beta **I OSLO** 12-14 april

Startet av Olemann, onsdag 11. april 2012, klokken 07:54

« forrige - neste »

Olemann

Starter en tråd med litt mer filosofisk enn Volt og Ampere fundament;

Mitt inntrykk er at Reva er en solid innebygget 4 hjuls motorsykkel og tar man godt vare på batteriene har man både en drifsikker, rimelig, morsom og egentlig noe som burde kunne bli en "kult-bil".

Jeg merker at når jeg setter meg inn i den (og ikke min VW Tiguan med 140 hk)  så endres fokus fra å komme fort fram, til å nyte turen.....litt som Michelin guidens defininsjon av en 3 stjernes restaurant - verdt en reise i seg selv.....

Vel er det ubehagelig å skape kø i den eneste bakken dette skjer på min daglig jobbtur, men jeg har regnet ut gang på gang at det jeg forsinker gode naboer er under 10 sekunder, og dermed må det kunne leves med.

Men den fundamentale endring i min bevissthet rundt kjøring, fart og tempo har overasket meg. Jeg kjører ellers både MC og har hatt flere Golf GTI, men dette er en annen og ikke dårligere, bare komplett annen verden.
Refleksjoner?

Kito76

Er enig og har en Volvo V70 som bil nr 1. Kul bil og egentlig veldig driftssikker, men skulle ønske den er litt kvikkere i oppover bakker og har litt lenger rekkevidde. Kona kjører den til Oslo sentrum, en strekning på 12 km. Klarer akkurat tur retur på en ladning. (ikke vinter). Oppover trondheimsveien på ca 40 km i timen...

gbzdoc

Hadde selv siste versjon av Buddy med NIMH batterier med 10 års garanti. Det eneste som virkelig trakk ned (om bilen hadde fungert som den skulle. Var litt uheldig med min...) er at den ikke holdt farten oppover.

Fartssperre på 80, men kraft nok til å holde farten oppover, og den hadde vært konge! Lang rekkevidde hadde den også: Ca. 100 km selv i -20...

Olemann

Sitat fra: Reva76 på fredag 23. mars 2012, klokken 22:00
Kona kjører den til Oslo sentrum, en strekning på 12 km. Klarer akkurat tur retur på en ladning. (ikke vinter). Oppover trondheimsveien på ca 40 km i timen...

Det var merkelig kort distanse. Jeg kjører fra grensen mellom Asker/Bærum til Oslo, i går var det 35 km tilsammen, og når jeg kom hjem sto da nålen rett opp, altså litt over 50% er vel da igjen.
Jeg bruker aldri Boost og vanner hver uke, og har nye batterier, men håper den beholder en rekkevidde på ca 50 km før den når rødt lenge enda.  (Har aldri kjørt den ned under halvveis på gult, og kjører ned på gult bare en gang i uken.)
Jeg har helårsdekk som ikke ruller spesielt bra.  (Om noen har et sett med felger så kjøper jeg gjerne  :) )
Har du gamle batterier eller et "hardt" kjøremønster?

commiesoft

#4
Hei Olemann, litt av de samme erfaringene her. Kjører en Think, og setter
pris på 'Cruising'  aspektetd etterhvert.

Har en Chevy PU-truck med en 220 Hp motor, men den står for det meste parkert.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Kito76

Hei
Kjører ikke på boost hele tiden, men den må jo tas i bruk i oppover bakker. Vedlikehold lader og fylle på vann hver 14 dag. Kjøpte bilen i august 2011 og den er en 2010 model. Bilen hadde da gått 1400 km. Nå har den gått ca 6000 km.

Olemann

Sitat fra: Reva76 på lørdag 24. mars 2012, klokken 23:09
Hei
Kjører ikke på boost hele tiden, men den må jo tas i bruk i oppover bakker. Vedlikehold lader og fylle på vann hver 14 dag. Kjøpte bilen i august 2011 og den er en 2010 model. Bilen hadde da gått 1400 km. Nå har den gått ca 6000 km.

OK; med maks 24 km på en ladning om sommer tror jeg nok det er noe feil med batteriene, for kjørelengden skal være vesentlig lenger enn det.
Mvh Ole

edyrli

Kan si meg enig i det meste her. Revaen er utrolig trivelig å kjøre. Man går over i en annen sinns tilstand i reva. Man kommer fram når man kommer fram, det går ikke noe fortere om man blir stessa. Man blir plutselig mye mer høflig og defensiv i traffikken. Tror mange hissige folk kunne trengt noen uker med terapi i en Reva.

Reva76,
Jeg tror også du skulle hatt en diagnose på batteriene dine. Minner veldig mye om hvordan min var med de gamle batteriene. Den hadde også kun gått 3900km, men batteriene hadde sannsynligvis sulfatert da de hadde blitt for lite brukt. Blokk 8 gav 0V etter noen få km. Etter jeg fikk byttet går bilen bedre i F enn den gjorde i B med de gamle batteriene, og jeg skal ha rimelig bratt bakke før jeg er nede i 40. Kommer ca 45km nå før jeg er nede på midten av det gule.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA