Hovedmeny

Piggdekk og reduksjon i rekkevidde

Startet av Barfot, mandag 10. februar 2020, klokken 19:01

« forrige - neste »

Barfot

Vurderer sterkt en elbil og per nå er det E55 som er det som ligger nærmest behovene. Men, vi har behov for å ha piggdekk på vinteren pga en 100 meter lang, veldig bratt bakke ned fra huset og med underkjølt regn/svartis så trenger vi maks grep. Lite med bra snøføre på vestlandet.

Er det da noen som har noenlunde fakta eller kan synse om hva piggdekk har å si for rekkevidde ?

Vanlig bruk er kun småkjøring og noen turer på 45 km inn til sentrum, men så er det minst en tur i mnd til hytta på 360 km.

eivhelle

https://www.facebook.com/groups/1483698798331225/permalink/2952230798144677/

Her er en test hvor det ble kjørt både med piggfritt og piggdekk. Og erfaringen der var at det ikke var noen signifikant forskjell i forbruket.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Barfot

Takk for svar, som "tittelen" tilsier, er newbie på elbil :-)

PS - har du fått bilen, er den rød-oransje fargen like fin som den ser ut til å være ?

Morten M.

Ikke meningen å komme løpende inn med "hva med den eller hva med den", men hvis du skal kjøre 360 km på vinteren så er det ikke så mange biler som klarer det uten ladestopp. Hvis du har lading på hytta så kan du klare deg uten hvis du kjøper en bil med presumptivt lengre rekkevidde. Hvis du kan lade underveis så vil jo E-tron være flott.
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

Amadeus

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 08:02

PS - har du fått bilen, er den rød-oransje fargen like fin som den ser ut til å være ?

Hei vi kjøpte en lagerbil i Ålesund med den fargen, vi syntes den er utrolig kul med sorte detaljer som bryter opp.
Meget bra valg av bil opplevd og faktisk kvalitet og komfort er det ingen annen Elbil som kan matche, de tekniske løsningene er det sikkert flere gode av der ute, men opplever at Audi kjører safe her.

Barfot

La inn spørsmål om dette i den lange tråden på 50 sider med min forståelse av lading på E50 kontra E55 på vinterstid ut fra det jeg har lest meg opp hittil.

360 km med E50 krever mer enn 1 time ladestopp da det er kun (foreløpig) 50 Kw ladere på strekket, E55 kan klare seg med et kort stopp, 15-20 min, avhengig av hvor man stopper og kapasitet på laderen.

I-pace faller litt igjennom pga lav hengervekt, X er for dyr.
Usikker på de andre som kommer senere i år, men uten å ha reservert, blir det vel fort langt over 1 år til vi kunne fått Mustang eller Skoda. Liker og at E-Tron er stasjonsvogn da det ofte blir endel bagger med klær som skal være med på hytta.
Blir fruens Outlander 7 seter diesel vi kommer til å bytte ut, men trenger ikke 7 seter mer.

kom_så_og_gikk

Jeg kjører en 55 med 19" Hakka pigghjul (20" sommerhjul), og har ingen merkbar reduksjon i rekkevidde med pigg. Første tiden etter byttet fra sommer til pigg syns jeg faktisk at forbruket ble noe redusert, men det kan jeg ikke backe opp med data. Kan ha vært andre forhold som spilte inn.

Men jeg er rimelig trygg på at du ikke vil oppleve spesielt økt forbruk kontra piggfritt. Har kanskje mer å si om hjulene er 19" eller 20", gitt tilbakemeldingene ellers på forumet om hjulstørrelse og forbruk?

eivhelle

Sitat fra: Barfot på tirsdag 11. februar 2020, klokken 08:02

Venter fortsatt på transport og klargjøring. Men Møller Tønsberg har tilsvarende bil i utstillingen sin og den skiller seg veldig positivt ut sammenlignet med alle de grå og mørke fargene som Audi ellers leverer. Valgte rødt denne gangen for å bryte en lang trend med grå og mørkeblå biler.

Synes også at etron ser veldig bra ut i hvit selv om skitten synes veldig godt på den nå i piggdekk sesongen.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Truls Antonsen

20'' Nokian Hakka 9, etron 55, +5 grader, tørr/fuktig vei, brukte på strekningen Ålesund-Dombås 26,9, som også inkluderer stigningen. Var ca 25 på Åndalsnes.
Angitt rekkevidde fra Dombås til Otta var lik, hadde kommet til Vinstra viser «etterkalkyle».

TA

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA