Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

HJEELP,, de truer meg med avregistrering!

Startet av EVlithium.net, tirsdag 20. mars 2012, klokken 12:09

« forrige - neste »

EVlithium.net

I dag har jeg vert  på Statens Vegvesen og vist frem min VW Golf Citystromer etter at batteripakken er blitt byttet ut fra bly til lithium. bilen er nå slanket seg med 400kg blitt kvitt 512kg bly og fått inn 98kg Winstone lithium batterier.  bilen har faktisk lengre rekkevidde nå en før pga dette store vektforskjelden.. jeg kontaktet Statens Vegvesen fordi jeg nå trodde at bilen kunne få tilbake den 5 sitteplassen som den egentlig har fordi den nå er mye lettere.
de krever at jeg skaffer TUV dokument som sier at min bil er godkjent med denne typen batterier.

Må fremvise godkjent dokumentasjon fra kompetent uavhengig laboratorium på at kjøretøyet tilfredsstiller ECE 100 etter ombygging.

har noen noen ideer hva jeg skal gjøre?  hvor får jeg skaffet noe sånt?  vw bare lo av meg  :(

å jeg har kun 3 uker på meg!
Webstore: www.evlithium.net

elektrolux

Uff og uff.  ::) ::) ::)

Eneste du kan gjøre nå er å sette blypakken tilbake, og vise bilen med det.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EVlithium.net

Det er ikke et alternativ fordi de orginale batteriene er borte nå!  jeg kjøper ikke bly for 35 000,-  da går heller bilen på skroten!

Hva har de andre gjort når de har byttet batteriteknologi da? 
det kreves godkjenning av bilen etter bytte av batteriteknologi!

Dette må la seg løse!  hva gjør de som bygger om biler til el da????     
hvor skaffes TUV godkjenningen til de bilene?? 

de er jo også nøtt til å vise fren TUV gokjenning for å få registrert bilen! 
Webstore: www.evlithium.net

jkirkebo

Sitat fra: la2ula på tirsdag 20. mars 2012, klokken 12:41
Hva har de andre gjort når de har byttet batteriteknologi da? 
det kreves godkjenning av bilen etter bytte av batteriteknologi!

Holder kjeft og satser på at ingen sjekker vil jeg tro...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Lynet

Det er alltid best å kontakte Statens Vegvesen før man begynner slike prosjekter, de er aldri lette å ha med å gjøre når de kobles inn til slutt! Det gjelder alle mulige prosjekter.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

sven erik

lån bly pakke  få alt i orden  så sett inn de nye  bateriene å ikke si noe de skjekker ikke det på en  eu kontroll  men de sa til meg  at en fult lovlig kunne bytte baterier å samme vilke baterier jeg satt  inn bare jeg ikke kalte det en  ombygning å ville ha forandret noe i bilen

EVlithium.net

Nei det er ikke noe alternativ. jeg skal heller finne noen som kan gå god for min ombygging! det MÅ jo alle som bygger EL-biler også gjøre for å få registrert sitt bygg!
Å da blir hensikten med besøket på statens vegvesen oppnådd og jeg får 5 seter.  Først da er den også helt lovlig! 

alt annet er jo ulovlig å bør heller ikke nevnes på et sånt forum.
Webstore: www.evlithium.net

edyrli

Denne tråden forteller jo litt fra en av de få som har fått godkjent en ombygget fossil bil.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4242.0.html
Burde jo være litt lettere på en ombygging av elbil da det er en mindre ombygging.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

EVlithium.net

Da har jeg levert klage på avslaget.

Jeg trenger nok egentlig bare en uttalelse fra et elbilverksted som kan dokumentere at batteriene er sikker i bilen.

så vi får nå se da.......
Webstore: www.evlithium.net

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Håper du får det til. Får du det til vil sikkert mange andre komme ut av skapet.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Bly

Hei. Vi har byttet til li på ca 50 biler i løpet av de siste tre årene. Så lenge
BMS systemet er sikkert, så skal det normalt ikke være noe problem. (det fins jo nå også Li batterier med innebygd BMS system som kan settes rett inn i batterikassene uten et avansert BMS system) jeg kan allikevel tenke meg til at biltilsynet ikke liker den store vektreduksjonen. I de tilfellene vi muntlig har tatt slikt batteribytte opp med biltilsynet, så har de ikke sett på det som en ombygging. Våre vektreduksjoner har da ikke vært på mer enn 100kg. det har biltilsynet godtatt. Med en vektreduksjon på opptil 400kg, så vil normalt biltilsynet reagere.
Toyota TACOMA Electric Pickup 1996. 250km rekkevidde

El rayo

Sitat fra: Bly på søndag 01. april 2012, klokken 20:22
Våre vektreduksjoner har da ikke vært på mer enn 100kg. det har biltilsynet godtatt. Med en vektreduksjon på opptil 400kg, så vil normalt biltilsynet reagere.
Man kan vel i dette tilfelle argumentere med at egenvekten nå er mer lik den som Golf opprinnelig har og at nyttelasten kan økes tilsvarende reduksjonen av egenvekt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

hens

Min erfaring fra gammel Citystromer (Oslo Energi's 1989 modell) er at den aldri skulle vært godkjent med blybatterier!  Dette fordi den ikke har laststiller på bakbremsene.
Tyngdefordelingen blir totalt endret i forhold til originalgolfen, slik at bilens bremsesystem låser forhjulene lenge før det blir bremseeffekt på bakhjulene, med det resultat at bilen går rett frem selv ved forsiktig bremsing på glatt føre.
Etter omygning til Nicad oppførte bilen seg langt bedre på vinterføre, både igangsetting og bremsing.

Bilen vil derfor bli langt mindre farlig ved å få ut 300 kilo batterier fra bagasjerommet!

Jeg vil anbefale at du foretar en veiing av bilen for å se hva akseltrykket er foran og bak, det vil sannsynligvis ligge nærmere originalen enn el/blyversjonen som er godkjent.
Det kan sannsynligvis gjøres på en av veivesenets vekter.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA