Død ombordlader etter 6.5 år

Startet av Firkløver, onsdag 05. februar 2020, klokken 22:48

« forrige - neste »

Firkløver

Har en mid 2013 "Japan" Leaf med lyst interiør og elektrisk håndbrekk. Har nylig mistet andre kapasitetsstrek, men siden jeg har lading på jobb og hjemme så er pendleruta på 40 km hver vei uproblematisk og jeg regnet med å kjøre leafen i mange år fremover.

Forrige uke fant jeg bilen etter endt arbeidsdag uten fullt batteri. Sjekket med annen lader og annen kabel, men lading ville ikke starte, fikk et blått lys som så ble borte og jeg hørte et klikk i ladestasjonen. Prøvde hurtiglader og det fungerte fint. Startet Leaf spy og fikk opp følgende feilmeldinger:

B29C1 236C CHARGER EVSE VC-98
>P3173 00C1 EV/HEV On Board Charger Sys EVC-236

Mistenkte hva feilen var etter litt googling men fikk en verkstedtime hos Birger N. Haug Follo allikevel for å bekrefte problemet og jeg håpte kanskje at de ville ta deler av kostnaden da dette ikke er en slitedel (jepp, er blitt kalt optimist før!). Diagnosetimen kostet 1910 kr og reparasjonen ville koste 32735 kr, og det ville ta noe tid før de fikk tak i riktig del. Jeg takket nei til dette.

Fant ut at det finnes et selskap som heter elbilmek i Asker som er flinke og kan tilby reparasjon billigere, kontaktet dem og fikk reparert bilen på 1 dag. Total kostnad var 15285 kr. Var veldig fornøyd med det, nå lever bilen forhåpentligvis lenge nok til jeg får byttet den uten flere store kostnader.

Blir ikke Nissan eller BNH en gang til. Jeg synes det er synd at kraftelektronikken ikke er garantert å leve mer enn 5 år, det gjør rett og slett at bilholdet igjen har en tikkende kostnadsbombe i seg som man ikke kan gardere seg mot med god behandling av bilen. For egen del skal jeg ha forsikring som dekker motorhavari fra garantien løper ut, deretter kvitte meg med bilen når forsikringsselskapet ikke lenger vil dekke dette.

Electrix

Irriterende at Nissan skal ta så godt betalt for dette ja, men det burde gå an å få tak i disse brukt og bytte selv, det er jo såpass mange i markedet nå og det er stadig noen som blir kondemnert i uhell.

Ellers er jo ikke 15.000 så graverende på en såpass sjelden feil, dieselbilen vi hadde tidligere fikk pristilbud på 19000 for bytte av rustent eksosanlegg og bremseskiver foran. Eksosanlegg er noe som garantert går i stykker og er uten garanti, lader er noe som sannsynligvis ikke går i stykker.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kaiat

På gen 1.5 (2013-17) skal det gå greitt å bytte ombordlader selv. Det er de som har gjort dette. Hvordan det stiller seg med de eldste Leaf'ene der ombordladeren sitter bak, er jeg litt usikker på. Tekniske manualer finnes på nett dersom noen får lyst til å prøve.

På generelt grunnlag må en jo regne litt utgifter på en bil ettersom årene går. Fikk tilbud på 14000 for bytte av noe så simpelt som bremseklosser og -skiver på fossilbilen min, så 15-16000 for bytte av ombordlader - som jeg antar er en noe mer komplisert jobb - må da være innenfor.

Firkløver

Var ikke meningen å klage min nød :) Postet først og fremst for å dele informasjon om feilen slik at neste person som opplever dette har noe å sammenlikne med hvis google tar dem hit.

Bremser har jeg også skiftet på bilen både foran og bak og det er en helt naturlig kostnad når man har bil. At ombordlader faller i samme kategori som slike slitasjedeler er jeg ikke enig i, men da har jeg også lært å ta det inn i beregningen for neste bil. Det er fint at motorforsikring finnes og da er den heller ikke så unyttig som jeg trodde før.

kaiat

Motorforsikring kan være greitt å ha. Jeg har det ihvertfall på dieselbilen da motorene i den modellen har dårlig rykte (mye motorhavarier på akkurat de bilene, selv om min bil skal være såpass ny at de verste problemene er ordnet opp i).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA