Taycan overrasker «alle» mht. rekkevidde!

Startet av elektro, tirsdag 04. februar 2020, klokken 20:34

« forrige - neste »

daktari

Nå har han elbil-tyskeren testet lading også. Det var veldig bra resultat for Taycan. Men Model 3 gjøre seg heller ikke bort - den er raskere opp til 50% på SuC v3 med et par minutter, men andre scenarier er Taycan raskest. Taycan ladet 10-80% på 20 minutter eller noe, og da må man spise ganske raskt. Men fint på autobahn som vil gi hyppige stopp.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Sitat fra: z4rd på torsdag 06. februar 2020, klokken 06:43
De valgte ikke bevisst å teste mot Model 3 slik du beskriver det. De sa det var den bilen de plutselig fikk tak i og som var tilgjengelig for dem... ellers er det fakta at Model 3 er Teslas rimeligste modell og hvor mange kWh mindre batteripakke har den enn Taycan? Er det 10, 15, 20?

De dro selv frem i testen at Model 3 har 68kWh tilgjengelig, noe som er litt upresist. Hvor mye har Taycan?

Dette sier noe om hvor mye mer effektiv Model 3 er enn Taycan under andre forhold også, som f.eks EPA og WLTP, når den faktisk kommer flere mil lenger også i denne testen. 

Bare det at Teslas folkebil blir sammenlignet med Porsche er et rimelig greit kompliment, synes jeg. Ellers skulle jeg gjerne hatt Taycan selv, men den kan ikke bli en bil nr 1 for meg på samme vis som Model 3 f.eks, pga mangel på praktiske løsninger. Får bare vente til unga har blitt store og flyttet ut... :)

Det er ingen som sammenligner Model 3 med Taycan, til det er forskjellen på biltype, bruksområde, kvalitet og ytelse for stor. Model 3 ble brukt her fordi NextMove sin Model S ikke var tilgjengelig og fordi de trengte en referanse. Noe alle elbiltestere burde lære av.

Jeg vet ikke hvilke andre forhold du tenker på, men de andre testene jeg viser til er utført i lavere hastigheter, bla. en runde ganske lik EPA syklusen. Den gjør det rimelig greit der også og slår EPA med type 45%.

Dessuten var den bilen NextMove brukte en senket RWD. De sier selv at en vanlig AWD ville gått kortere enn Taycan. Og det er ikke engang den mest effektive 4S'en. Man kunne jo også satt 20 tommers 245 brede hjul foran og 285 bak på Model 3 og sett hvor langt den gikk! :P Men nå var dette altså ikke en test av hvilken bil som går lengst, men hvor langt Taycan går.

Hvilke praktiske løsninger tenker du på at Taycan mangler? Hengerfeste og takstativ? Har den fester for det siste? Har den gjennomlastingsluke, noen som vet?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

z4rd

Du siterer hele innlegget mitt, men du svarer ikke på noe av det jeg spør om i øverste halvdel av det du siterer. Det blir kanskje litt vel selektivt? Derfor spør jeg igjen. De viste til i testen at Model 3 har 68kWh. Mener du at dette stemmer? I så fall, hva er forskjellen i batteripakkene (kWh) til de to bilene?
Du hoppet altså glatt over denne delen, men...

Du fortsetter å si at det er ingen som sammenligner Model 3 med Taycan, men fortsatt går du inn på forhold om at Model 3 er senket og spekulerer/sammenligner videre med vanlig AWD osv, og at dette ikke var den mest effektive 4S-en osv. Deretter går du inn på felger, dekk og hjul.  Ingen som sammenligner, sa du? Selektivt i beste fall.

Hvilke forhold utenom denne testen som jeg tenkte på skrev jeg ganske tydelig, EPA og WLTP. Inkludert denne testen. Poenget med det er å anerkjenne det brede spekteret en Model 3 yter forholdsvis bra i.

Og siden  du spurte, så svarer jeg: Hvilke praktiske løsninger Taycan mangler for mitt vedkommende kan kort oppsummeres i at Model 3 sitt bagasjerom er et minimum for meg og mitt bruk. Slik jeg har forstått det er Taycan sitt noe mindre praktisk. Jeg hadde også forventet en frunk på minst samme størrelse som Model S, men frunken er mindre enn Model 3. Ut i fra alle bildene og testene jeg har sett så er det at Taycan er 2+2 seter også litt mindre praktisk, for meg.

Ellers liker jeg bilens utseende veldig godt og den er garantert bra å kjøre. Men nok off-topic nå. Det er positivt for alle at den går lenger enn de initielle tallene og verden trenger en elbil som Taycan :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

elektro

Sitat fra: z4rd på lørdag 08. februar 2020, klokken 14:20
Du siterer hele innlegget mitt, men du svarer ikke på noe av det jeg spør om i øverste halvdel av det du siterer. Det blir kanskje litt vel selektivt? Derfor spør jeg igjen. De viste til i testen at Model 3 har 68kWh. Mener du at dette stemmer? I så fall, hva er forskjellen i batteripakkene (kWh) til de to bilene?
Du hoppet altså glatt over denne delen, men...

Du fortsetter å si at det er ingen som sammenligner Model 3 med Taycan, men fortsatt går du inn på forhold om at Model 3 er senket og spekulerer/sammenligner videre med vanlig AWD osv, og at dette ikke var den mest effektive 4S-en osv. Deretter går du inn på felger, dekk og hjul.  Ingen som sammenligner, sa du? Selektivt i beste fall.

Hvilke forhold utenom denne testen som jeg tenkte på skrev jeg ganske tydelig, EPA og WLTP. Inkludert denne testen. Poenget med det er å anerkjenne det brede spekteret en Model 3 yter forholdsvis bra i.

Og siden  du spurte, så svarer jeg: Hvilke praktiske løsninger Taycan mangler for mitt vedkommende kan kort oppsummeres i at Model 3 sitt bagasjerom er et minimum for meg og mitt bruk. Slik jeg har forstått det er Taycan sitt noe mindre praktisk. Jeg hadde også forventet en frunk på minst samme størrelse som Model S, men frunken er mindre enn Model 3. Ut i fra alle bildene og testene jeg har sett så er det at Taycan er 2+2 seter også litt mindre praktisk, for meg.

Ellers liker jeg bilens utseende veldig godt og den er garantert bra å kjøre. Men nok off-topic nå. Det er positivt for alle at den går lenger enn de initielle tallene og verden trenger en elbil som Taycan :)

Jeg kan gjerne svare. :) Det kan godt kan stemme at NextMove får 68 kWh ut av Model 3. Teslabjørn sa han får 69 kWh ut av sin Model 3 i en av sine siste videoer, men høyere hastighet gir også høyere varmetap. Vet ikke hva tallet er for Taycan, men de oppgir 83,7 kWh. Generelt er det nok mer varmetap i en Tesla enn Porsche siden temperaturreguleringen er svakere. 800V system utvikler vel også mindre varme enn 400V? Bilen det var snakk om her hadde også lav kilometer, så la oss si at de fikk 83 kWh ut av den. Så det er 14-15 kWh forskjell?

Det spiller imidlertid ingen rolle. Det eneste poenget her var å bevise at Taycan går lengre enn sin EPA rating. Og det gjør den selv om det ikke var med er den minste og mest effektive motoren, med kjempestore, brede hjul i kjølig vær og med høy hastighet.

Model 3 er ikke i nærheten av å klare sin EPA rating, selv om alt ligger til rette for det. Bortsett fra at det er i de samme vær- kjøreforhold og hastighet, naturligvis. Det er det som er interessant her, som du feilaktig tolker som sammenligning av Taycan og Model 3. Dette må man huske også når man vurderer andre elbiler. Nå ser jeg f.eks. i media at at Model Y har fått «økt rekkevidde». Dvs. at de har jukset litt mer da, kan det virke som.

Hvis ingen bryr seg om dette, lever den er en generelle, helt feilaktige oppfatningen om at tradisjonelle bilprodusenter ikke klarer å lage elbiler, selv om de prøver. Ref. e-tron og nå Taycan. Godt at dette nå ser ut til å bli oppklart en gang for alle, før biler som ID.3 og Polestar 2, XC40, Skoda iV, e-tron Q4 Concept, ID.4 mf. kommer på markedet.

Jeg har sett og sittet i Taycan, og opplevde bagasjerommet som ca. like stort som på Model 3, men mulig det er mindre. Frunken var dyp og fin ettersom jeg husker. Hvis den kan ha takstativ, og i tillegg har gjennomlastingsluke, er jeg jammen ikke sikker på om jeg synes den er mindre praktisk enn Model 3. Det må være hengerfestet da.

Ingen av bilene er utpregede familiebiler spør du meg, selv om Model 3 beviselig kan fungere for mange og er gunstig økonomisk, i et marked med få alternativer enn så lenge.

automat

Sitat fra: elektro på søndag 09. februar 2020, klokken 11:27

Model 3 er ikke i nærheten av å klare sin EPA rating, selv om alt ligger til rette for det. Bortsett fra at det er i de samme vær- kjøreforhold og hastighet, naturligvis. Det er det som er interessant her, som du feilaktig tolker som sammenligning av Taycan og Model 3. Dette må man huske også når man vurderer andre elbiler. Nå ser jeg f.eks. i media at at Model Y har fått «økt rekkevidde». Dvs. at de har jukset litt mer da, kan det virke som.

Har Tesla jukset i EPA-tester? Kilde?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

TeslaBjørn har Performance.

NextMove testa ikke dette selv. De bare henviste til hva noen andre hadde fått.

Det er grei forskjell mellom oppbevaringsplassen i de to bilene. Samt 2+3 vs. 2+2 seter.  Og hengerfeste er det du som dro opp :) men, ja, det også. Diggere å ha sykler bakpå bilen kontra på taket.

Totalt har dette en del å si for folk flest. Men derfor jeg sa at jeg får vente til unga har flyttet ut, da Taycan uansett ikke er ment å være en folkebil :)

Men interessant påstand om at Tesla jukser på EPA.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: automat på søndag 09. februar 2020, klokken 14:47
Har Tesla jukset i EPA-tester? Kilde?
Kilden her er vel elektros eget hode. Det som er korrekt er at Tesla gjør det vesentlig bedre i EPA relativt til WLTP enn mange av de tyske. Men det samme gjelder jo f.eks Ioniq. Men nå kan jo fabrikantene selv be om å sette ned oppgitt EPA rekkevidde, og det er vel det eneste jeg kan forstå som har skjedd her. Alternativt er det rett og slett egenskaper ved EPA som slår dårlig ut for noen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tiger123

Elektro er ute og slurver igjen ser jeg, hehe. Eller atter en gang "oppklarer en sak en gang for alle". Porsche Taycan har batteri på 93,4 hestekrefter, ikke 83,7. Du tenkte kanskje på etron med 83,6 HK.

z4rd

Det er forskjell mellom batterikapasiteten til 4S på den ene siden, Turbo og Turbo S på den andre.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hemi

Går den like langt som en model 3 performance på normal kjøring (ikke leaf kjøring) er det jo knall!

Tiger123

Sitat fra: z4rd på søndag 09. februar 2020, klokken 16:38
Det er forskjell mellom batterikapasiteten til 4S på den ene siden, Turbo og Turbo S på den andre.

Har du kapasiteten på Turbo og Turbo S?

Og så lurer jeg på intensjonen med hele denne tråden?

Taycan har en WLTP på 448km, EPA ca 315, da er kanskje sannheten imellom der et sted. Av det jeg har sett og lest virker det jammen meg som en bra bil:)

Men dette er uansett gamle nyheter.

z4rd

Iht Porsche selv:

Taycan Turbo:

Motor
Effekt opptil
460 kW
Effekt opptil
625 PS
Overboost-effekt med Launch Control (kW)
500 kW
Overboost-effekt med Launch Control (Hk)
680 Hk
Maks dreiemoment med Launch Control
850 Nm

Rekkevidde
Elektrisk rekkevidde - kombinert (WLTP) bilspesifikk
450 km
Elektrisk rekkevidde - bykjøring (WLTP) bilspesifikk
497 km

Lading
Brutto batterikapasitet
93,4 kWh
Netto batterikapasitet
83,7 kWh

Taycan Turbo S:

Motor
Effekt opptil
460 kW
Effekt opptil
625 PS
Overboost-effekt med Launch Control (kW)
560 kW
Overboost-effekt med Launch Control (Hk)
761 Hk
Maks dreiemoment med Launch Control
1 050 Nm

Rekkevidde
Elektrisk rekkevidde - kombinert (WLTP) bilspesifikk
413 km
Elektrisk rekkevidde - bykjøring (WLTP) bilspesifikk
474 km

Lading
Brutto batterikapasitet
93,4 kWh
Netto batterikapasitet
83,7 kWh

Virker som Turbo og Turbo S har samme batteripakken iaff. Men jeg er jammen meg usikker... nøyaktig samme tallene står oppført på 4S også. Noen som vet om samtlige av de tre modellene kjører samme batteripakke og har 83,7kWh tilgjengelig?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tiger123

Ja ser det.  Men om det kommer en eller er det to til, som er raskere og sterkere?

Og da antagelig med større batteri? Den kan nok bli den nye lengstrekkende bilen.

elektro

Oops, full fyr i leiren!  :o

Model X SR Raven (75D) fikk 410 km. EPA rekkevidde. Det er 35 km. lenger enn den estimerte rekkevidden etter den mer optimistiske WLTP standarden og 82 km. lenger enn e-tron 55 quattro 2019 ifølge EPA, selv om e-tron er mindre og har 13 kWh mer tilgjengelig batteri. Det er aerodynamikk på sitt beste. ;)

Model Y Performance fikk sist uke 507 km. EPA rekkevidde. Det er 27 km. lenger enn den estimerte rekkevidden etter WLTP standarden. Det tilsvarer et forbruk på 138 Wh/km. hvis bilen har 70 kWh tilgjengelig batteri og skal altså gi et mer realistisk bilde av hva du typisk kan forvente.

Taycan får 323 km. EPA rekkevidde, 200 km. kortere enn Model 3 LR RWD. Likevel går de omtrent like langt på motorveien.

Listen med eksempler er lang.. Det er vanskelig å kalle dette annet enn juks eller i beste fall villedende. Tesla vet jo at det er vanskelig å oppnå disse tallene, langt vanskeligere enn med konkurrentenes biler, samtidig som de soler seg i glansen. Kanskje er det bare EPA standarden som er dårlig, eller noen produsenter som er for forsiktige.

Jeg synes uansett det er viktig å få søkelyset på dette for elbilenes fremgang generelt. Det er litt av hensikten med tråden. Det er ingen tvil om at dette er en viktig årsak til Teslas dominans i USA, og EPA refereres til hyppig også i her til lands.

Tipper at de som er i markedet for- eller har bestilt Taycan også synes det er greit å få noen linker de kanskje ikke hadde sett til tester som viser at bilen leverer som bare det på rekkevidde, samt litt bakgrunnsinfo som kan bidra til å fjerne eventuell usikkerhet de likevel måtte ha rundt dette. Det er hovedhensikten med tråden.

PS! Ioniq ble nevnt her, så jeg måtte sjekke. 2020 modellen har 170 miles, dvs. 274 km. EPA rekkevidde. Den klarte 270 km, dvs. 98,5% av dette i Motors siste test der de kjørte bilene helt tomme. Model 3 LR AWD klarte bare 80% av sin EPA rekkevidde før den stoppet. Det er riktig nok bare én test, men en test som forteller en hel del. Audi e-tron klarte 104% av EPA mens Model X LR klarte 79% av sim EPA..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA