Stortingets mål om 100% salg av utslippsfrie biler i 2025

Startet av Vollis47, onsdag 05. februar 2020, klokken 16:00

« forrige - neste »

Vollis47

Hvordan har de tenkt at vi skal nå dette målet uten å ha noen realistiske delmål og tiltaksplaner?

Delmålene kan for eksempel være;

2020: 50%
2021: 60%
2022: 70%
2023: 80%
2024: 90%
2025: 100%

Men uten tiltaksplaner er det neppe særlig realistisk å oppnå noen av disse. I hvertfall er de på feil vei når de ikke har orden på elbilintensiver. Spesielt er det parkering og betaling for denne som er altfor uoversiktlig. Her må det være en klar fordel for elbiler i hvertfall frem til 2026.

Og så må de øke nybilprisen på alle fossilbiler inkludert hybrider. Mange av disse, spesielt de store, er for rimelige i forhold til elbiler. Foreløpig er det feil å øke brennstoffprisene. Det straffer for mye de som ennå ikke har økonomi til å kjøpe en elbil som passer deres kjørebehov.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

vinterdekk

Jeg tviler på at de klarer å erstatte nybilsalget med 100 % elektrisk innen 2025. Til det overlater myndighetene for mye av ladestasjonutbyggingen til markedskreftene og det gjøres for lite for de som ikke har mulighet til å lade hjemme. Myndighetene kunne kanskje krevd lademulighet på parkeringsplasser knyttet til offentlige arbeidsplasser. Når elbilentusiasten har kjøpt sin elbil og husholdninger med flere biler har anskaffet en elbil blir det tøffere å overtale den resterende delen av befolkningen. Jeg tror bilprodusentene kommer til å lage attraktive (phev/hev) hybrider i flere år framover med lengre elektrisk rekkefølge fordi overgangen til helelektrisk går langsommere i Europa enn her hjemme. Hybrider (phev/hev) er som du påpeker også rimeligere, pga mindre batteri.

2025 målet ser mørkt ut, men om ikke annet blir bilparken renere totaltsett.. :/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Joey Pedersen

Hvem er VI som du siterer til..?? Har vi bilister eller folk fått noe vi skulle ha sakt for de overkjører folk flest.. For verre korrupte folk som sitter og bestemmer slikt hører ikke hjemme på sine plasser. Når det gjelder kjøp av elbiler så vil dette gå drastisk ned for lureri med goder er bløff i hva som kommer siden. Mangen har avbestilt og kjøper diselbil, jeg har byttet min elbil inn i en ny diselbil for snart er det det samme hvilken bil en kjører for en blir flådd uansett.. Se bare på den nye samferdselsministeren som holdt på å velte en hel regjering fy f E. Solberg som er av samm sorten og er en valgtaper og nå med en filleregjering..
Mvh
Joey Pedersen

DagfinnN

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Rævedilter

Eg er lei manglende utbygging av ladestasjoner (både her til lands og i utlandet) så eg satser på å skifte fra TMX til diesel, helst dieselhybrid (MB GLE 350de inkl. mva er billigere enn ein X er i dag) når garantien på Xen nærmer seg utløp.
Eu (sikkert etter skikkelig lobbyering fra fossilmafien) har klart det mesterstykket å skrote den best fungerende standarden da (Tesla sin), innføre ein ny uten å kreve skikkelig betalingsbetingelser på plass (og forsøk på å FORBY Tesla sin for nye punkt). Sorry, dette er for dårlig, at folk velger elbil i dag er 90% for å spare penger, ikkje for å kjøre enkelt i allefall. Eg har forsøkt å sjå det beste i elbil nå i over 2 år og 80000 km, men, beklager, nyforelskelsen er gått over og realitetene kjem fram.
Ionity? Ny spiker i kista.

Vollis47

Regjeringens siste om å love mer enn 50% utslippskutt føyer seg til i rekken av målsettinger uten meningsfulle tiltaksplaner som er mulige å gjennomføre.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Miri

Om fem år er det ingen som kjøper elbil lenger. Realiteten har sunket inn, de ytterliggående synspunktene har lagt seg og alle skjønner at det beste fra begge verdener er fremtiden. Altså hybrid. Dieselhybrid. Hybridene har i 2025 15-20 mils rekkevidde, men det tar fremdeles like lang tid å lade opp et slikt batteri som i dag. Dyrt er det også. Men det er miljøvennlig. Alle kjører på strøm i bymiljø, og ingen har rekkeviddeangst.

Fullelektriske biler har ingen fremtid før atomteknologien er anvendelig. Og da går nok ikke bilene lenger på fire hjul.

1000kwh

Sitat fra: Miri på søndag 09. februar 2020, klokken 00:11
Om fem år er det ingen som kjøper elbil lenger. Realiteten har sunket inn, de ytterliggående synspunktene har lagt seg og alle skjønner at det beste fra begge verdener er fremtiden. Altså hybrid. Dieselhybrid. Hybridene har i 2025 15-20 mils rekkevidde, men det tar fremdeles like lang tid å lade opp et slikt batteri som i dag. Dyrt er det også. Men det er miljøvennlig. Alle kjører på strøm i bymiljø, og ingen har rekkeviddeangst.

Fullelektriske biler har ingen fremtid før atomteknologien er anvendelig. Og da går nok ikke bilene lenger på fire hjul.
For et forferdelig scenario :D min avsky for diesel vokser hver dag.. om 5 år burde alt salg av dieselbiler være stoppet

Burger

Jeg lurer på hvem som vil ha kostnadene ved å ha en fossilmotor i bilen sin?

Plundrer heller med litt hurtiglading i ny og ne enn økte driftsutgifter, illeluktende bil, fylle på søndag for da er det billig og all det prakket med fossilmotor.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Rævedilter

Dei fleste hittil, det var vel 42% elbilsalg i 2019, er litt til til me når 50%, mulig me bikker det i år med TMY & ID.3++.

Og plunder med ladestasjoner er ein ting; når der ikkje er ein hurtigladestasjon og ein treng 40kWh? 10 timer på 16A ??

Hadde eg hatt ein hybrid med 100 km rekkevidde hadde ein dieseltank holdt eit par måneder.
Hadde nok ikkje besøkt ein einaste ladestasjon. Og eg kunne kjørt akkurat der eg skulle uten å tenkje på lading.
Totalkosten hadde nok gått litt opp, men ikkje mykje, vel verdt det for fleksibiliteten.

Electric cars in Norway

Veldig godt skrevet av elbil24 om denne internasjonale elbil utviklingen.

https://www.elbil24.no/nyheter/norge-ned-fra-elbil-toppen/72118572

Overskrift:
Elbil-salget:
Norge ned fra elbil-toppen

I 2018 var Norge klart størst på elbiler. Den plasseringen vil vi aldri se igjen.

TESLA MODEL 3: Model 3 ble årets mest solgte bil i 2019. Foto: Fred Magne Skillebæk

16 TIMER

Kopi:

De tre podiumplassene

I EU og EFTA-landene, var det Tyskland som absorberte flest elbiler. Deretter står Nederland som nummer to på lista, med Norge som det tredje største markedet for førstegangsregistrerte elbiler, inkludert hydrogenbilene.

Listen stammer fra ACEA, bilprodusentenes interesseorganisasjon.

-Mye tyder på at elbilene begynner å nå massemarkedet i Europa. Det grønne skiftet i transportsektoren er på full fart inn i andre europeiske markeder, og vil bare tilta i tiden fremover, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.

Burger

Jeg er i den situasjonen at ett par ganger i året så trenger jeg lengre rekkevidde en i3-en min klarer.

Kommer meg fra hurtigladestasjonene på Rørøs til sørsiden av Femunden, men ikke tilbake til Røros.

Løser det ved å byttelåne elbilen med noen som har diesel mens jeg venter på elbil med 500km rekkevidde som er brukt og i min prisklasse. Eller vi kjører de korte fjellturene og sitter på når det blir for langt.

Har man ikke gode venner/familie/naboer så er jo nabobil en greie. Har ikke erfaring med gamle hybrider så jeg vet ikke kostnadsbilde på de når de begynner å bli gamle. Men skulle ikke forundre meg å droppe hybrid og nabobile litt kan ofte være billigere.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Tiger123

Siste året før vi går 100% elektrisk, vil det ikke da selges mye bensin/dieselbiler? Og bruktbilprisene på samme typer bil vil øke?

Counterpointer

Sitat fra: Tiger123 på søndag 09. februar 2020, klokken 12:26
Siste året før vi går 100% elektrisk, vil det ikke da selges mye bensin/dieselbiler? Og bruktbilprisene på samme typer bil vil øke?
Det vil jo avhenge av avgiftsnivået på fossilbiler. Er det økonomisk gunstig med fossiler så stiger etterspørsel, omvendt så vil det synke.

Vollis47

Sitat fra: Tiger123 på søndag 09. februar 2020, klokken 12:26
Jo, det vil det nok om ikke dagens elbilinsentiver gjøres enda mer attraktive. Sansynligvis vil også bruktbilprisen for fossilbiler gå opp. Men det er bare positivt da det betyr at flere får anledning til å selge og kjøpe seg en elbil istedet.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA