Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Verden er helt utrolig....

Startet av jagarock, torsdag 29. mars 2012, klokken 12:59

« forrige - neste »

jagarock

Da har vi bestilt en fin ny blå Leaf.
Har såvidt romstrert litt her på forumet og har noen spørsmål:

1. Jeg hører om 10A og 16A ladekabler. Må jeg kjøpe en 16A ladekabel, eller følger dette med nyeste Leafen?
2. Vi tenker å kjøre fra majorstua til vinstra i gudbrandsdalen tur/retur 2-3 par ganger i året. (27 mil en vei) Jeg ser for meg å måtte bruke 2 hurtigladere på veien for at reisetiden ikke skal bli for lang. Er det noe problem å hurtiglade 2 ganger samme dag når det ikke skjer oftere enn som så? (Tenker hurtiglading på minnesund + hamar)
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Aspiranten

1. 10A reiselader følger med. 16A må du kjøpe utenom. Nissan tilbyr bare svindyr veggløsning. Mitsubishi har reiselader 16A til 8500,- og Citröen har visstnok fått reiselader 16A til 6900,- nå.

Evt. kan du kjøpe podpoint 16A veggløsning til 4400,- fra Nofuel.no

Men den som følger med funker greit den altså! Tar bare lang tid å lade med.
Nissan Leaf

Kristian

2. Det skal ikke være noe problem å hurtiglade flere ganger på en dag, så lenge det ikke skjer for ofte. Uansett så kan du risikere en strabasiøs tur, er det kaldt går rekkevidden ned og ladetiden går opp. Min oppfatning er at en slik tur er denne bilen uegnet for på vintersføre, om sommeren går det sikkert greiere. Er du spesielt interessert og trives med bilkjøring med iskald kupe, og kona deler gleden over å sitte med hjerte i halsen å lure på em dere når frem til neste ladeplass, lykke til!

Ta ut en leiebil de få helgene du skal langt og kos det med en fantastisk bil til hverdags.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

daggad

10A kabelen som følger med er mer en nok for de fleste. I alle fall om de 10-15 milene du får på en fullading er nok. Selv lader jeg 80% hver natt, og kona stortrives med å slippe å kjøre på bensinstasjoner.
Vent i alle fall til du har fått deg litt erfaring før du kjøper noe ekstra ladeløsning, de blir uansett bare billigere etterhvert.

Vi har kjørt snart 9000 km siden vi fikk den i november og har ikke angret et millisekund, gled deg !
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

jkirkebo

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42

2. Vi tenker å kjøre fra majorstua til vinstra i gudbrandsdalen tur/retur 2-3 par ganger i året. (27 mil en vei) Jeg ser for meg å måtte bruke 2 hurtigladere på veien for at reisetiden ikke skal bli for lang. Er det noe problem å hurtiglade 2 ganger samme dag når det ikke skjer oftere enn som så? (Tenker hurtiglading på minnesund + hamar)

Du kan fint hurtiglade mange ganger på en dag. Men Hamar-Vinstra er nok noe drøyt da det er 140km og det tar lang tid å hurtiglade de siste prosentene. Jeg ville nok basert meg på å hurtiglade på Lillehammer også, og heller stoppe på 80%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jagarock

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:30
Du kan fint hurtiglade mange ganger på en dag. Men Hamar-Vinstra er nok noe drøyt da det er 140km og det tar lang tid å hurtiglade de siste prosentene. Jeg ville nok basert meg på å hurtiglade på Lillehammer også, og heller stoppe på 80%.
ja tenker meg det selv, tenkte å stoppe og lade på lillehammer. men er det hurtiglader der? ser ikke ut som det er det ifølge ladestasjoner.no, men har leste en artikkel om at det skulle komme.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jagarock

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:47
1. 10A reiselader følger med. 16A må du kjøpe utenom. Nissan tilbyr bare svindyr veggløsning. Mitsubishi har reiselader 16A til 8500,- og Citröen har visstnok fått reiselader 16A til 6900,- nå.

Evt. kan du kjøpe podpoint 16A veggløsning til 4400,- fra Nofuel.no

Men den som følger med funker greit den altså! Tar bare lang tid å lade med.

går det kjappere å lade i hurtigladere også med den 16A vs 10A ledning? eller har jeg misforstått konseptet.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

jagarock

Sitat fra: Kristian på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:03
2. Det skal ikke være noe problem å hurtiglade flere ganger på en dag, så lenge det ikke skjer for ofte. Uansett så kan du risikere en strabasiøs tur, er det kaldt går rekkevidden ned og ladetiden går opp. Min oppfatning er at en slik tur er denne bilen uegnet for på vintersføre, om sommeren går det sikkert greiere. Er du spesielt interessert og trives med bilkjøring med iskald kupe, og kona deler gleden over å sitte med hjerte i halsen å lure på em dere når frem til neste ladeplass, lykke til!

Ta ut en leiebil de få helgene du skal langt og kos det med en fantastisk bil til hverdags.
ja nå kommer jo sommern så, vi får se hvor bra det går. bilen blir levert i slutten av april så da er det vel greit ute.
har ikke fått svar av selgeren vår enda om vi får den der 10 dager Qashqai gratis leiebil hvert år, men håper på den! gjennomførte kjøpet idag.
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Thomas Parsli

Gratulerer jagarock!

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42
1. Jeg hører om 10A og 16A ladekabler. Må jeg kjøpe en 16A ladekabel, eller følger dette med nyeste Leafen?

Nissan selger bare med 10A kabel og de andre leverandørene er i ferd med å gå over til 10A (trillingene ble solgt med 16A i 2011).
Verdien av 16A er størst for de som må lade mye mens de er på jobb (10A lader ikke 100% på 8 timer), hvis du stort sett lader om natten er 10A tilstrekkelig.

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 17:42
2. Vi tenker å kjøre fra majorstua til vinstra i gudbrandsdalen tur/retur 2-3 par ganger i året. (27 mil en vei) Jeg ser for meg å måtte bruke 2 hurtigladere på veien for at reisetiden ikke skal bli for lang. Er det noe problem å hurtiglade 2 ganger samme dag når det ikke skjer oftere enn som så? (Tenker hurtiglading på minnesund + hamar)

Tilsynelatende ikke.
På batterikontrollen er hyppig hurtiglading et punkt, men da snakker vi om daglig (eller oftere) og/eller eksklusiv bruk av hurtiglader.
Om vinteren må du regne med opp til tre hurtigladinger til Vinstra. Rekkevidden kryper under 90km når det blir kaldt og du kjører motorvei. Du kan bli nødt til å lade på på Minnesund, Hamar og Lillehammer de kaldeste dagene, men om sommeren kan du klare det med bare én :)
Selv tre hurtigladinger etterhverandre tror jeg er uproblematisk, hvis bilen får 10A lading i Vinstra.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: jagarock på onsdag 14. mars 2012, klokken 18:35
går det kjappere å lade i hurtigladere også med den 16A vs 10A ledning? eller har jeg misforstått konseptet.

Hurtigladerene har egen fastmontert ledning, så da bruker du ikke din egen (10A el. 16A) ledning.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hamar

Eidsiva jobber med å få på plass hurtigladere på Lillehammer, Gjøvik og Elverum. De har allerede en i drift på Hamar. Planen er visst at alle de tre nye skal på plass i 2012.
Rød Leaf - mars 2012
Reservert Tesla Model 3
Hamar

jagarock

OK!

En ting til jeg lurer på, hvor mye reduseres kjørelengden pr. ekstra person sånn ca?
Kjørelengde på 4 pers + baby vil jeg tro vil være endel kortere enn 2 pers + baby?
Information Research & Analytics @ Smashup Media

Griffel

Sitat fra: jagarock på torsdag 15. mars 2012, klokken 13:01
OK!

En ting til jeg lurer på, hvor mye reduseres kjørelengden pr. ekstra person sånn ca?
Kjørelengde på 4 pers + baby vil jeg tro vil være endel kortere enn 2 pers + baby?
Vekt bil 1500 kg
Vekt 2 ekstra passasjerer 150 kg
Luftmotstand upåvirket.
Tipper at 1/3 av forbruket er vektavhengig altså ca 3-4%  for 2 personer.
Kompenseres med en litt lettere fot på framdriftspedalen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rilum

Sitat fra: jagarock på torsdag 15. mars 2012, klokken 13:01
En ting til jeg lurer på, hvor mye reduseres kjørelengden pr. ekstra person sånn ca?
Kjørelengde på 4 pers + baby vil jeg tro vil være endel kortere enn 2 pers + baby?

Vil tro det er ubetydlig, er jo evt bare rullemotstand som øker litt, men i prosent så er jo vektforskjellen liten. (selvsagt avhengi av om man kjører mye oppover/nedover eller mye start/stopp) Men kjører man økomisk tror jeg ikke du vil merke noe forskjell.

Den eneste ulempen jeg har merket med flere i bilen er at rutene dugger sånn at man må ha på vifta, og for å få på den så begynner bilen også å varme opp vannet til varmeapperatet, noe som krever mye strøm og tar av kjørelengden.

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

jagarock

ok ja det høres jo logisk ut og godt nytt.

finnes det noe bra sted å finne ut av hvor mye oppoverbakker og høydeforskjeller det er fra et sted til et annet?
sånn fra oslo og nordover til lillehammer fks? er vel stortsett ganske flatt er det ikke?
Information Research & Analytics @ Smashup Media

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA