Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Verden er helt utrolig....

Startet av hfosse, søndag 01. april 2012, klokken 20:34

« forrige - neste »

hfosse

For en liten tid tilbake kjøpte jeg meg en Think Classic.
Denne var uten batteripakke og uten lader, så da var prosjektet mitt igang.

Prosjektet mitt går ut på å lage en ny BMS for LiFePo4 batterier som gir samme signalene som den gamle BMS'n i form av signaler
Den skal også styre en lader ifra Elcon via CAN bus slik at man får ladet riktig.

BMS Controlleren
Prototype kretskortet til kontrolleren er nå ferdig, den er tilpasser kretskortet til Actia BMS'en slik at den passer i orginal boks.
Det er også lagt opp til bruk av eksisterende kabel harness med få enkle grep

BMS slaven er også ferdig:
Denne er tilpasset CALB 90ah batterier, inneholder balanserings motstand og det hele :)

Alt er nå sent til kretskort fabrikken, så om noen uker kommer dem nok i posten.
I mellomtiden får jeg skrive videre på kildekoden til mikroprosessorene


elektrolux

Gleder oss til å følge dette prosjektet videre.

Høres ut som du har planer om å lage en enda bedre intergrert Lithiumombygging i Classic'en enn de som allerede tilbys markedet.

RAV 4 her på forumet har en alternativ løsning, Bly en annen, og jeg i samarbeid med E-posche i Tyskland en tredje.

Der er rom for flere, da disse fantastiske bilene fortjener alt som kan holde dem på veien, selv etter at NiCd batteriene er utslitte.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hfosse

Planen min var å gjøre den så kompatibel med en Think som mulig.

En del av funsksjonene som er på plass:
* Automatisk ReGen funksjon ved celle spenning under 3.65volt
* DC Lav effekt ved under 10% gjenværende SoC (Redusert motor effekt)
* PWM utgang til energimeteret i instrumentpanelet
* RS232 utgang i ODB kontakten
* CAN bus tilkobling til en Elcon lader for å styre ladingen. Da kan kontakten stå i hele tiden.
* Individuell cellebalansering med optisk isolasjon for kommunikasjon mot kontrolleren
* logging av alle cellespenninger, informasjon om høyeste og laveste cellespenning, pakkespenning etc.
* Alle kontrollutanger slik som systemfeil, vedlikeholdslading etc.
* Video utgang slik at har man en skjerm i bilen, får man opp informasjon der (Lånt ide'n av Peter Perkins)
* i2c ingang for temperatursensorer. Inntil 128 sensorer kan benyttes


Ser for meg en del labbing på pulten før jeg sette den i bilen :)

hma

#3
Her er en svært spennende BMS med en elegant løsning for kjeding av cellemoduler.
Støtte for pda/smarttelefon for monitorering, med mer.

http://elektromotus.lt/

http://www.elektromotus.lt/wiki/index.php?title=File:BMS_Wiring_Diagram.PNG


Edit:
@hfosse: Veldig spennende prosjekt du har på gang, kommer til å følge med fremover. Veldig god idé og tilpasse BMS-master til å passe i originalboksen.
Har du tatt med deteksjon av jordfeil?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

El rayo

#4
Imponerende prosjekt!

Hvor stor har du valgt R14 (eller balanseringsstrøm) og ved hvilken cellespenning starter balanseringen? Hvilken cellespenning har du satt som max, som stopper ladingen?

Jeg har så godt som bestilt 115Ah Heter celler fra Alternativ Energi (Bly her på forumet). Fordelen med cellene hans er at de er tilpasset i størrelse for å erstatte Saft STM5-100MRE blokkene slik at det er plass til 20kWh og vekten blir bare litt mindre enn original-batteriet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på fredag 16. mars 2012, klokken 18:39
Jeg har så godt som bestilt 115Ah Heter celler fra Alternativ Energi  slik at det er plass til 20kWh og vekten blir bare litt minre enn original-batteriet.

Hvordan får du 115Ahr*3V*44stk til å bli 20Kwt? På min kalkulator blir det 15 kWt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på fredag 16. mars 2012, klokken 19:00
Sitat fra: El rayo på fredag 16. mars 2012, klokken 18:39
Jeg har så godt som bestilt 115Ah Heter celler fra Alternativ Energi  slik at det er plass til 20kWh og vekten blir bare litt minre enn original-batteriet.

Hvordan får du 115Ahr*3V*44stk til å bli 20Kwt? På min kalkulator blir det 15 kWt.
Det skal være plass til 57 stk Heter celler og en ekstra BMS/kontaktorboks, men jeg har ikke eksakte mål på cellene så jeg har ikke kunnet kontrollere dette personlig. Jeg regner 3,2V nominell spenning; maks ladespenning er oppgitt til 3,65V.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Caspar

Sitat fra: hma på fredag 16. mars 2012, klokken 18:26
Her er en svært spennende BMS med en elegant løsning for kjeding av cellemoduler.
Støtte for pda/smarttelefon for monitorering, med mer.

http://elektromotus.lt/

http://www.elektromotus.lt/wiki/index.php?title=File:BMS_Wiring_Diagram.PNG


Edit:
@hfosse: Veldig spennende prosjekt du har på gang, kommer til å følge med fremover. Veldig god idé og tilpasse BMS-master til å passe i originalboksen.
Har du tatt med deteksjon av jordfeil?

Dette er den jeg bruker. Er ikke riktig klar for å sette på spenning enda, men det nærmer seg
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hfosse

El Rayo: Balanseringsmotranden R14 som jeg har valgt er 10 ohm. Balanseringen starter ved 3.55 volt noe som gir en bypass strøm på 0.355amp (1.26watt)
Spenningen på 3.55volt er satt i software, så enkel å forandre hvis annet er ønskelig. Transistoren TIP31C fra fairchild tålet 3 amp kontinuerlig hvis den får nok kjøling. Banen på kretskortet har en kalkulert motstand på 0.0119057 ohm og tåler 6.5 amp med mindre enn +10 graders varme økning

HMA: Jeg har ikke implementert jordfeil detektering, kan godt skrive det inn på ønskelisten :)

Tanken var å lage en enkel BMS som gjør det en BMS skal gjøre, passe på batteriene, lading og signaler til bilen.
Det blir lagt ut en RS232 port slik at  de som ønsker kan enkelt få ut den informasjonen de selv ønsker på en enkel måte.


elektrolux

Liker ideen med å bytte original BMS mot egenprodusert i den originale boksen.

Det forenkler integrasjonen mot bilens eget kabelnett, og en får direkte forbindelse med SOC instrumentet, og motorstyringen slik at en kan styre bl.a redusert effekt basert på cellespenning/ladenivå.

Foreslår at du forsøker å finne en måte å stoppe classic'ens 12V vedlikeholdsfunksjon dersom Lihium batteriet faller under 30% ladetilstand. Det er bedre å ofre 12V bly, enn 150V Lithium.

Reduced power kan trigges ved å bryte pulsbreddesignal til motorstyring. Brytes denne forbindelsen vil bilen gå ca. 3 km for så å stoppe. Den må da startes på ny for å kjøre nye 3 km. Du kan kanskje endre pulsbredden for noe mer effekt, da det virker som Think sin BMS gir signal til motorstyring om enten 80% effekt, eller redusert effekt.

Skulle gjerne sett deg klare å styre den originale laderen også, men du har sikkert nok med å styre en alternativ lader. Dette er uansett på sikt den beste løsningen, da de originale laderene er den enkeltkomponenten som stopper de fleste av classic'ene, nå som vi har kontroll med NiCd batteriet, og vet hvordan vi oppgraderer til Lithium.

   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 17. mars 2012, klokken 06:28
Foreslår at du forsøker å finne en måte å stoppe classic'ens 12V vedlikeholdsfunksjon dersom Lihium batteriet faller under 30% ladetilstand. Det er bedre å ofre 12V bly, enn 150V Lithium.
Vedlikeholdsfunksjonen av 12V batteriet har vi vel bestemt oss for å eliminere/forbikoble/overstyre med en ekstra vedlikeholdslader som tar drivspenning direkte fra traksjonsbatteriet?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Fint at du videreføre Peter Perkins utviklingsarbeid i en Think bil. Hans ide var å forbedre en tidlig hybrid bil med en større batteripakke av litium celler.
Lykke til med prosjektet 8)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hfosse

Oppdatering:
Da har prototypen til slavekortet kommet i posten.
Til min store forskrekkelse har dem klart å gjøre en feil slik at ørene som skal på batteripolene blitt feil.

Skulle ha vært en 14mm padde med 7mm hull, har i stedenfor blitt til et 14mm hull :(

OneMore

Heisan, hvordan går prosjektet ditt ?

Har en tom BMS boks du kan få slik at du slipper å ofre din egen !


-OneMore-
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

hfosse

Joda, BMS prosjektet pågår for fullt det.
Har ikke skjedd så mye spennende å skrive om enda, venter på en hel haug med deler til slavekortene.
Fant noen feil i det første kortet jeg fikk tilsendt, så etter noen timer med tuning, ser alt ut til å stemme.
La også til en ekstra sikkerhets anrettning, så nå hvis mikrokontrolleren på slavene går løps, lades cellen ut til maks 2.2v (i teorien)
Nye kort gikk i posten i dag, så har dem vel om en ukes tid tipper jeg.

Eller var jeg en tur innom Electrolux, og der ble jeg litt frelst av HiPower LX-100 cellene.
Fikk også titte litt på de slavekortene han brukte, så fikk noen idér til.
Så nå har jeg laget et kort som passer til HP cellene :)
La ved et bilde av den nye slaven for gøy :)

Ellers så har jeg funnet ut hvordan alt skal kommunisere med bilen og dens enheter. Så litt mer dobbelsjekking, så lager jeg ferdig BMS kontroller kortet også.

BMS boksen tar jeg gjerne imot :)



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA