Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Prøvekjøring Hamar

Startet av Lasseklopp, onsdag 04. april 2012, klokken 02:05

« forrige - neste »

Lasseklopp

Har en P106, 2001 modell som har gått 44.000km og ladelampa lyser på 75%  :(. Plukket ut og
målte batteriene. fire stykker måler 5,12v, etter lading. Resten måler fra 6,6 til 6,8V.
Er det noen som har 1 stk D-blokk og 3 stk G-blokk av ca samme årgang til salgs??
Eller er det noen som er interessert i å kjøpe de 16 som virker ok?? eller hele bilen for den saks skyld.
Den har nye børster og webasto som virker.
Måtte hurtigkjøpe ny I.Miev til kona når 106 stoppa. Så nå har vi 2 el-biler.
Bor i Slemmestad. Har en P106 2001 mod gått 44.000km og en I-MiEV 2011 mod.

hma

Hei og velkommen til forumet :)

Sitat fra: Lasseklopp på lørdag 17. mars 2012, klokken 18:38
Måtte hurtigkjøpe ny I.Miev til kona når 106 stoppa. Så nå har vi 2 el-biler.
Veldig bra handling dette  ;D

Kan du legge inn bosted i profilen din (Profil -> Endre Profil -> Forumrelaterte opplysninger -> Signatur og Info...), så blir det enklere å vite hvem som kan hjelpe deg.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Lasseklopp

Bor i Slemmestad. Har en P106 2001 mod gått 44.000km og en I-MiEV 2011 mod.

Elmo

#3
Jeg er nok stygt redd for at du har flere enn 4 dårlige batterier.

Måling av hvilespenning kan peke ut veldig dårlige blokker, men bare litt dårlige blokker stabiliserer seg veldig raskt på ca 6,4V når de ikke er belastet. 5,12v er typisk at en av 5 celler er gått.

Ladelampen lyser idet totaltspenningen kommer under 100v.
Hvis vi antar at spenningen på gode blokker ved 75% og belastning er ca 6v og de 4 dårlige tilsvarende mindre (10% under hvilespenning) skulle du fremdeles hatt 115 og ikke 100v. Dette er veldig omtrentlig, men 100v ved 75% tilsier at du mangler kanskje så mye som 15 enkeltceller.
Og da er det store spørsmålet om det er de 4 dårlige som faller enda mere, eller om det er noen av "gode" som også mister en celle.  
For å finne ut det med enkle metoder bør du få målt med belastning og helst vd ned mot 50% SOC. Men ved å holde en vanlig frontlyspære eller to i parallell med måleinstrumentet vil du også få en mye bedre indikasjon.

For å være helt sikker må blokkene testes enkeltvis med testutstyr. Det er etter hvert mange som har slikt utstyr men dessverre få (om noen) som orker å påta seg slik testing for andre lenger. Det er en lang og langsom prosess.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Lasseklopp

Ja, jeg er redd tilstanden til resten av batteriene ikke er så bra. Må finne på en metode til å teste / måle de under belastning. Dette vil indikere om de er noe å spare på. Det vil bli en vurdering om det lønner seg å kjøpe (hvis det lar seg skaffe) 4 nye batterier for å få liv i bilen igjen, eller gå til det grusomme skrittet å la den dø :'(
Bor i Slemmestad. Har en P106 2001 mod gått 44.000km og en I-MiEV 2011 mod.

Elmo

Sitat fra: Lasseklopp på søndag 18. mars 2012, klokken 11:44
Må finne på en metode til å teste / måle de under belastning. Dette vil indikere om de er noe å spare på.
Prøv tipset med hovedlyspæren først.

Så har man jo også muligheten å bygge om til Lithium http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4945.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TrondN

Mulig dette kan hjelpe:
Har byttet batteripakken i min PSA 106 og den gamle er derfor til salgs. Noen blokker røk i forbindelse med vannfylling, men mange vil sannsynligvis være helt OK. Var veldig god rekkevidde på bilen inntil dette skjedde. Selges løst kr 500 pr stk eller alle for kr 8.000 (20stk)  Målt blokkene: 16 stk 6,61-6,63 volt
1 stk 3,97 volt, 1 stk 5,28 volt, 1 stk 3,97 volt og 1 stk 5,30 volt

Bare ta kontakt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA