Hovedmeny

Batteri!

Startet av Salihm, torsdag 05. mars 2020, klokken 00:44

« forrige - neste »

Salihm

Hei, er det normalt at batteriet blir mindre og mindre når du selv ikke kjører bilen? Ser at omtrent 10-30 km blir borte løpet av et døgn! Hva er greia? 🤔

Hodetelefoner

Helt normalt. Bilen bruker litt strøm hele tiden. I tillegg har batteriet en egen "bleed" funksjon for å holde alle cellene stabile.  Dette bruker litt strøm.

TøddiVedder

Noen km forsvinner nok fordi batteriet blir kaldere

Tom

Ha bilen tilkoblet når du har muligheten.. lad når du kan,ikke når du må..og max 90% utenom når du du trenger 100% for langtur..

sjokomelk

Sitat fra: Salihm på torsdag 05. mars 2020, klokken 00:44
Hei, er det normalt at batteriet blir mindre og mindre når du selv ikke kjører bilen?
Har du vasket det på 90 grader? :laugh:
Jeg er ganske sikker på at det er like stort som den dagen det ble montert i Fremont. Hvis ikke hadde bilen din begynt å krølle seg sammen. :P
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Cowboystrekk

Spesielt når det er kaldt ser batteriet ut til å miste kapasitet fort, men det skykdes at noen prosent blir utilgjengelig pga kulde. Lader/varmer du bilen igjen får du tilbake noen prosent. Sentrymode og hyppug bruk av app gjør og at du mister prosent fortere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

THE

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 05. mars 2020, klokken 08:23
Sitat fra: Salihm på torsdag 05. mars 2020, klokken 00:44
Hei, er det normalt at batteriet blir mindre og mindre når du selv ikke kjører bilen?
Har du vasket det på 90 grader? :laugh:
Jeg er ganske sikker på at det er like stort som den dagen det ble montert i Fremont. Hvis ikke hadde bilen din begynt å krølle seg sammen. :P

Er du sikker på at batteriet er like stort? Det er faktisk godt mulig at batteriet er fysisk mindre når bilen har stått i ro så lenge at batteriet er nedkjølt. Nesten alle materialer har en termisk ekspansjon ved oppvarming, og det betyr jo at de krymper når det blir kaldere. Hvis du parkerer bilen i 20 minus et døgn, så er nok batteriet ditt mindre enn da det forlot fabrikken i Fremont i 20-25 plussgrader....
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Toalmar

Sitat fra: Salihm på torsdag 05. mars 2020, klokken 00:44
Hei, er det normalt at batteriet blir mindre og mindre når du selv ikke kjører bilen? Ser at omtrent 10-30 km blir borte løpet av et døgn! Hva er greia? 🤔
Kan Hende bilen din ikke "sover" når den kan pga ting som er nevnt her allerede.
Mye sjekk via app, sentry mode eller kanskje du har den tilkoblet mot Tibber?
Alle sånne 3. part løsninger sjekker bilen din selv og da "sover" den mye mindre enn den kan.
Dette gir også strømforbruk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Salihm

Skjønner nå litt, takk for svar alle sammen.

sjokomelk

Sitat fra: THE på torsdag 05. mars 2020, klokken 10:02
Er du sikker på at batteriet er like stort? Det er faktisk godt mulig at batteriet er fysisk mindre når bilen har stått i ro så lenge at batteriet er nedkjølt. Nesten alle materialer har en termisk ekspansjon ved oppvarming, og det betyr jo at de krymper når det blir kaldere. Hvis du parkerer bilen i 20 minus et døgn, så er nok batteriet ditt mindre enn da det forlot fabrikken i Fremont i 20-25 plussgrader....
Interessant spørsmål egentlig. Concorde strakk seg vel en del i supersonisk hastighet pga. varme. Hvor mye krymper/strekker en bil på seg fra -30 til +40 grader?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ingeniøren

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 05. mars 2020, klokken 23:00
Sitat fra: THE på torsdag 05. mars 2020, klokken 10:02
Er du sikker på at batteriet er like stort? Det er faktisk godt mulig at batteriet er fysisk mindre når bilen har stått i ro så lenge at batteriet er nedkjølt. Nesten alle materialer har en termisk ekspansjon ved oppvarming, og det betyr jo at de krymper når det blir kaldere. Hvis du parkerer bilen i 20 minus et døgn, så er nok batteriet ditt mindre enn da det forlot fabrikken i Fremont i 20-25 plussgrader....
Interessant spørsmål egentlig. Concorde strakk seg vel en del i supersonisk hastighet pga. varme. Hvor mye krymper/strekker en bil på seg fra -30 til +40 grader?

ca 12x10-6 mm/mm/C om bilen hadde vært en bjelke av stål men regnestykket er nok litt vanskeligere en det...

http://www.aalarm.no/Tabeller/lengdeutvidelse.htm
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

TøddiVedder

Opplever nå at forventet km (i app) ved 100% lading bare er 390 km. Model 3 LR AWD 2019. Pleier å være 470. Aldri opplevd. Noen vært borti dette før?

TøddiVedder

Ordnet seg greit etter litt lading

ladov

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 12. desember 2021, klokken 20:32
Opplever nå at forventet km (i app) ved 100% lading bare er 390 km. Model 3 LR AWD 2019. Pleier å være 470. Aldri opplevd. Noen vært borti dette før?
Var batteriet kaldt da du startet lading? På min ser jeg at estimert rekkevidde er relativt lav før batteriet får varmen. Når den har ladet en stund og batteriet har fått opp tempen ser rekkevidden normal ut igjen.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

TøddiVedder

Var ikke veldig kaldt. Opplever ofte at viser lavere ved kaldt batteri, men så mye har aldri opplevd.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA