Slå fra regenerering på Saxo/P106

Startet av jornheim, onsdag 21. mars 2012, klokken 17:08

« forrige - neste »

jornheim

Har nogen en opskrift for en ekstra kontakt/afbryder, som midlertidigt slår fra regenereringen  på Saxo/P106, på samme måde gearvælgeren på Berlingo/Partner gør det?

Sådan en ville jo være meget nyttig i glat føre og på lange bakker (nedad/nedover), når bilen i forvejen er fuldt opladet, begge problemer diskuteret her på forum.

De kendte muligheder er ret så primitive:
- at åbne dørren. Fungerer kun ved meget lav hastighed
- at dreje nøglen helt til venstre. Kan være farligt, og i hvert fald slukkes de fleste funktioner på bilen, inkl. bremseservo
- at træde let på pedalen så ecometer går i nul og bremse samtidigt med håndbremse eller venstre fod...

Yderlige et problem er, at man ikke med nøglen kan tænde hovedrelæet igen, mens bilen ruller. Den skal nærmest stå stille.

Ideer
- at bruge pin nr. 55 i det store 55pol. stik. Det er den hvor gearvælgeren på Berlingo/Partner er tilsluttet (hvordan fungerer den egentlig?)
- at afbryde hovedrelæets styreledning i Sagemboksen, og sætte en ekstern kontakt imellem   (men hvad vil elektronikken sige til det?)

Hvad siger eksperterne?

jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Sitat fra: jornheim på onsdag 21. mars 2012, klokken 17:08
Ideer

- at afbryde hovedrelæets styreledning i Sagemboksen, og sætte en ekstern kontakt imellem   (men hvad vil elektronikken sige til det?)

Hvad siger eksperterne?

Det må du i alle fall ikke gjøre! Rele'et vil brenne etter få avbrytninger.

Tror Berlingo ideen er værd et forsøk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. mars 2012, klokken 17:44
Tror Berlingo ideen er værd et forsøk.

Vil en Sagemboks (i Saxo/P106-måde) akceptere et signal på pin 55? Hvilken serie (1000...4000) vil muligvis fungere? CPU-version (v.3.3...3.5...)? Mange spørgsmål.

Boogie skrev for 4 år siden på svensk forum
Sitat
http://elbil.forum24.se/elbil-about936.html
Jeg har også hatt en Berlingo som trodde at den var en Saxo (bilen stod i forover med grønnt lys selv om gearet stod i park, og gearspaken hadde ingen innvirkning på kjøringen). Jeg kunne da ikke få bilen i revers, men ved å ta ut en av hovedsikringene og sette den inn igjen så ble computeren resatt -da var alt OK igjen. Jeg tror derfor at computeren er den samme, og at den selv finner ut hvordan den skal fungere (men igjen forskjellige prod nummer).

elektrolux

Det er mulig å fortelle komputeren om den står i en Saxo eller Berlingo.

Vet ikke om pinne 55 er aktiv når komputeren får beskjed at den står i en Saxo.

Serie 3000 og 4000 SAGEM bokser kan omprogrameres på denne måten. Men du må sjekke om computeren er V 3,5. Vet ikke om V 3,3 kan programeres om.

Står litt mer om det på Wikiet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elinesg

Idiotspørsmål: hvorfor er det dumt at bilen lader i nedoverbakker når batteriene er fulladet (regner med det er dette som er regenerering)? Jeg hørte det samme da jeg kjøpte bilen min, men konkluderte med at den jo slutter å lade når den er fulladet når den står plugget i, slik at det sikkert måtte finnes en slik sperre for lading under kjøring også?
Citroen Saxo 2003, Harstad

Rio

Hei,

Fordi når man regenererer så lader man jo batteriet, og hvis batteriet allerede er fullt så kan man overlade (skade) batteriet hvis regenereringen ikke er slått av. På de fleste biler skjer jo dette automatisk, men hvis det ikke skjer automatisk på din så må du gjøre det manuelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Nei, de gamle PSAene har nok ikke noen funksjon som begrenser regenereringen ved fulladet batteri - dessverre.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Griffel

Sitat fra: Elmo på onsdag 21. mars 2012, klokken 23:37
Nei, de gamle PSAene har nok ikke noen funksjon som begrenser regenereringen ved fulladet batteri - dessverre.
Er du sikker på det? At laderchopper fortsetter å kjøre opp spenningen for å kunne leverer regenererings strøm selv når batterispenningen er på topp? Jeg trodde det var en begrensning på spenningen ut fra ladechopper. Med hastigheter lavere enn ca 50 km/t må den uansett justere feltet for å få høy nok spenning til å overstige batterispenningen.

Jeg mener å ha lagt merke til at jeg måtte bruke mer brems dersom starten på turen var en nedoverbakke. Uansett er nok det ikke et stort problem. nesten bare der turen starter i lang nedoverbakke. En skal ikke ha kjørt mange m før det er plass til litt bremseenergi.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jornheim

Sitat fra: Griffel på torsdag 22. mars 2012, klokken 10:30
(...)
Uansett er nok det ikke et stort problem. nesten bare der turen starter i lang nedoverbakke. En skal ikke ha kjørt mange m før det er plass til litt bremseenergi.

Ja, det er sikkert ikke noget problem for de fleste. Men nogle bor på toppen af en bakke.

Er i kontakt med en P106-ejer i Tyskland som skal straks 500m nedad, bakken har 10%. Og så svarer bremseenergien jo til en hurtigladning,  fordi den gi'r meget mere en 10, 13 eller 14A ladestrøm. Og så hyler hans robometer (ja, han har et, med norsk meny).

Er det ikke sådan at PSA-biler afbryder hurtigladning ved ca. 80% hvis man bruger Marechal-kabel med jævnstrømskontakter?.

Hovedfordelen ved en regen-afbryder vil nok være bedre sikkerhed om vinteren.

Griffel

1200 kg 50 m ned er 60000 Wsek eller 17 Wh. (0,017 kWh). Altså det maksimale en kan få tilbake på batteriet etter å trillet ned en 500m lang bakke med 10% fall, litt rullemotstand og litt luftmotstand, så blir det 0,01 kWh eller 0,08% av nominell batterikapasitet. Om dette er ødleggende, kanskje?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jornheim

Godt regnet... det er en kortvarig stærk ladestrøm. som - hvis den kom fra bilens lader - af gode grunde ville blive reduceret, når batteriet er fuldt opladet (topladning fungerer jo med sølle 5A). Jeg kan ikke bedømme, om det skader...

Men tilbage til problemstillingen:
Her er gearvælgerens/girspakens funktionsbeskrivelse. Den indeholder 4 modstande. Tvivler på at boksen i Saxo/P106 vil "høre" på disse forskellige spændinger, men måske et forsøg værd?

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 21. mars 2012, klokken 23:37
Sitat fra: Griffel på torsdag 22. mars 2012, klokken 10:30
Er du sikker på det?

Nei helt sikker er jeg ikke. Jeg baserer utsagnet på "hearsay" og amperemeteret på PakTrakR'n i bilene mine.

Og med din tydelige kompetanse på hvordan motoren på disse bilen fungerer så får du meg til å tvile.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: jornheim på torsdag 22. mars 2012, klokken 11:01
Er det ikke sådan at PSA-biler afbryder hurtigladning ved ca. 80% hvis man bruger Marechal-kabel med jævnstrømskontakter?.
Tja.
Når man benytter en hurtiglader fra PSA (eller hvem som laget dem) med Marechal-hanske så kommuniserer bilens computer med den eksterne laderen og forteller hvor mye strøm den ønsker til enhver tid.

Men om du bare kobler til spenning på likestrømskontaktene i bilen/hansken (slik vi gjør med hjemmelagde "hurtigladere") så er det ingen begrensninger eller ladestopp i bilen. Da kan du koke batteriene tørre om du "vil".
eUp 2014 - solgt.

Elmo

Sitat fra: jornheim på torsdag 22. mars 2012, klokken 12:55
Her er gearvælgerens/girspakens funktionsbeskrivelse. Den indeholder 4 modstande. Tvivler på at boksen i Saxo/P106 vil "høre" på disse forskellige spændinger, men måske et forsøg værd?

Nå har jeg ikke drevet så mye med Berlingo/Partner, men . . .
gearvelgeren på dem er vel ikke bare elektrisk - er den ???    Blir ikke gearet satt fysisk i fri ???
eUp 2014 - solgt.

Trond Arve

Min P106 regenererer uvilkårlig. Har 4 kilometer utforbakke fra hytta, der måtte jeg slå av tenninga for å unngå at Robometeret peip som en liten museunge, selv i lave hastigheter (20-30 km/t).
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA