Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Felger

Startet av foxy, lørdag 07. april 2012, klokken 14:52

« forrige - neste »

foxy

I-miev 2011
Asker

Kris

Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

I-miev 2011
Asker

Kris

Det ligger noen på finn.no ja. Særlig C Zero hoper seg opp og det ser foreløpig ikke helt ut som folk har tatt konsekvensene av 2012 modellen innover seg. Den koster jo omtrent det samme som i fjor, men har integrert fjernstyring av klima. Slik jeg ser det må prisene på brukte 2011 modeller ned mot 150 000 for å konkurrere. Man må jo trekke fra for alder, kilometer og at den er en bruktbil, samt kostnadene ved å installere Eberspacher (for å få et tilnærmet likt utsyrs- og funksjonsnivå).

Foreløpig sitter jeg på gjerdet.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

Sitat fra: KristianW på tirsdag 20. mars 2012, klokken 16:58
Det ligger noen på finn.no ja. Særlig C Zero hoper seg opp og det ser foreløpig ikke helt ut som folk har tatt konsekvensene av 2012 modellen innover seg. Den koster jo omtrent det samme som i fjor, men har integrert fjernstyring av klima. Slik jeg ser det må prisene på brukte 2011 modeller ned mot 150 000 for å konkurrere. Man må jo trekke fra for alder, kilometer og at den er en bruktbil, samt kostnadene ved å installere Eberspacher (for å få et tilnærmet likt utsyrs- og funksjonsnivå).

Foreløpig sitter jeg på gjerdet.

De fleste har jo kjøpt til 260000 - da selger man ikke så lett den til 150k etter 1 år.  Kapitalkost er jo bare 5000 kr ca i året - da beholder man lett el bilen.

Hvis man får en 2011mod ikke engang 1 år gammel til 170-180k med lav km  og investerer i eberspecher til 25k  (hvis man har behov for det) så er det jo et bra kjøp.

I-miev 2011
Asker

kjekk

Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 15:29
ikke så hyggelig for leaf eiere leser jeg på elbil.no.
Heller en bil med kræsjgaranti enn en mixmaster med batterigaranti ;)

Kris

#6
Har full forståelse for de som beholder bilen. Man kjøper jo ikke ny bil som en investering i annet en bruksverdi, og ikke med tanke på å selge snarlig.
Men for de som ikke trenger den og derfor selger må jo prisen bestemmes av etterspørselen. Da har hva den engang kostet overhodet ingen betydning. Det er jo for noen en ubehagelig kamel å svelge men bilen stiger ikke i verdi ved å trenere salget. Tvert imot.

Her er et kjapt overslag på hva jeg mener dikterer prisen:
30 000,- Eberspacher med P-varmer
15 000,- Bruktbiltap (bare fordi den ikke er ny fra forhandler)
15 000,- Ny og oppgradert modell på markedet
10 000,- Kilometer og slitasje
10 000,- Omregistrering

Trekker man dette fra nybilpris i dag på 215 000, bør prisen ligge et sted rundt... vel, 140 000 inkludert omregistrering. En brukt 2011-modell til 170 000 er ikke noe røverkjøp. Skal man bruke den hele året og trenger varme, er man nesten oppe på nybilpris.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

foxy

#7
Sitat fra: KristianW på tirsdag 20. mars 2012, klokken 18:01
Har full forståelse for de som beholder bilen. Man kjøper jo ikke ny bil som en investering i annet en bruksverdi, og ikke med tanke på å selge snarlig.
Men for de som ikke trenger den og derfor selger må jo prisen bestemmes av etterspørselen. Da har hva den engang kostet overhodet ingen betydning. Det er jo for noen en ubehagelig kamel å svelge men bilen stiger ikke i verdi ved å trenere salget. Tvert imot.

Her er et kjapt overslag på hva jeg mener dikterer prisen:
30 000,- Eberspacher med P-varmer
15 000,- Bruktbiltap (bare fordi den ikke er ny fra forhandler)
15 000,- Ny og oppgradert modell på markedet
10 000,- Kilometer og slitasje
10 000,- Omregistrering

Trekker man dette fra nybilpris i dag på 215 000, bør prisen ligge et sted rundt... vel, 140 000 inkludert omregistrering. En brukt 2011-modell til 170 000 er ikke noe røverkjøp. Skal man bruke den hele året og trenger varme, er man nesten oppe på nybilpris.

Ja stort sett enig i ditt resonomang - jeg  tenkte ikke på alle detaljer ref omregistrering etc..
Men du tar da veldig i med både bruktbiltap, km og slitasje og ny modell fradrag - den nye har vel el. parkeringsvarme som er det eneste signifikante? – og det kompenseres jo og vel så det via at du monterer eber – så du får en merverdi i eber fremfor 2012 mod
Jeg ville satt opp regnestykket slik
15 000,- Eber/ny modell med varme (bruker bare 50% av din Eberpris siden eber fremstår som et langt bedre alternativ enn el fjernvarme)
20 000,- Bruktbiltap (ca 10% av listepris etter 1 år er fair)
10 000,- Omregistrering
10 000.- (2 kr pr km ville jeg lagt til grunn ergo 5000 km kjørt)
Så rund 160 000.- er en fair pris på 1 år gammel miev med ca 5000km på klokka.

PS:  30000.- for eber er vel litt dyrt - 25k koster det vel ?!
I-miev 2011
Asker

emagic

Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 15:29
ikke så hyggelig for leaf eiere leser jeg på elbil.no.

En av mine skepsiser rundt Leaf er basert på historien rundt noen Nissan Xtrail for noen år tilbake der bilene viste seg å ha langt mindre effekt enn de var tollet inn for.   Og det ble en stygg sak der Nissan i retten vel anklaget NAF for å ikke ha peil på bil...  Kan nok finnes frem med google, men uansett, jeg ble skeptisk til Nissan etter den episoden...

Sett i forhold til Toyota som gav meg ny Radio/CD spiller 2 år etter at garantien hadde gått ut fordi de syntes at bilen ikke hadde gått så langt at den burde ha gått i stykker så er det jo en viss kontrast...

emagic

Rio

Sitat fra: emagic på tirsdag 20. mars 2012, klokken 19:11
Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 15:29
ikke så hyggelig for leaf eiere leser jeg på elbil.no.

En av mine skepsiser rundt Leaf er basert på historien rundt noen Nissan Xtrail for noen år tilbake der bilene viste seg å ha langt mindre effekt enn de var tollet inn for.   Og det ble en stygg sak der Nissan i retten vel anklaget NAF for å ikke ha peil på bil...  Kan nok finnes frem med google, men uansett, jeg ble skeptisk til Nissan etter den episoden...

Sett i forhold til Toyota som gav meg ny Radio/CD spiller 2 år etter at garantien hadde gått ut fordi de syntes at bilen ikke hadde gått så langt at den burde ha gått i stykker så er det jo en viss kontrast...

emagic

Et lite poeng her: det er forskjell på Nissan/Toyota, og forhandlere. Begge kan være gode/dårlige litt uavhengige av hverandre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kris

Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 18:31

PS:  30000.- for eber er vel litt dyrt - 25k koster det vel ?!


Koster visst det med parkeringsforvarming i følge en på forumet her.

Personlig synes jeg ikke Eber er noen fordel fremfor originalsystemet.
Elektrisk forvarming er mindre miljøfiendtlig, mer driftssikkert, mer behagelig, enklere å bruke og ikke minst rimeligere i bruk. Når varmemagasinet og kupeen er forvarmet brukes bare en beskjeden mengde strøm til vedlikeholdsvarming.

Bortsett fra det tror jeg vi er enig ;)
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

elektrolux

Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 18:31
Så rund 160 000.- er en fair pris på 1 år gammel miev med ca 5000km på klokka.

Hva med en helt ny C-Zero til 160000 NOK?

Tyskerene kan nå levere til Norge for denne prisen. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. mars 2012, klokken 22:46
Sitat fra: foxy på tirsdag 20. mars 2012, klokken 18:31
Så rund 160 000.- er en fair pris på 1 år gammel miev med ca 5000km på klokka.

Hva med en helt ny C-Zero til 160000 NOK?

Tyskerene kan nå levere til Norge for denne prisen. ;)

BOS Skøyen tar for tiden 199.400 for iOn ferdig på veien inkl. vinterhjul på alu-felg ...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Elmo

#13
Sitat fra: KristianW på tirsdag 20. mars 2012, klokken 18:01
Her er et kjapt overslag på hva jeg mener dikterer prisen:
:
10 000,- Omregistrering

Du er optimistisk her. Omregistreringsavgiften for 2011 og 2012 modeller er høyere enn det
1200-1600kg      kr  16.880,-
over 1600kg       kr  21.860,-
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kris

Sikkert høyere for Leaf og andre overvektige beist ;)
Imiev veier 1100 kg, og avgiften er omtrent 11 000. Anslaget mitt var uansett så grovt at jeg rundet ned til 10 000.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA