Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pris på Hurtiglading...

Startet av Olemann, mandag 09. april 2012, klokken 13:27

« forrige - neste »

Olemann

Da har solen kommet til Oslo og jeg har endelig fått somlet meg til å få ut for-setene av min Reva og også det grå plastlokket.
Pass på ryggen når du løfter ut setene forresten....

Nå kjører jeg uten det teite plastlokket.  Det betyr full kontroll over vannpåfylling, luft, propper som ikke er helt tette (måtte bytte en), spenningsmåling og ikke minst den ustabile føleren for vann-mengde.

(Til vinteren kommer det nok på igjen, litt redd for at temperaturen blir for lav om varmen ikke holdes inne i plast-boksen.)

Bare et tips til oss Reva eiere!


edyrli

Hadde planer om å ta av lokket og ta en sjekk jeg også nå som varmen er på vei. Dersom du kjører uten kassen, hvordan blir det med ventilering av gass? Det utvikles jo litt Hydrogen under lading, da spesielt under utjevningslading.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Sitat fra: edyrli på torsdag 22. mars 2012, klokken 08:04
Hadde planer om å ta av lokket og ta en sjekk jeg også nå som varmen er på vei. Dersom du kjører uten kassen, hvordan blir det med ventilering av gass? Det utvikles jo litt Hydrogen under lading, da spesielt under utjevningslading.

Lokket skaper jo en tett kasse, så ventileringen er bedre nå uten lokk, selv om det selvsagt går rett opp i kupeen. Så sikkert en god ide å ikke tenne en sigarett etter 15 timers ladning, men nå har jeg aldri røkt så det problemet er ikke der.
Men er nok lurt å ha vindu på gløtt under lading for ved oppstart er det jo alltids releer etc som kan gnistre. Tror likevel ikke dette er hydrogenmengder som skaper trøbbel, men dette vet jeg lite om.

Snakker man om sikkerhet så lurer jeg jo også på hvordan det er å ha kroppen 20 cm fra 400 ampere strøm, Tesla er ikke bare et bilmerke.....

edyrli

Så det er ingen vifte i batterikassen? Jeg antok bare det ville være det.
Du har nok rett i at det er snakk om så lite gass selv under utjevning at det ikke medfører noen fare uansett.
400 Ampere i kablene er ikke noe å bekymre seg for. Det generer litt magnetisme, men ikke noe å snakke om. Spenningen er det du skal har litt respekt for, men i reva er det ikke snakk om mer en litt over 50 volt så ikke noen stor fare. Mulig du kjenner det hvis du kommer borti 48 volten men regner ikke med det er noe mer enn det. I en think med 115V skal du være mer forsiktig.
Den andre faren med åpne batterier er hvis du kommer borti med noe metall som kortslutter polene f.eks en klokke så kan denne bli så varm at du brenner av deg hender og fingre.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Rio

Sitat fra: Olemann på torsdag 22. mars 2012, klokken 15:56
Sitat fra: edyrli på torsdag 22. mars 2012, klokken 08:04
Hadde planer om å ta av lokket og ta en sjekk jeg også nå som varmen er på vei. Dersom du kjører uten kassen, hvordan blir det med ventilering av gass? Det utvikles jo litt Hydrogen under lading, da spesielt under utjevningslading.

Lokket skaper jo en tett kasse, så ventileringen er bedre nå uten lokk, selv om det selvsagt går rett opp i kupeen. Så sikkert en god ide å ikke tenne en sigarett etter 15 timers ladning, men nå har jeg aldri røkt så det problemet er ikke der.
Men er nok lurt å ha vindu på gløtt under lading for ved oppstart er det jo alltids releer etc som kan gnistre. Tror likevel ikke dette er hydrogenmengder som skaper trøbbel, men dette vet jeg lite om.

Snakker man om sikkerhet så lurer jeg jo også på hvordan det er å ha kroppen 20 cm fra 400 ampere strøm, Tesla er ikke bare et bilmerke.....

Jeg kjenner ikke Reva, men CityStromer (blybatterier) har utlufting, og vil ikke lade uten at den er operativ. Det er dog snakk om liten utskiftning av luft.

Magnetfeltet er ikke farlig, men 400A strøm er noe man skal ha respekt for. Det skal ikke store feil til før ting blir VELDIG varme.

Åpne batterikasser er også skremmende - under et batteriskifte på min bil så fallt en skiftenøkkel ned og kortsluttet noen batterier. Det tok sekunder før skiftenøkkelen var rødglødende og smeltet ned i batteriet. Det er relativt store energimengder vi snakker om, og alle batteripoler bør være tildekket.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Olemann

Det er vifte som det virker som alltid går under lading.

Åja, batteripolene er dekket med de plast-hettene som er montert. Litt upraktisk å være uten batterilokk ift. løse ledninger, støv etc, men det oppveies av fordelen med full kontroll på vannfylling, vannføler og andre synlige deler.

edyrli

Er det noe plass mellom batteriene og ramma til setene? Tenker da på om det vil være plass til T-145 batterier dersom man dropper dekselet.
T-145 er 19mm høyere enn T-125. Ellers like.

Et annet spørsmål er om du merker noe til om batteriene blir fortere kalde når du ikke har noe som holder på varmen? Ser at enkelte har til og med isolert batterikassa for å holde en høyere temperatur om vinteren.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Olemann

Det er noe slakk under ramma, men tror 2 cm ekstra blir for høyt, skal sjekke ved leilighet.  I alle fall risiko for at alle spenningsfølere og andre ledere henger seg opp i setet ved flytting av setet, i så fall må disse festes bedre enn det er originalt gjort.

Temp; har ikke merket noe enda, men ikke kjørt hel oslo vinter uten lokket på enda.  Tror jeg kommer til å skjære til et gammelt ullpledd eller noe slik at det b lir en viss isolasjon, men er kanskje ikke så lurt mht. gassing å legge teppet rett ned på batteriene heller.

Tror dette med temp. er viktigst for de som trenger å tyne mest mulig km. ut av hver lading, for meg holder det med ca 30 km. pr dag, og det har aldri vært noe problem enda,

Ole

Sitat fra: edyrli på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 12:47
Er det noe plass mellom batteriene og ramma til setene? Tenker da på om det vil være plass til T-145 batterier dersom man dropper dekselet.
T-145 er 19mm høyere enn T-125. Ellers like.

Et annet spørsmål er om du merker noe til om batteriene blir fortere kalde når du ikke har noe som holder på varmen? Ser at enkelte har til og med isolert batterikassa for å holde en høyere temperatur om vinteren.

elektrolux

Sitat fra: edyrli på fredag 23. mars 2012, klokken 07:51
Spenningen er det du skal har litt respekt for, men i reva er det ikke snakk om mer en litt over 50 volt så ikke noen stor fare. Mulig du kjenner det hvis du kommer borti 48 volten men regner ikke med det er noe mer enn det.

Testet nettopp dette med 60V strømforsyner på meg selv og på ei 16 år gammel jente. Trodd ehun ville kjenne mer enn meg, men hu sa hu ikke kjente noenting med tørre fingrer.

Med normalt tørre fingrer kjenner en som sagt ingenting ved 60V. Fukter en fingrene, kjenner en et lite rykk. Det er ganske svakt, men nok til å aktiviserer nærliggende muskler. Kanskje bruker disse abdominale treningsapperatene en lignende spenning? 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olemann

#9
Jeg ville ikke testet 48 V'en på mine barn.....

Her er impedans i huden på folk flest, oversikten viser fordeling pr. befolknings percentil.
Voltage 5% 50% 95%
25 V 1,750 Ω 3,250 Ω 6,100 Ω
100 V 1,200 Ω 1,875 Ω 3,200 Ω
220 V 1,000 Ω 1,350 Ω 2,125 Ω
1000 V 700 Ω 1,050 Ω 1,500 Ω

Vi ser at ved 25 V er den hos noen helt nede i under 2 kOhm. Lavere ved 48 Volt. (Fordi huden brytes ned ved spenning)

Så kan vi alle Ohms lov, og det er kjent at strømstyrker ned til 1mA (AC) og 5 mA(DC) kjennes.
Hjertestans har oppstått ved 60 mA (AC) og 300 mA (DC).

I tillegg vil fukt på hud, svette, stress, elektroder som presses ned i huden etc. redusere impedansen ytterligere og dermed øke strømmen.

Men normalt ligger man altså ved 48V på ca 30 mA som en tiendepart av faren for hjertestans (ved DC som Revaen har)  (Om jeg regnet rett i farta)

Ole

Griffel

Sitat fra: Olemann på fredag 26. oktober 2012, klokken 20:40
Jeg ville ikke testet 48 V'en på mine barn.....
Her er impedans i huden på folk flest, oversikten viser fordeling pr. befolknings percentil.
Det må vel være impedans i kroppen fra hånd til hånd om en slik verdi skal ha noen som helst mening. Motstanden vil også variere med hvor stor kontaktflate en har mot lederen, og som du skrivervariere med fuktig hud osv. Virkningen på kroppen er også avhengig av strømbanen gjennom kroppen. Folk har dødd av 100V og lavere mens andre har overlevd direkte lyn-nedslag .

Med vekselspenning kan nok hjerteflimmer oppstå ved avere strøm enn 60mA. Ikke prøv å finne ut hvor mye du tåler.

Det anbefales ikke og gjøre dette, men jeg har jobbet sammen med en elektrikker som brukte to fingere som spenningsprøver.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Olemann

Sitat fra: edyrli på tirsdag 16. oktober 2012, klokken 12:47

Et annet spørsmål er om du merker noe til om batteriene blir fortere kalde når du ikke har noe som holder på varmen? Ser at enkelte har til og med isolert batterikassa for å holde en høyere temperatur om vinteren.

Nå er kulda kommet til Oslo og jeg har isolert batteriene med 3 lag gammelt, godt ullteppe.  Har inntrykk av at det fungerer mer effektivt som kulde-isolator enn det tynne plastlokket.
Dessuten; det tar 2 minutter å ta det av/på om jeg får behov for å inspisere batteriene.

Ole

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA