Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Våt gulvmatte ved fører og dugg på rutene:-(

Startet av Carl Anton Stenling, mandag 02. april 2012, klokken 22:49

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Er det flere enn meg som undres over at flere av påkjøringene til E18 er laget slik at de blokkerer kollektivfeltet i rushtrafikken?

I praksis har man to høyrefiler et godt stykke f.eks. ved Sandvika og Blommenholm - én for kollektivfeltbrukere og én for påkjøring. Imidlertid endres dette til én fil rett før det skiltes kollektivfelt. Egosentriske Bærumsbilister kjører jo selvfølgelig helt frem til kollektivfeltskiltet før de forsøker å komme inn i ordinær fil. Dermed stopper kollektivfeltet opp.

Finnes det ikke en bedre måte å merke/skilte dette slik at de to trafikkstrømmene i mindre grad forstyrrer hverandre?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Ja, det irriterer meg. Det er sånn på Holmen, Slependen og Høvik også, men Blommenholm er jo verst.

Hver gang noen sier at det snart er for mange elbiler i kollektivfeltet svarer jeg at hovedproblemet ikke er antallet biler, men akkurat det du nevner her.

Hadde kollektivfeltet begynnt det innkjøringsfeltet slutter så hadde kapasiteten i kollektivfeltet økt BETYDELIG.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Griffel

#2
Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. mars 2012, klokken 23:50
Egosentriske Bærumsbilister kjører jo selvfølgelig helt frem til kollektivfeltskiltet før de forsøker å komme inn i ordinær fil. Dermed stopper kollektivfeltet opp
Hadde alle gjort det ville flettingen kanskje fungert. Dette er jo ment som såkalt akselerasjonsfelt slik at en får opp farten og fletter seg inn i den raske trafikken på E18. Når trafikken på E18 flyter fungerer dette bra og bidrar til flyten, de timene på dagen der er flyt.

I Rushtiden flyter ikke trafikken og en kan ikke akkurat kalle disse strekningen for akselerasjonsfelt, kasofelt passer bedre.
På Slependen fungerer det vel ikke så verst, om fellesfeltet var kortere her ville nok blokeringen av kollektivfeltet blitt verre. Ved Sandvika fungerer det ikke, men det ville antagelig fungert bedre om alle i påkjørings feltet hadde kjørt helt fram til der feltene går sammen.

Den egentlige løsningen er en utvidelse av veien, men en nødløsning kan være drosling av påkjøringen med trafikk lys i rushtiden.

Skulle en gjøre noe annet ved Sandvika måtte det være å korte innkjøringen slik at de måtte tidligere inn i felles kollektiv/akselerasjons/kaosfelt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

#3
Sitat fra: Griffel på lørdag 17. mars 2012, klokken 01:26
Hadde alle gjort det ville flettingen kanskje fungert. Dette er jo ment som såkalt akselerasjonsfelt slik at en får opp farten og fletter seg inn i den raske trafikken på E18. Når trafikken på E18 flyter fungerer dette bra og bidrar til flyten, de timene på dagen der er flyt.

Det er ikke behov for det du kaller fellesfeltet.
Når trafikken står skaper det bare problem for kollektivtrafikken, og når trafikken flyter er det ikke noe problem å akselerere i innkjøringsfeltet for så å passere kjapt over kollektivfeltet hvor det knapt er trafikk på de tidspunktene. Hvis (når) vi som er i kollektivfeltet viser hensyn og feks signaliserer med høyreblink at vi vil flette med dem, fungerer det utmerket.
Forresten enig i at dette fungerer rimelig greit på Slependen også i rushtrafikken.  

Sitat fra: Griffel på lørdag 17. mars 2012, klokken 01:26
Den egentlige løsningen er en utvidelse av veien, men en nødløsning kan være drosling av påkjøringen med trafikk lys i rushtiden.
Dosering med trafikklys ble brukt østover på Ring3 ved Gaustad for en stund siden, og det fungerte såvidt jeg kan avgjøre bra (for trafikken som allerede var på Ring3).
Hadde man gjort det på Blommenholm så hadde kanskje den unødige bakveikjøringen som ender opp der blitt mindre.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Nnybegynner

#4
Brukernavnet mitt er litt missvisende. Har nå hatt el-bil i snart ett år.

Dette med påkjøringsfeltene irriterer meg. Jeg tenker da spesielt på el-bil sjåfører som viser hensyn. Kjører daglig strekningen Sandvika-Lysaker. Det er klart i rushtiden blir det kaos ved Sandvika/Blommenholm/Høvik. Men det blir ikke bedre av EL-biler som presser seg fram. Ikke benytter seg av fletting, nekter å slippe inn andre biler osv
Med slik oppførsel i kollektivfeltet styrker vi i hvert fall ikke posisjonen vår. (videre bruk av kollektiv felt.)
Av og til blir jeg rett og slett flau. Ikke rart vi har ett dårlig rykte

Thomas Parsli

Det er riktignok noen få eilbillister med dårlig tid og enda dårligere karma, men etter åtte år på denne strekningen med elbil (og fossilbil innimellom) synes jeg ikke det er elbilene som fremstår dårlig.

Bussene kjører som om de har sett "Death Race 2000" og de som kommer på E18 har gjort det til sport å krysse sperrelinjer for så å stille seg på tvers av kollektivfeltet.
Drosjene har blitt riktig så hyggelige, med unntak av noen svært få sinte sjåfører som sikkert har jobbet for mange skift på rad (de kan jeg leve med).

Jeg praktiserer fletting i påkjøringsfeltet, men slipper ikke inn 3-4 biler bare fordi de prøver å presse seg på.
Busser slipper jeg frem så godt jeg klarer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

fletting i påkjøringfilene er et generelt problem bland mange sjafører på denne strekningen.

tydligvis vanskelig for mange å praktisere glidelås fletting på slutten av påkjøringsfelt...  :(
I-miev 2011
Asker

nyttblad

Litt enig med nybegynner her. Forsøker selv å slippe inn 1 bil ved Høvik men ser andre som durer på og nekter å slippe inn bilister. Får håpe de er i mindretall idet de kan ødelegge ryktet for elbilistene.
Trenger ikke unødig å hisse opp de andre bilistene.
Synes også at det er mange elbilister som på vei ut av byen kjører mye inn og ut av E18 feks ved bensinstasjon Strand og Ramstad. Ikke det at det er ulvolig men kan skape irritasjon fra de som sitter i køen.

Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.

Nissan Leaf (2012), Tesla S70D (2015)

foxy

Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!
I-miev 2011
Asker

Thomas Parsli

Sitat fra: foxy på mandag 07. mai 2012, klokken 10:53
Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!

Å kjøre 10-50m forbi skiltet om kollektivfelt for så å stoppe opp og sperre kollektivfeltet er vel ikke oppskriften på fletting?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

foxy

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 07. mai 2012, klokken 11:14
Sitat fra: foxy på mandag 07. mai 2012, klokken 10:53
Sitat fra: nyttblad på mandag 07. mai 2012, klokken 10:38


Mye av problemet med påkjøringen på E18 er at de fleste absolutt skal helt fram og gjerne 10-50 m forbi skiltet før de kjører inn på E18.



det er jo riktig slik! man skal bruke hele lengden av påkjøringsfeltet og så skal glidelåsfletting skje mot slutten!

Å kjøre 10-50m forbi skiltet om kollektivfelt for så å stoppe opp og sperre kollektivfeltet er vel ikke oppskriften på fletting?

Thomas

alltid noen idioter på begge sider, de som er i køen og sperrer med masse konspirasjonsteorier i hodet sitt om andre som kjører lengst mulig for å komme en billengde foran dem og de som faktisk gjør det...
I-miev 2011
Asker

Carl Anton Stenling

Gjenoppliver dette temaet litt da det nå er langt flere elbiler i kollektivfeltene.

Burde Elbilforeningen tatt et initiativ til å drøfte påkjøringsfeltene med Vegvesenet?

Slik situasjonen er i dag kan kaoset gjøre at kollektivfeltene stenges for elbiler mye tidligere enn nødvendig.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

emagic

Da har jeg sett på ortofotoene til bærum kommunes kart og det er faktisk bare 70 meter som ødelegger ved påkjøringen på sandvika.

Først er det ca. 50 meter med sperrelinje. Etter at sperrelinjen opphører er det ca 160 meter med på kjøringsfelt med plass til to biler i bredden.  Så kommer den lille tarmen på 70 meter der det ikke er bredt nok, før kollektivfeltet starter rett etter havarilommen.

Når man ser dette på flyfoto så er det nesten ufoståelig at kollektiveltet ikke begynner der det blir for smalt for to biler. på 210 meter har vel selv en Trabant klart å komme seg opp i nok hastighet.  De fleste moderne biler har vel nådd 80 før sperrelinjen er slutt.  (Ikke så ofte trafikken GÅR i 80 der da, det er jo kø til de merkeligste tider)

Litt vanskelig å si på flyfotoene over blommenholm hvor kollektivfeltet starter, men det er iallefall over 150 meter fra du har kommet opp på høyde med motorveien til det ikke lenger er plass til to biler, så det hadde ikke vært noe problem å kutte ned der heller!

emagic

Carl Anton Stenling

Så kom medieoppslaget som jeg fryktet:

http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

"Elbilvekst bremser bussen:
Elbiler og drosjer kan bli utvist fra bussfilen
Her ser du en helt vanlig morgen i kollektivfeltet på E18 ved Blommenholm i Bærum. Vill vekst i elbiltrafikken gjør at Ruter vil bremse tilgangen. Bussen må frem."

Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat. Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 23. november 2012, klokken 17:36
http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

Jeg har forsøkt å få Elbilforeningen til å ta initiativ for å være i forkant rundt dette, men uten resultat.
Vi hadde nok alle vært tjent med dialog med Ruter og Vegvesenet i forkant for å unngå at situasjonen tilspisser seg.

Jeg har kommentert under selve artikkelen, men jeg tar det her også.
Problemer www.osloby.no og Aftenporten/Aften tar opp nå (igjen) gjelder særlig E18 mellom Asker og Oslo og helt spesiellt på Blommenholm
Årsaken til køen i kollektivfeltet der er på ingen måte elbilene, men to andre årsaker:
1) utformingen av påkjøringsrampene
2) fossibilene som (snik)kjører bakveg mellom Sandvika of Blommenholm

Jeg håper at Elbilforeningen i samarbeid med Ruter kan gå i dialog med vegvesenet med følgende forslag til forbedringer:

1) Hovedproblemet er at kollektivfeltet starter først 50-100 etter at det ekstra innkjøringsfeltet slutter. Dermed kjører alle fossilbilene helt frem til kolletivfelt-skiltet (og gjerne 20 meter til), og der står de og sperrer kollektivfeltet.   Hadde kollektivfeltet startet 20-50 meter FØR det ekstra innkjøringsfeltet slutter så hadde fossilbilene måttet stå på et sted hvor de ikke sperrer kollektivtrafikken på langt nær så mye.

2) Det andre tiltaket er bare nødvendig der det er mye snikkjøring på bakveiene, som feks mellom Sandvika og Blommeholm hvor fossilbilsnikerne skaper det store kaoset på Blommenholm.  Løsningen her er lysregulering. Dvs. vekselvis feks 2min rødt og 2min grønt lys for de som kommer rundt svingen og skal inn på E18. Denne metoden ble brukt med stort hell ved påkjøringen østover på Ring3 ved Rikshospitalet (Gaustad) for noen år siden - tror det var før Tåsentunellen var ferdig.

Dere har kanskje sett at problemet på Blommenholm løser seg fullstendig eksakt kl. 08:55 ??
Før 08:50 kan man ofte bruke 5-10 minutter forbi der. Etter 08:55 bruker man sjelde mere enn 5-10 sekunder.
Og hvorfor det ??   Jo fordi kl. 09:00 åpner bommen ved Høvikodden og da kan fossilene kjøre et par kilomenter lenger på bakveien.


Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA