Nye priser hos Circle K

Startet av Trond.m, torsdag 30. januar 2020, klokken 16:32

« forrige - neste »

hanche

Jeg ladet på Circle K for første gang i dag. Det er så lenge siden jeg installerte appen at jeg har glemt alle detaljene, men jeg kunne se at jeg hadde lagt inn brikkene fra Elbilforeningen og Grønn Kontakt. Laderen ville ikke en gang gjenkjenne Elbilforeningens brikke, mens GK sin ble gjenkjent – og avvist. Så jeg måtte bruke appen for å starte ladingen. Men jeg må si at appen fungerte veldig bra akkurat på det punktet: Velg rett ladepunkt, slide to start, slide to stop. Enklere kan det ikke bli. Men det kan se ut til at jeg må skaffe Cirkle K sin brikke om jeg vil bruke brikke. Eller?
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

ThomasEL

Sitat fra: hanche på onsdag 26. august 2020, klokken 18:54
Jeg ladet på Circle K for første gang i dag. Det er så lenge siden jeg installerte appen at jeg har glemt alle detaljene, men jeg kunne se at jeg hadde lagt inn brikkene fra Elbilforeningen og Grønn Kontakt. Laderen ville ikke en gang gjenkjenne Elbilforeningens brikke, mens GK sin ble gjenkjent – og avvist. Så jeg måtte bruke appen for å starte ladingen. Men jeg må si at appen fungerte veldig bra akkurat på det punktet: Velg rett ladepunkt, slide to start, slide to stop. Enklere kan det ikke bli. Men det kan se ut til at jeg må skaffe Cirkle K sin brikke om jeg vil bruke brikke. Eller?

Merkelig...
Jeg ladet på Cirkle K med Elbilforeningens brikke i sommer.
Det skal fungere. Kanskje forsøke å avinstallere brikken hos CK og så legge den til igjen..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Lars C. Krogenæs

Elbilforeningens brikke skal fungere. Prøv å slette oppføringen, og legg den inn på nytt.

For GK sin brikke, må du legge inn RFID nummeret inne i brikken. Det hjelper ikke å legge inn nummeret på utsiden, for det stemmer ikke med nummeret den sender. For å få det til, kan du bruke en android telefon og bruke en app for å lese av. Med det samme du er i gang, kan du også legge inn RFID nummeret på bankkortet dit, eller f.eks nøkkelbrikken til jobben/borettslaget/husdører el.lign.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Porsgrunn

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 26. august 2020, klokken 23:17
Med det samme du er i gang, kan du også legge inn RFID nummeret på bankkortet dit, eller f.eks nøkkelbrikken til jobben/borettslaget/husdører el.lign.
8) :+1: :-*
Dette fortjener en skikkelig runde med trampeklapp. Dette er en hva ønsker kunden tankegang. Ikke hvordan skal vi oppnå "kundelojalitet" ved å gjøre det vanskelig for kunden å bruke andre(slik daglig leder i GK har sakt han faktisk ønsker :o )

Jeg er helt sikker på at i lengden er det mest lønnsomt å være serviceinnstilt og kundevennlig.

hanche

Det virker litt voldsomt å bytte til Android bare for å lese RFID-koder. Men kanskje jeg kan finne en billig brukt en til formålet. Jeg trenger jo ikke bruke den som telefon.  ;) Ergerlig at iPhone har kunstige begrensninger på å gjøre disse kodene tilgjengelig for apper. Det skal visstnok bare gjelde miFare, men kanskje alle disse brikkene følger den standarden? Jeg har i hvert fall til dags dato ikke klart å lese en eneste RFID-kode på min nesten helt nye iPhone.  >:(

Hva elbilforeningens brikke angår, så lurer jeg på om jeg har et litt dårlig eksemplar. Og kanskje RFID-leserne i noen ladere er dårlige på å lese brikker som ikke er helt perfekte? (Men den virker perfekt på alle BKK-ladere jeg har besøkt.) Jeg bestilte brikke fra Grønn Kontakt for flere år siden fordi jeg hadde problemer med å bruke elbilforeningens brikke på flere av laderne deres. Nå har jeg en brikke til fra Elbilforeningen, så kanskje jeg kan prøve den i stedet.

Orbit

Dersom du ikke har telefon som kan lese ut RFID, kan du komme rundt dette:

Sitat fra: Orbit på fredag 21. august 2020, klokken 08:36
Dersom du ikke har utstyr til å lese ut RFID fra Audi-kortet, kan du bruke app fra diverse kjøpesenter/jobb-leverandører av AC lading (f.eks. Charge365, DEFA cloudcharge, Smartly) som gir deg mulighet til å legge inn RFID i deres kundeforhold. Du bruker da en av deres ladere som RFID-leser, så dette må gjøres et slikt sted.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Lars C. Krogenæs

Kan også gjøres med en easee ladestasjon...

Poenget mitt var ikke å gjøre dette vanskelig, så ikke sett himmel og jord i bevegelse for å få lest av GK sitt RFID nummer. Da er det bedre å finne en annen brikke. Circle K stasjoner med CK sine egne hurtigladere har brikker til salgs for 29,-.

Fortum sender vel gratis brikke til nye kunder, og den kan legges inn hos CK.

hELgenen

Dagens "dummeste" spørsmål - hvilken brikke dekker best?
Sjelden jeg hurtiglader, men har som regel brukt GK sin brikke eller app.
Det å finne frem i ladejungelen er neimen ikke alltid like enkelt, men antar
at alle/de fleste RFID bruker bør kunne brukes overalt - det som kreves er vel å
registrere koden hos leverandøren. Egentlig burde det vært en slags "bank-id" løsning her som gjorde at
alle ladeleverandører slo opp i en felles løsning for å finne frem til brikkens eier.
Videre savner jeg en slags pin-kode for aktivering slik at dersom brikken mistes - så kan ingen
misbruke den. Så mitt forslag til løsning ville være en RFID som man bare viftet med, så poppet
det opp en godkjenn sak på mobilen og det var det......

hanche

Og så får du ikke ladet fordi mobiltelefonen er mistet, eller stjålet, eller falt i bakken og knust skjermen? Joda, tofaktorautentisering kan være vel å bra, men man betaler en pris i robusthet.

Vanligvis, om du mister brikken, er det bare å sperre den. Det skal mye til for noen å få ladet for et stort beløp før du klarer det. Verre er om noen kloner ørten kopier av brikken og sprer den blant mange personer, men jeg har liten tro på at det er en aktuell problemstilling. I så fall burde ladeoperatørene kunne ha systemer som oppfanger bruk av samme brikke på vilt forskjellige steder. Ingen vil vel lade i Oslo og på Dombås med en halvtimes mellomrom. (Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, rent teknisk, å klone en RFID-brikke. Kan en Android-telefon programmeres til å svare på RFID med en brukerbestemt kode?)

hanche

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 27. august 2020, klokken 21:33
Fortum sender vel gratis brikke til nye kunder, og den kan legges inn hos CK.
Genialt! Fortum-brikke har jeg jo allerede.

repvik

Sitat fra: hanche på fredag 28. august 2020, klokken 12:09
(Jeg vet ikke hvor vanskelig det er, rent teknisk, å klone en RFID-brikke. Kan en Android-telefon programmeres til å svare på RFID med en brukerbestemt kode?)

Å klone en RFID-brikke som bare avgir samme numeriske ID hver gang den leses av er null problem. Det kan lett gjøres med f.eks en Android-telefon. Å klone en slik på 10 meters avstand er egentlig uproblematisk.

RFID kan også levere kryptografisk signerte svar, som er vesentlig mye sikrere. Usikker på om denne løsningen brukes på noen av brikkene, men det burde egentlig være standard. Da vil brikken avgi forskjellig svar hver eneste gang, og enkel kloning vil ikke fungere. (Trikset med å være "mellommann" med en brikke i nærheten vil fortsatt kunne funke, på samme vis som contactless)

Lars C. Krogenæs

Med fare for å spamme tråden. Nå kan alle OBOS-medlemmer få 10% rabatt på hurtiglading hos Circle K.
(5% OBOS rabatt + 5% Circle K Extraclub rabatt).

https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k

daktari

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 01. september 2020, klokken 08:43
Med fare for å spamme tråden. Nå kan alle OBOS-medlemmer få 10% rabatt på hurtiglading hos Circle K.
(5% OBOS rabatt + 5% Circle K Extraclub rabatt).

https://nye.obos.no/medlem/medlemsfordeler/circle-k
Takk for tips. Hvordan får man registrert seg for ExtraClub-rabatten?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Kamuflars

Sitat fra: Orbit på onsdag 16. september 2020, klokken 22:41
Hører utaskjærs fra at en ikke får lastet ned Circle-K sin app fra Østerrike etc. Er dette en bevisst sperre fra CK? (Når det en gang blir åpent for å reise til Norge igjen......)

Kan det ha noe å gjøre med at Circle K er i flere land, med hver sine lokale apper, slik at app store bare viser apper som er tilgjengelig i det landet du er registrert i?
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA