Hovedmeny

Fifth gear test av e-tron

Startet av PF, onsdag 26. februar 2020, klokken 19:55

« forrige - neste »

PF

https://youtu.be/Mh9v7zludUs

Et par overraskende resultater, spesielt i starten her gitt.

1000kwh

Launch control må jo være noe de har tatt med seg fra fossilvariantene. For hva er poenget med det?

No-name

Sånn kan du sette spørsmålstegn om nesten alt i en bil. Men, den dama liker å kjøre bil,  lett å se..

elektro

Poenget med launch control er vel at det ikke skal brukes hver dag.... Nå overdriver han jo noe sinnsykt hvor vanskelig det er da. :D Er det ikke bare å holde inn bremsen, trykke gassen i bånn og slippe bremsen da? Eller må du skru av antispinn? Det er i så fall ett trykk på en dedikert knapp. Ser du, jeg har ikke engang prøvd det ila. snart ett år og 24.000 km, selv om jeg kom fra en bil som ikke hadde noen spesiell rutine for dette.

Vel, i e-tron må du stå i Sport da, som krever at du vipper girspaken bakover. Det tar 3/10 sekund og kan gjøres i blinde, men Sport er jo default i Dynamic mode. Uansett enklere enn å bytte fra Chill/Normal/Ludi (ev. skru av range mode, varme opp bilen og sette den til very low via forskjellige menyer på skjermen).

Videre virker det som ladesituasjonen er litt annerledes i UK. I Sør-Norge, Sør-Sverige, Danmark, Tyskland, Nederland osv. er det stor sett like uproblematisk og like raskt- eller raskere å kjøre langt med e-tron som Model X. Dette er nok ikke 5th gear sitt sterkeste område, men dama kan kjøre bil da. Utrolig kult å se e-tron bli kjørt såpass hardt- og mot en målestokk. Mulig en S-Line med sportsfjæring kunne gjort der enda bedre. Hadde vært gøy å se med antispinn i Sport eller helt av også, uten at det antakelig hadde gått noe raskere. Merker dog at den «kveler» bilen litt på snøføre i alle fall. Mister sjelden grepet på tørr asfalt. :police:
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

PF

Mest imponert over at den følger så godt med i aksen, mot en bil som skal være mye raskere

Øyvind.h

Synes dette var en ganske god test som stemmer godt med egen oppfatning av bilene på alt fra interiør og infotainment, til virtuelle speil, lading, ytelser og fleksibilitet.
At de mener X`en er smoothere på veien skyldes kanskje de nye adaptive demperne, for jeg synes E-Tron er smoothere på veien enn min gamle X. Sikkert skjedd en del siden 2016.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 26. februar 2020, klokken 20:18
Launch control må jo være noe de har tatt med seg fra fossilvariantene. For hva er poenget med det?

Det er et lite poeng (men ikke stort), med at launch control spenner opp drivverket før du slipper bremsen. Dvs det legges en del moment ut på begge motorer (som gir noe forbruk, selv ved stillestående, derfor ikke default), men som da holdes igjen av bremsene. I det du slipper bremsepedalen er gassen allerede i bånn, og alle tannhjul i god kontakt, som gir mer krefter gjennom drivverket med mindre slitasje.

Så noen millisekunder spart for alle som ikke har lynrask høyrefot, en liten besparelse i drivverk, og litt snillere for hele systemet. Men i praksis er det nok vel så mye for å levere noe kjent til gamle kunder.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

automat

Sitat fra: PF på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:03
Mest imponert over at den følger så godt med i aksen, mot en bil som skal være mye raskere
De sier det er TMX Long Range de tester, altså ikke Performance, så da stemmer vel det ganske bra.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Ja, god test, underholdene og bra produsert også. Savner litt det blant alle youtuberne, selv om det er mye bra og mange som er flinke med små ressurser der også. Veldig bra, ærlig sammenligning i Top Gear sin Model S vs. Taycan video også, selv om drag-racet i begynnelsen tok litt av fokuset. Elsket Top Gear i gamledager, men mistet interessen da jeg oppdaget elbiler (og Jeremy Clarkson ble for uspiselig).

Er vel 21-tommere på begge biler, så bør ikke være stor forskjell der, men det er jo litt avhengig av dekktrykk- og type, samt valgt kjøreprogram og hastighet. Har ikke kjørt TMX «Raven», men har nok skjedd litt både her og der. :+1: Som familiecruiser er den nok topp, det jeg savner, er en god måte å frakte skiene på og å sikre øvrig last.

elektro

Sitat fra: automat på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:20
De sier det er TMX Long Range de tester, altså ikke Performance, så da stemmer vel det ganske bra.
Har blitt sagt at det er fordi X'en ikke står i Low, eller Very Low. Uansett, savner ikke raskere aks.. men ville ikke hatt veldig mye mindre heller.

Øyvind.h

22" på X'en. Og ja - den er visstnok raskere i low/very low enn standard. Kan godt være den hadde dratt mer fra om den var senket, men jeg opplevde ikke forskjellen mellom bilene som særlig stor på aks. Model S derimot var vesentlig sprekere og artigere å kjøre. Den kilte i magen :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:10
Synes dette var en ganske god test som stemmer godt med egen oppfatning av bilene på alt fra interiør og infotainment, til virtuelle speil, lading, ytelser og fleksibilitet.
At de mener X`en er smoothere på veien skyldes kanskje de nye adaptive demperne, for jeg synes E-Tron er smoothere på veien enn min gamle X. Sikkert skjedd en del siden 2016.
også overrasket at de påpeker at Xen er så stille, må jo bety liknende støynivå i begge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: daktari på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:47
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:10
også overrasket at de påpeker at Xen er så stille, må jo bety liknende støynivå i begge.

Ja i lav og middels hastighet synes ikke jeg forskjellen er særlig stor. Legger du dg i 130-140km/t derimot merker du mer forskjell.
VW ID4 GTX 2023

HåkonE

Så omtrent lik på akselerasjon, kvikkere rundetider på Etron og bedre chassis på Etron.

Sistnevnte har jo tyskerne alltid fått til, men betyr det egentlig så mye på en SUV?

Opplevde merkbart bedre støyisolering og opplevd kvalitetsfølelse (registrerer "Tesla-mareritt" av uheldig kunde på forsiden av Nettavisen i dag) på Etron (med akustikk-glass) under prøvekjøring av disse bilene, men Model X er jo fortsatt plassvinneren.  :)

Er man usikker på hva som er viktig for støyisolering, så er det jo bare å begynne med å slenge igjen døra.  ;)

PF

Sitat fra: elektro på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:29
Sitat fra: automat på onsdag 26. februar 2020, klokken 21:20
Har blitt sagt at det er fordi X'en ikke står i Low, eller Very Low. Uansett, savner ikke raskere aks.. men ville ikke hatt veldig mye mindre heller.

og noen klaget på at man måtte bruke launch mode på e-tron  :P
men long range 4.5 sek i følge Teslas sider, Audi 5.7 sek, burde helt klart dratt mye mer i fra, men var vel ikke varm nok, satt i riktig høyde osv.
Men for meg er de ca. 6 sekundene mer en raskt nok til vanlig bruk, og side mann på jobb som kjører p85d mener det er sjeldent man har bruk for de 3 sekundene til 100.
så for min del står komfort og kvalitetsfølelse høyest, (jada. mer rekkevidde hadde sikkert vært fint)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA