Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Skjøteledning og el-anlegg

Startet av Gro, torsdag 05. april 2012, klokken 11:22

« forrige - neste »

Gro

Jeg har kjørt Reva siden januar og er så langt fornøyd. MEN, jeg hadde en lite trivelig episode i forrige uke som jeg ikke forstår noe av. Etter å ha stått på lading på flyplassen mens jeg var på kurs, skulle jeg kjøre hjem. Batteriet viste fullt, men det var ikke noe guff på bilen. De første noen og hundre meterne gikk den, litt daff, men den gikk. Så bare dabbet den av som om batteriet gikk tomt. Den viste ikke rødt lys når jeg prøvde å gi ekstra gass... Selvfølgelig måtte det skje midt i verste rushtid, så jeg begynte å bli ganske varm i boksen. Jeg stoppet bilen, og skudde på igjen etter et minutt (tenkte at det samme må vel gjelde for bildatamaskiner som for andre datamaskiner, virker det ikke så reboot) og da var alt normalt??? Noen som har vært ute for det samme?

Gro

Blå Reva
Stavanger, Rogaland

edyrli

Jeg har ikke vært utefor det samme nei.
Jeg kan jo komme med noen teorier om hva som kan ha skjedd.
Det høres ut som bilen har gått over i Limp modus. Denne skal normalt aktiveres når batteriet kommer under 15%. Limp mode begrenser effekten betraktlig og gjør bilen skikkelig daff for å ikke skade batteriet. Dersom du har begynt å kjøre med en gang du slo på tenningen kan det tenkes kontrolleren har trodd at du hadde tomt batteri. Det er alltid en god regel å vente til tankmåleren har kommet helt opp før man begynner å kjøre.
Hvis du ventet på tankmåleren er jeg neimen ikke sikker hva det kan ha vært. uansett tyder det på at bilen var i limp mode.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Gro

Jeg har googlet limp mode, og det høres sannsynlig ut at det er det som skjedde. Strømmåleren "harket" litt da jeg startet, så selv om jeg ventet for å forsikre meg om at bilen virkelig var ladet, så kan det godt være at det var noe med måleren som gjorde at den gikk i limp mode.

Tusen takk for svar!
Gro

Blå Reva
Stavanger, Rogaland

Musikærn

Jeg hørte om noe lignende fra Reva-verkstedet jeg bruker.
De fortalte om tilfeller som du beskriver ved fulladede batterier.

Jeg forsto det som at noen ganger kan batteriene være så fulladet at bilen ikke vil gå. Kan hende for mye spenning eller noe.

Løsningen var iallefall å skru på lys, stereo, varme... Hva som helst for å bruke
noe av strømmen noen minutter for å få batteriene ned på et normalt nivå. Dermed var det bare å starte og kjøre videre.

Har ikke selv opplevd det, men kan jo være nyttig info...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA