Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kjørehistorikk og forbruk og slikt i Carwings

Startet av Radiobil1, onsdag 28. mars 2012, klokken 15:30

« forrige - neste »

Radiobil1

Før eller siden vil bilprodusentene bli enige om en europeisk standard for lading av elbiler.

Hvor snart bør det være på plass, og hva bør en slik standard inneholde ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Griffel

#1
Sitat fra: Radiv på tirsdag 13. mars 2012, klokken 18:37
Før eller siden vil bilprodusentene bli enige om en europeisk standard for lading av elbiler.

Før. Standarden foreligger, og ikke bare bilprodusentene, men også leverndører av elkraft og produsenter av elektris utstyr har vært med å lage denne.
Den første elbilprodusenten til å levere i henhold til denne standard ser ut til å bli Renault, men så kommer de fleste elbilprodusenter og hybrider etterhvert.

På dette forum har den ofte vært omtalt, gjerne som Mennekes kontakt.

Litt om lademodus definert i standarden finner du her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4996.0.html
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Hva er fordeler og ulmper ved IT vs TN strøm?
Hvorfor er det blitt slik at noen steder i landet installerer de IT og noen steder TN, er dette opp til lokalt strømselskap og deres preferanser?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på torsdag 15. mars 2012, klokken 09:44
Hva er fordeler og ulmper ved IT vs TN strøm?
Hvorfor er det blitt slik at noen steder i landet installerer de IT og noen steder TN, er dette opp til lokalt strømselskap og deres preferanser?

TN har høyere spenning og kan derfor levere mer effekt på samme ledningstverrsnitt. TN har også felles jord, ikke lokal flytende som IT.

TN stjernekobles for 230V slik at høyt strømtrekk på en fase ikke begrenser kapasiteten på en annen fase. IT deltakobles slik at en stor forbruker mellom L1 og L2 vil begrense hva som er tilgjengelig mellom L2 og L3 eller L1 og L3. Dvs. at om du har trefase 63A inntak så kan du trekke 63A på en fase i TN og fortsatt disponere 63A på de to andre. I ett IT-nett med 3x63A vil en enfase 63A-forbruker (f.eks lading av en Tesla Roadster) begrense strømmen på de to andre fasene til 23A.

Det installeres vel stort sett alltid TN på nye byggefelt der det må opp ny trafo. Utvidelser av eksisterende byggefelt der eksisterende trafo benyttes får IT om det er det som er i området fra før.

Større bygninger med egen trafo (kjøpesenter osv.) får stort sett alltid TN.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#4
Sitat fra: Radiv på torsdag 15. mars 2012, klokken 09:44
Hva er fordeler og ulmper ved IT vs TN strøm?
Hvorfor er det blitt slik at noen steder i landet installerer de IT og noen steder TN, er dette opp til lokalt strømselskap og deres preferanser?
IT var standard de fleste steder i Norge, noen private kraftverk brukte TT og TN systemer og på sørvest landet er TT eller TN vanlig.
TN er definert som foretrukken EU standard for forsyning til husholdninger, så nye utbygginger har dette og enkelte ombygginger.

Fordeler med TN-system
Lavere strøm og dermed laver tap i overføringsnettet, rimeligere utbygging..

Et mer brannsikkert nett. En jordfeil vil normalt få sikringen til å gå, brannsikkerheten øker, men en Jordfeil bryter gjør det samme. For personsikkerhet er Jordfeilbryter uansett nødvendig. Jordfeilbryter er jo en relativt nyere utvikling, så før det ble vanlig hadde TN anlegg en større fordel i denne sammenhengen. Slik sett vill fordelen vært større før enn nå.

Fordeler med IT-System
Laver berøringsspenninger.

Risikerer ikke at en ved feil kobler 400V til 230V apparater.

Anlegget kobler ikke ut ved første jordfeil dersom en ikke har Jordfeilbryter. Derfor brukes det for eksempel sykehus for å hindre at medisinsk utstyr vil få strømstans. (Jordfeil varsel istedet). TN-system er forbudt å bruke til å drive medisinsk utstyr. Av samme grunn brukes IT systemer ellers i Europa og Norge på lukkede industri nett, gjerne med høyere spenninger, for å unngå driftstans ved første jordfeil. (Egentlig ikke IT men HRG High resistance grounding, en 0 punkts jording over er høyomig motstand hvor strømmen til jord er så lav at anlegget ikke må kobles ut umiddelbart).

Et brudd i TN systemets N-leder kan føre til at spenningen over apparater øker mot 400V. Denner risiko har ikke IT.

TN gir altså først og fremst et rimligere distribusjonsnett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Griffel: Det er vel slik at det ikke er tillatt å trekke to forskjellige faser til samme rom, er det ikke? For å minske risikoen for 400 V støt. Elektrikeren kan jo selvsagt gjøre feil slik at regelverket ikke hjelper.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

Sitat fra: eledille på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:02
Griffel: Det er vel slik at det ikke er tillatt å trekke to forskjellige faser til samme rom, er det ikke? For å minske risikoen for 400 V støt. Elektrikeren kan jo selvsagt gjøre feil slik at regelverket ikke hjelper.
Er ikke helt sikker på hva du mener.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Radiobil1

Og hvordan finner jeg ut om hva som er i mitt hus ?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

eledille

Sitat fra: Griffel på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:22
Sitat fra: eledille på torsdag 15. mars 2012, klokken 19:02
Griffel: Det er vel slik at det ikke er tillatt å trekke to forskjellige faser til samme rom, er det ikke? For å minske risikoen for 400 V støt. Elektrikeren kan jo selvsagt gjøre feil slik at regelverket ikke hjelper.
Er ikke helt sikker på hva du mener.

Jeg mener at jeg synes å huske at det ikke er tillatt å sette opp kontakter som er tilkoblet forskjellige faser i samme rom. Da ville det være 400 V mellom f.eks. L1 som er L i den ene kontakten og L2 som er L i den andre.

Det er lite sannsynlig at man skulle komme borti fase-til-fase støt eller kortslutning om de aldri finnes i samme rom.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

eledille

#9
Sitat fra: Radiv på fredag 16. mars 2012, klokken 00:34
Og hvordan finner jeg ut om hva som er i mitt hus ?

Se på måleren i sikringskapet. På min står det dessverre "Måler for trefase 3-leder nett" og "3x230 V".

Hvis det står noe om TN, fire- eller femleder nett, 3x400 V eller noe sånt så er du av de heldige.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Radiobil1

Sitat fra: eledille på fredag 16. mars 2012, klokken 13:06
Sitat fra: Radiv på fredag 16. mars 2012, klokken 00:34
Og hvordan finner jeg ut om hva som er i mitt hus ?

Se på måleren i sikringskapet. På min står det dessverre "Måler for trefase 3-leder nett" og "3x230 V".

Hvis det står noe om TN, fire- eller femleder nett, 3x400 V eller noe sånt så er du av de heldige.


Der sto det TN-C-S, 400V. Jaggu ikke verst !
Greit å vite til når Zoe kommer i hus !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Stromskap378V

Sakte kan også være god !
> Ett annet spørsmål -- frakt fra svakere kilde <
Søke etter løsning for lading min TH!NK med energi fra fotovoltaisk kilde.
Min Solar frittstående system kan være opptil 1200W.  Så 5A ved 230V og 10 A ved 120 V.
Ved AC110-120V det er min AC230V-forbikobling strømbrudd på 10EN ikke i veien gratis.
Data fra laderen i TH!NK: Input 100-264Vrms; i alderen 0-14Arms; 3,3kW 50-60Hz.
Noen som vet hva den eksakte funksjonen av kretsen eller Ladecontrollers i ledning? Pilotkontaktsignal, slå til AC110-120V og så på.
JEG kan med en tilsvarende signal på slipp for å få laderen?
TH!NK City / Okt 2011  Standort: Deutschland / Tyskland- Berlin
YYCAD2MC4AU ... (25kW Motor, EnerDel-Batt., 2010 Finland)
Do not speak norwegian. For translate I use maschine translators.
Operativsystemet Linux_openSUSE og Debian)

Radiobil1

Er vi nærmere noe Euro standard på lading av elbil, eller er det fortsatt fritt frem?
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

sjokomelk

Sitat fra: Radiv på lørdag 14. september 2013, klokken 00:08
Er vi nærmere noe Euro standard på lading av elbil, eller er det fortsatt fritt frem?
Standarden er "Type 2 Mode 3", populært kallt Mennekes etter de som lagde pluggen først, på ladestasjonene. På bilene kan man velge mellom Type 1 (finnes på Leaf og trillingene) og Type 2 (Zoe, Tesla Model S, Volvo V60 og Smart).
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA