Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skjøteledning og el-anlegg

Startet av Cous, onsdag 04. april 2012, klokken 16:19

« forrige - neste »

Cous

Hei. Er litt usikker på hvor jeg skal skrive da dette er mitt første innlegg i dette forumet.

Jeg kjøpte i forige uke en ny Tazzari Zero Evo. Er kjempefornøyd med bilen, men synes at bilstereoen kunne vært bedre.

Mitt spørsmål er:
Er det mulig for meg å sette inn anlegg i denne som i en vanlig bil, Høytalere,ny cd spiller og en aktiv subwoofer?
Eller er det sånn at sikringer vil begynne å gå i hytt og pine og at bilen kan kortslutte?
Har aldri hatt elbil før, så tenkte det var greit å spørre før jeg gjør noe som helst.

Foresten, noen som vet om garantien kan bli påvirket av dette?

Takker for svar.

Mvh

hma

#1
Velkommen til forumet og gratulerer med ny elbil :)

En elbil har to batterier med tilhørende ledningsnett:

1) Framdriftsbatteri som forsynes av lader og gir kjørestrøm til motoren. Denne kretsen skal man aldri tukle med, med mindre man har god greie på hva man gjør.

2)12V-batteri gir strøm til lys, styringsenheter og stereoanlegg.
   12V-batteriet lades av en enhet som kalles DC-DC-omformer, dette er elbilens ekvivalent til fossilbilens dynamo. Den omformer høyspent likestrøm(DC) fra framdriftsbatteriet til lavspent likestrøm(DC) til 12V-batteriet.

Strøm/kabel-nettet du finner i dashboardet og ellers rundt om  i bilen er 12V forsynt via den innebygde sikringsboksen.

Bytte av stereoanlegg er således som ved en hvilken som helst annen bil. Du må bare sjekke med multimeter at karosseriet er koblet til jord/0V/"minus", og at sikringskretsene leder +12V (14,4V).

De fleste nye stereoanlegg har en felles kontaktstandard (ISO), det samme finnes vanligvis ferdig opplagt i bilen, slik at det er enkelt å koble sammen +12V, jord, ACC(tenning på), samt høyttalere.

Skal du legge opp en sub, kan det lønne seg å legge en separat kurs/strømledning m/sikring rett fra 12V batteriet til suben.
I denne tråden kan du se hvordan det er utført på en ny Think http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3758.0.html.

Lykke til, post gjerne noen bilder av arbeidet underveis og når du er ferdig. Du kan også skrive om det under elbilwiki (registrer deg først), tror ikke det er så mye skrevet om Tazzari ennå.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

hma

Framdriftsmotoren trekker fra 5-20kW ved bruk (5'000W - 20'000W).
Om du setter inn en sub som trekker 200W vil det knapt merkes på rekkevidden.

Det kan dog lønne seg å snakke med forhandler av Tazzari (eller lete opp tekniske spesifikasjoner på nettet) og finne effekten til DC-DC-omformeren (i watt). Når du ser på dette i forhold til ordinært effekttrekk fra 12V-batteriet, vet du hvor mye ledig kapasitet som kan forsyne en sub.
Du kan også koble på en sub og måle spenningen over batteriet over tid. Når bilen er påskrudd (og/eller DC-DC er aktiv) skal 12V-batteriet ha ca 14,4V. Dersom suben trekker ned batterispenningen under bruk (mens bilen er skrudd på) bør du velge en mindre løsning.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Jeg har en aktiv sub på 1500w(husker ikke RMS), og det merkes ingenting på rekkevidde...  ::)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Cous

Nå er anlegget på plass. kommer med bilder og løsninger fortløpende! Takk til Tazzari Norway for glimrende utført arbeid!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA