Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prisstigning?

Startet av Norse_Hansen, torsdag 30. januar 2020, klokken 04:32

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. mars 2020, klokken 15:15
Diffen er jo null og niks, spesielt hvis man skal ha større felger. Men så er det pris på forsikring og dekk å tenke på og da. I tillegg til kortere rekkevidde og evt hengerfeste begrensning.
Gikk på en smell gitt, og reserverte en P.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: ryback på mandag 23. mars 2020, klokken 09:14
Jeg bestilte en nå.

[...]

Hvis dette blir mulig på Model Y så betaler jeg de ekstra kronene og går for Model Y. Hvis det ikke er mulig uten å blø penger pga prisendring pga dyr dollar så avbestiller jeg.

Sånn tenker jeg også, og la inn en bestilling i dag.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

nosi1202

#152
Noen som kan synse om hva "Interiør med syv seter tilgjengelig i 2021" betyr? Åpner bestillingen igjen da, eller kommer bilen med 7-seter da? Reserverte ikke i perioden det gikk an i påvente av avklaring ang hengerfeste.

Også er jeg litt skeptisk til manglende muligheter for fabrikkmontert lastesikring. Det synes jeg er helt håpløst sånn det er nå. Jeg registrerer at amerikanske youtubere mener det ikke er noe problem med manglede trekk og nett så lenge vinduene er så mørke at du ikke ser inn. Det hjelper lite med mørke vinduer hvis du får en koffert i bakhue.   
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

kodax

Du skal ha temmelig liten koffert som skal klare å snike seg mellom nakkestøttene til setene. Mindre ting kan selvfølgelig gå i mellom. Det kan man jo i stor grad forhindre med smart pakking (små ting i rommet under, frunk etc), men det beste er jo å få montert noe permanent som noen har tenkt til.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Diravi

#154
Dette med sikring av last er selvsagt noe som Tesla burde tenkt på, men når de ikke har gjort det, så tenker jeg at det bør gå an å få laget fester som sitter forankret i oppbevaringsrommene under bagasjeromsgulvet. I forkant av det fremste av disse, og i bakkant av det bakerste. Hvis man da kjøper et bagasjeromsnett kan det ligge klar under det fremre rommet, hektet på festene der. Så drar man det bare fram, trekker over bagasjen og fester det også i bakkant.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Øyvind.h

Ja det skal være smått for å risikere at det kommer seg over der ja. Først må jo enheten opp i lufta og treffe åpningen. Dernest må den være liten nok. I en ordinær frontkollisjon må du laste tunge ting høyt for å få til det.
Når jeg laster bagasje i X'en går tunge mindre ting under gulvet. Eksempelvis brus, dronekoffert etc. Mye går også i frunken. I bagasjerommet er det stort sett bare bagger, hundebur og på toppen gjerne noen jakker som vi ikke har på oss under bilturen.
Ved nærmere ettertanke er det stort sett bare drikkevarer jeg ofte pakker smart pga vekt og størrelse. Skulle vi havne utfor veien er jeg nok vel så bekymret for kaffekopper, brusflasker og div annet rusk og rask.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nosi1202

Jada, det er ikke all verdens plass over der, men rart at det ikke er tenkt på.
2023 - Model Y P
2021 - Fiat 500e Cab

hemi

Sett endel videoer nå, ser at den er ganske ideel, så bestilte en sort sort sort sort, P, blir det en YP? :D evnt TYP?

seteløsningen er helt gull, lengden, mer plass generelt osv. det at man kan legge ned hele midtsetet gjør at vi faktisk kan dra 4 på skitur, drittlei ski som stikker ut mellom framsetene da jeg har mye ski på 190-195 og noen lenger ( alpin )

Mangel på lastsikring/dekning imponerte vel minst.

batterimannen

Sitat fra: hemi på onsdag 25. mars 2020, klokken 17:59
Sett endel videoer nå, ser at den er ganske ideel, så bestilte en sort sort sort sort, P, blir det en YP? :D evnt TYP?

seteløsningen er helt gull, lengden, mer plass generelt osv. det at man kan legge ned hele midtsetet gjør at vi faktisk kan dra 4 på skitur, drittlei ski som stikker ut mellom framsetene da jeg har mye ski på 190-195 og noen lenger ( alpin )

Mangel på lastsikring/dekning imponerte vel minst.

Model Y Performance -> MYP   :P
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

hemi


kodax

#160
Sitat fra: kodax på mandag 03. februar 2020, klokken 12:59
Sitat fra: kodax på torsdag 30. januar 2020, klokken 16:25
Husker ikke hva prisen var da jeg la inn reservasjon, men tror ikke prisen har gått opp annet enn leveringsgebyret som gikk opp for en tid siden.

Nå står det i hvert fall at jeg skal betale 559 142,- for:
Long Range firehjulsdrift
Midnight Silver Metallic lakk
19-tommers Sport-felger
Alt svart Premium-interiør
Interiør med fem seter
Autopilot
Fullverdige selvkjørende egenskaper

Konfigurerer jeg det samme nå på Tesla.com blir det kr. 580 042,-

I dag har prisen på min reservasjon gått opp til 559 642,-, dvs en økning på 500,- ift. da jeg sjekket 30.januar.
Hjulene mine har nå blitt 20'' Induction Wheels, som koster 17 500,- mer en de 19'' jeg hadde, så totalt har jeg "tjent" 17 000,- på hjul-endringen Tesla har gjort for meg.
Konfigurerer jeg det samme nå på Tesla.com blir det kr. 597 542,-, så totalt får jeg 37 900,- i rabatt hvis dette står seg.
Prisen på min reservasjon er nå 554 720,- (4900,- ble vel fjernet fra omkostninger for en liten tid tilbake).
Bestiller jeg denne på nytt nå koster den, 625 442,-.
Dvs at min reservasjon nå er 70 722,- billigere enn ny bestilling i dag.
Prisoppgangen fra sist er på drøye 30 000,-

Aller billigste TMY-variant koster nå 549 142,-. Dvs at min grå lakk, 20" hjul og autopilot nå "koster" 5 580,-

Legger jeg til hengerfeste på min konfigurasjon, koster ny bestilling 634 242,-. Iflg rykter fra USA skal det gå an å legge til hengerfeste uten å legge inn helt ny bestilling, men det gjenstår å se.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

hemi

la inn ordre på Y  performance, sort for 1mnd siden, den var da 570 ish, nå er den 612? men skulle gjerne hatt den kroken da...

Doff

#162
Sitat fra: kodax på fredag 10. april 2020, klokken 08:36
Legger jeg til hengerfeste på min konfigurasjon, koster ny bestilling 634 242,-. Iflg rykter fra USA skal det gå an å legge til hengerfeste uten å legge inn helt ny bestilling, men det gjenstår å se.

La selv inn LR AWD-bestilling for en ukes tid siden. Kr 521 242. Nå koster samme konfigurasjon kr 549 142, eventuelt kr 557 942 med hengerfeste. Håper ryktene ang. hengerfeste uten ny bestilling stemmer.
Tesla Model Y (2021)                   2021-
VW e-Golf (2019)                        2022-

Toalmar

Jeg la inn reservasjon på både LR og Perfomance denne uken.
Grunnen til at det ble begge var litt pga om det skulle bli forskjellig hengervekt, nå blir den lik og vil da gå for Performance såfremt jeg får lagt til hengerfeste uten endring av basisprisen :)
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hemi

ja, hengerfeste er +50k på performance plutselig.... det er jo en hel ekstra bil, med hengerfeste  :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA