Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på Hurtiglading...

Startet av Hippie Djohn, mandag 09. april 2012, klokken 21:37

« forrige - neste »

Hippie Djohn

Hej

Er der nogen som har specs på Think Siemens motoren ?
Jeg har tegning og specs på Leroy Somer motoren...

El rayo

Motoren som ble brukt 1999-2002 har jeg lagt alle tilgjengelige data på http://www.evalbum.com/794
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Hippie Djohn

Tak!

Jeg tænkte mere på tekniske specifikationer som findes på motorens tegning. Max rpm, max strøm osv.
Som vedhæftede PDF.

Er der nogen som har en til salg ?

Min plan er at jeg vil bruge den sammen med en Curtis 1238 motor controller i en Clio

elektrolux

Curtis 1238 er beregnet på batterier på opp til 80V

Tror ikke Think Motoren vil yte noe særlig bra med så lav spenning. Den bør ha minst 100V og gjerne opp til 300V.

Forstår ikke hva du vil oppnå i en Clio med en slik motor? Clioen har jo allerede AC motor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hippie Djohn

Curtis 1238 kan køre med op til 140V og 650A
Denne kombination alså giver ca. 80 hk.

Clio'en har DC motor med normalt, 114V@ 250A.

Jeg vil skifte for at få mere effekt og større fleksibilitet med den programerbare motorcontroller i forhold til litium batterier mm.

elektrolux

Det var interresant.

Har samme controller i min Citroen C1, og kunne godt tenkt meg å øke spenningen til 140V eller ca 36 LiFePo4 celler i stedet for 25 celler som jeg har nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hippie Djohn

Ja det kan jeg godt forstå, C1-el er ikke den bedste engineered bil set.

Hvilken controller har du ? 1238-xxxx ?

Jeg vil have 38 eller 40 celler i min Clio.
Hvor store celler har C1 ?

Kan det virkelig passe at der ikke findes en tegning og specifikationsark på Siemens motoren ?

elektrolux

C1 har 160 Ahr Thundersky celler.

Hvorfor ikke heller kjøpe den, og bygge videre på den. Det er et godt utgangspunkt.

Mer om den her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4237.0.html
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hippie Djohn


Jo, hvis man bygger den om til 36-40 celler, mere effektiv varme og batterivarmer/ -isolering, så kan det sikkert blive en rigtig fin bil.

C1 El har i Danmark givet el-bilerne dårlig omtale, især pga. Ingeniøren's 9 dagbogs artikler om et test projekt af C1 El. Se alle 9 artikler her :
http://ing.dk/artikel/114568-dagbog-fra-elbilen-kap-1-det-gaar-bare-riiiiigtig-laaaangsomt

cs

The Leroy Somer Motor (your pdf) is from the new think A306. The old Think has a siemens Motor.
I think with Curtis and 80 Volts you would better go with a standard industrial AC Motor.
In my opinion 80 Volts AC drive for a Clio, which is quite heavy, seems a bit under motorized or do you keep the transmission ?

CS
2x Peugeot Scootelec, City EL (running), Th!nk City 1299 returner (sold), Th!nk City Gen2 Zebra EX-Ambulance 2008 1PP-2 Prototype Series, Kewet Citi Jet5
DE-52XXX near Cologne

http://www.thinkers.24.eu/

http://www.evalbum.com/3418

Hippie Djohn


The Leroy Somer Motor (your pdf) is from the new think A306. The old Think has a siemens Motor. Yes I know, I was asking for a similar drawing of the Siemens motor

I think with Curtis and 80 Volts you would better go with a standard industrial AC Motor. Curtis 1238-7601 will run up to 140 volts and 650 amps
In my opinion 80 Volts AC drive for a Clio, which is quite heavy, seems a bit under motorized or do you keep the transmission ? I'm keeping the transmisson and the lithium battery pack will make the car lighter. The Crutis system normally puts out about 100 hp, which imo is enough for a city car

CS

elektrolux

How do you get 100 hp out of 80V and 650A?

On my calculator thats 52 kW, which is about 70 hp before any losses are counted in.

Also, the Curtis will very quickly reduce amps as it gets hot leaving you with similar power as my C1.

You will also experience voltage losses when using many amps, so I recommend upping volts, and reducing amps.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hippie Djohn

How do you get 100 hp out of 80V and 650A?
Not 80V, 130+V... With 38-40 LiFePo4 cells you will get 130-135V on the battery pack, the voltage during full load will then be aprox. 110V 

In a 3-phase motor the RMS voltage is given:
VRMS = Vpeak /√2 = 110/√2 ≈ 78V 

The voltage between two phases (one positive, the other negative)
Uh= √3*32 = 135V

The theoretic power will the be
P=√3*78V*650A*cosφ(usually around 0,8-0,9, depending on the motor) ≈ 75kW ≈ 100 Hp incl. losses


Also, the Curtis will very quickly reduce amps as it gets hot leaving you with similar power as my C1.
I will make a water chill plate for it.
Are you sure the performance drop in your C1 is not related to the relatively small amount of cells and low voltage ?


The voltage drop will be significantly higher with your 25 cells @ 650 A than my 40 cells@650A.

You will also experience voltage losses when using many amps, so I recommend upping volts, and reducing amps.

Do you mean conductive losses or voltage drop due to the high current draw ? if you raise voltage you will get switching losses instead, perhaps a little lower but it also make the battery pack and BMS more expensive and complicated.

The maximum amps will only be very briefly, but of cause it will have influence on battery life time and performance question is how much ?
The reason for me to pick the Curtis controller is that I work with them on daily basis and they are very reliable, they can be programmed to match your motor, cooling/ heating system, BMS, SOC gauge, cruise control, Limp mode function, etc. etc. there is tons of opportunities with this controller.     

Hippie Djohn

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. april 2012, klokken 12:09
How do you get 100 hp out of 80V and 650A?

Anyway, 100 hp on the motor is maybe a little optimistic and if I only get 80 hp it's still ok for me.  :)

elektrolux

I rest my case, and see hope for C1.

With 38-40 x 100Ahr cells it should be quicker, and lighter, and heater should also work better.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA