Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Da var iOn'en på plass... Uten klokke.

Startet av Helge, torsdag 29. mars 2012, klokken 10:09

« forrige - neste »

Helge

Jeg har målt strømtrekket ved lading av flere typer elbiler og oppdaget nylig etter måling på en Think at når ladingen av batteriet er ferdig, men bilen fortsatt blir stående tilkoblet strømuttaket så trekker Think'en innimellom (ca hvert 12.minutt) noen relativt kortvarige (grovt regnet ca 30 sekunder) strømpulser. Er dette vanlig på en eller flere av batteritypene til Think (NiCd, Zebra, LiOn) eller er det kanskje en spesiell lader som oppfører seg slik på denne bilen? Noen som vet?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

hens

#1
Er dette en standard Think classic uten noe ekstra Revneboks eller noen annen overvåkning?
I så fall er det nytt for meg.

Når laderen i classic har gått seg ferdig, er den ferdig og må aktiveres ved å bryte strømtilførselen og slutte den igjen.

Hvis det er feil på viftene på laderen kan denne slå seg av og på igjen når laderen har kjølnet litt.
Ved slik feil på viftene kan instrumentet kommet ut av posisjon slik at det viser fullt uten at batteriet er fullt. laderen kan da slå seg av og på ettersom temperaturen stiger og synker.  Sjekk viftene på lader.

Laderen på classic må kun benyttes på 10A posisjon, lampen lyser sterkt.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Go-carter

...hvis det var en ny-think kunne du jo vært zebravarminga, men det er ren gjetting fra min side.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

elektrolux

Høres nesten ut som en Lithiumombygget Classic.

På f.eks Thunderombygde biler kan en slik funksjon oppleves idet den originale laderen blir stoppet av den cellen med høyest cellespenning, og starter opp igjen når spenningen på denne faller under et visst nivå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Den eneste "pulsladingen" jeg kjenner til er ved vedlikeholdslading/batteriservice og BMS program B116. Etter at 40Ah ekstra er overladet går den over i puls-modus - 25 minutter av, 5 minutter lading - for å holde batteriet klart til vannfylling. Denne modusen avsluttes etter 72 timer eller når ladekabelen trekkes ut. Det er helt i tråd med Saft sine anbefalinger. PSA har også den modusen.

Kan det tenkes at ladingen vil starte dersom ladekabelen er tilkoblet og BMS finner ut at 12V batteriet trenger lading og starter DC/DC omformeren? I såfall skal du høre at vannpumpa starter idet bilen begynner å trekke strøm tror jeg. 12 minutter er veldig kort tid dersom dette er årsaken og tyder i såfall på at 12V batterit bør byttes.

Hens har mer erfaring enn meg, men jeg mener å huske at laderen starter opp igjen når timeren for forvarming av kupeen starter. Kan hende jeg tar feil og at ladingen ikke var ferdig i de tilfellene jeg har opplevd.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Helge

Mmmm... nei mener denne har NiCd batterier, men det kan være en spesiell lader. Skal sjekke det med eier.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA