Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: USA versjon av Think City med hurtigladekontakt?

Startet av EL-Porsche, torsdag 05. april 2012, klokken 00:32

« forrige - neste »

EL-Porsche

Hei, hadde bilen(buddy baes) inne på årservice og på reperasjon her en dagen, etter det har jeg følt at det har vært problemer med batteriet,  igår gikk bilen helt tom på 23% batteri heldigvis var det bare rundt 200m til min ladestation :D idag klarte jeg ikke å få den til å gå i ønsket hastighet som normalt på turen hjem,  klarer fint å få den i over  60 men idag slet jeg voldsomt med å holde  60km det ble til at jeg måtte stoppe å vike andre forbi, jeg hadde ca 43% batteri igjen.

Jeg er pleier sjelden å være lavere en 40% på alle turer, men på de turene jeg har kjørt litt mer mener jeg å huske at jeg ikke har slitt så mye som nå. Har også lagt merke til at timeviseren viser nå 12h istedefor 48h som vanligt når jeg parkerer den hjemme. Jeg lader alltid bilen når jeg er hjemme.

Jeg kjører svært lite på rød hender at den blinker av og til i stigninger men foten går fort av pedalen når det skjer.
Jeg har kjørt ca 15000km på den, det er under 1 år siden jeg fikk den

Mvh
EL-Porsche


Edit: har lest litt på forumet at det kan være pga kulde, men vi har hatt "sommer nesten t-skjorte vær :D" her de siste dagen

hkaspenberg

Baes er med bly, ikke sant? Få tatt en ny utskrift av batteristatus først, og fortell oss hva denne sier.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

mohpet

På årsservicen tok de sikkert en utskrift. Be om kopi eller resultat av denne.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

edyrli

Nå kjører jeg Reva og ikke Buddy, men det er jo blybatterier i begge. Det høres ut som en av blokkene har takket for seg. Min bil oppførte jeg mer eller mindre likt med en defekt blokk. Går dårligere enn den skal og stopper før SOC viser tomt. Dette skjer når en av blokkene mister spenning. I min bil gikk den ene blokka ned til 0V under last med godt over 50% SOC. Usikker på om AGM batteriene oppfører seg likt, men kan jo virke sånn.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

EL-Porsche

Takk for svar :D


Er litt usikker om baes er bly, jeg skal kontaktet verkstedet imorgen for å spørre om en batteri utskrift  evnt levere den inn igjen.


Er det normalt at det er så mye problemer med Buddy bilene? jeg føler det alltid er noe problemer med bilen, har hatt den på reperasjon 2 ganger + årserivce, hjullager feil, defekt vifte, håndbrekk, bremser og masse andre ting fikk en lang liste over feil etter årservice. Jeg føler ikke jeg er noen spesiel råkjører heller, så jeg hørte med verkstedet , de sa den aldri burde blitt levert ut fra fabrikken. Er dette normalt ?  jeg har hatt bilen i ca10måneder


Mvh
EL-Porsche

Go-carter

Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13
Takk for svar :D


Er litt usikker om baes er bly, jeg skal kontaktet verkstedet imorgen for å spørre om en batteri utskrift  evnt levere den inn igjen.


Er det normalt at det er så mye problemer med Buddy bilene? jeg føler det alltid er noe problemer med bilen, har hatt den på reperasjon 2 ganger + årserivce, hjullager feil, defekt vifte, håndbrekk, bremser og masse andre ting fikk en lang liste over feil etter årservice. Jeg føler ikke jeg er noen spesiel råkjører heller, så jeg hørte med verkstedet , de sa den aldri burde blitt levert ut fra fabrikken. Er dette normalt ?  jeg har hatt bilen i ca10måneder


Mvh
EL-Porsche

Hvis du synes det er ille, har Think'en min stått på verksted over 3mnd, de 9 mnd jeg har hatt den  :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hkaspenberg

#6
Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13
Er det normalt at det er så mye problemer med Buddy bilene? jeg føler det alltid er noe problemer med bilen, har hatt den på reperasjon 2 ganger + årserivce, hjullager feil, defekt vifte, håndbrekk, bremser og masse andre ting fikk en lang liste over feil etter årservice. Jeg føler ikke jeg er noen spesiel råkjører heller, så jeg hørte med verkstedet , de sa den aldri burde blitt levert ut fra fabrikken. Er dette normalt ?  jeg har hatt bilen i ca10måneder
Hadde en Kewet 5 (1997) og den spiste 4 eller 5 DC-DC convertere, en motorkontroller, 4 hjullager, 2 sett dempere bak, 3 drivaksler, 2 bremseskiver, 2 kalipere, en håndbrekkwire etc. fra 1997 til 2007 og snaue 100000km. Pluss pluss. I 2007 kjøpte jeg en P106E siden jeg var lei av å mekke. På den annen side kjenner jeg flere som har Buddy'er av forrige type som ikke har hatt mange problemer i det hele tatt.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Haahov

Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13

Er litt usikker om baes er bly,
Baes er Nimh batterier, ALB er blybatterier. Hvis det er Nikkelmetallhybrid har du jo 10 års garanti på de.
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

edyrli

Der gikk teorien min fyken. Det positive er at dersom det er batteri problemer så er du sannsynligvis dekket ja.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

mohpet

Sitat fra: Haahov på mandag 19. mars 2012, klokken 22:58
Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13

Er litt usikker om baes er bly,
Baes er Nimh batterier, ALB er blybatterier. Hvis det er Nikkelmetallhybrid har du jo 10 års garanti på de.
Spørs vel hvor bilen ble kjøpt? ElbilNorge gikk jo inn i høst.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

edyrli

I artikkelen: http://www.elbil.no/elbiler/607-elbilen-buddy-med-ny-hjemmeside
Står følgende:
Gjennom samtaler med leverandøren har vi oppnådd at alle eiere av Buddy med denne type batterier, beholder den lange garantien på 10 år / 100.000 km.

Så NiMH batteriet skal være dekket.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

sveander

Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13

Er det normalt at det er så mye problemer med Buddy bilene? jeg føler det alltid er noe problemer med bilen, har hatt den på reperasjon 2 ganger + årserivce, hjullager feil, defekt vifte, håndbrekk, bremser og masse andre ting fikk en lang liste over feil etter årservice. Jeg føler ikke jeg er noen spesiel råkjører heller, så jeg hørte med verkstedet , de sa den aldri burde blitt levert ut fra fabrikken. Er dette normalt ?  jeg har hatt bilen i ca10måneder


Mvh
EL-Porsche

Nei det er ikke normalt. Hvis du leser gjennom forumene for de andre merkene SÅ ser du problemer. Jeg kjøpte BUddy fordi det var minst problemer beskrevet på forumet. Litt enkelt sagt , men ikke langt fra sannheten.

VÅr 2007-modell har byttet batteri en gang, og sikringer for varmeapparat 2 ganger.

Så det virker som du har vært uheldig. Er det en 2011-modell?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Venteliste på Scoda Vision IV

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Hei,

Håper alt er i orden nå for deg.
Jeg hadde samme problem med min Buddy (fra Juli 2011). Var tom i mars selv om det sto mellom 20-40 prosent igjen. Fikk ikke på varmeapparatet en gang. Alt var mørkt på panelet. Det viste seg at verkstedet hadde gjort en innstilling feil i det derre datagreiene. Ved å sende en utskrift til de kjekke folkene på www.buddyelectric.no fant vi verdien som var feil og "el-måleren" viste riktig igjen.
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

RoadRunner

Sitat fra: EL-Porsche på mandag 19. mars 2012, klokken 21:13

Er det normalt at det er så mye problemer med Buddy bilene? jeg føler det alltid er noe problemer med bilen, har hatt den på reperasjon 2 ganger + årserivce, hjullager feil, defekt vifte, håndbrekk, bremser og masse andre ting fikk en lang liste over feil etter årservice. Jeg føler ikke jeg er noen spesiel råkjører heller, så jeg hørte med verkstedet , de sa den aldri burde blitt levert ut fra fabrikken. Er dette normalt ?  jeg har hatt bilen i ca10måneder
Mvh
EL-Porsche
Som Sveander så kjøpte jeg Buddy for at det så ut til å være minst feil på denne (ihvertfall på forumet).
Men jeg har i løpet av 3.5 år og 30000 km skiftet styrekuler/ledd foran, hjullager bak, lager på rattstamme (!), bremser bak to ganger/foran 1 gang. CarComputer 3 ganger. Håndbrekkwire.

Tror nok at vi to har fått mandags-biler på det tekniske. Man kan jo lure på hvor lenge (kort) hjullager og rattstamme-lager skal vare :D. Eventuelt så er det bare du og jeg som bor og kjører på steder med ekstremt mye fartsdumper/naturlige hull som sliter ut forstillingen.

Men jeg er meget fornøyd med kjøretøyet, sett i forhold til bruksområdet  :). Og hvis man gidder, så kan man lett bytte disse delene selv for en rimelig penge. Eller gjøre som jeg og betale for det -  vekstedet bruker ikke mange timene på å fikse dette. Elektrisk sett er jo dette den perfekte gjør-det-selv bilen.

Ikke riktig så elegant å kjøre som Think'en, men mye mindre røyk når batteriene kortslutter  ::). Erfaringen fra å ha RoadRunneren stående stille og kjøre Think er ikke god - Buddyen din har best av å bli brukt hver dag!!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Rymegnal

Hei!

Sitat fra: RoadRunner på tirsdag 10. juli 2012, klokken 15:37
Tror nok at vi to har fått mandags-biler på det tekniske. Man kan jo lure på hvor lenge (kort) hjullager og rattstamme-lager skal vare :D. Eventuelt så er det bare du og jeg som bor og kjører på steder med ekstremt mye fartsdumper/naturlige hull som sliter ut forstillingen.

Da er det kanskje greit at jeg også sier litt om mandagsbiler. Min bil er en 2006 modell... Jeg har nå byttet alle hjullagrene. Fått innrømmet at de har brukt "Made in China" varer her i en periode. Men nå bruker de lager fra SKF, hva hjelper det meg.. Har byttet motor og styring til denne. (Det ble mumlet noe at bedre service på motor kunne ha forhindret dette) Har også byttet batteri en gang og 12v batteri en gang. Batteri bytter er iofs. ok. Byttet også noe greier i forbildelse med 12V batteriet. Noe styringsgreier. Og jeg tror de byttet ut feste og vindusspylertanken også. Står V2 på den nå...

Det hører med til historien at jeg har fått litt hyggligere priser på noe av arbeidet de har gjort. Og det setter jeg jo pris på.

Jeg kan jo nevne at det mangler litt issoloasjon her og der, spesielt bak trekker det mye. Har gått til innkjøp av isolasjonsplater som skal på plass rundt bla. demperfeste bak, og i hjørnet.

Sluttarbeidet på dørene er vel heller ikke helt bra.

Når dette er sagt, så fungerer jo min bil etter mitt behov og jeg ser at de nye modellene har en helt annen finish enn min bil. 2008 modellen til jobben er helt annerledes. Og en annen bil som er innom jobben innimellom, tipper 2010 utgave, ser meget proff ut. Veien har nok blitt til mens de har gått.

Selv er jeg veldig spent på hva som skjer videre. Når bilen var på service sist, så det ikke ut som at det var produksjonen gikk på høygir.

Men nå er vi kanskje litt offtipic.
--
Ole Andreas
Buddy 2006 Mod.
22 600 km pr. 10/8-2010 og byttet batterier da.
37 000 km pr. 18/2-2015, og solgt da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA